wijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 00:43

Hallo,

Ik ben veel met grondwerk bezig de laatste tijd, hij (mijn verzorgpony) loopt netjes achter me aan, terug, meedraven, stoppen als ik stop enz.
Maar als ik hem vanaf de grond wil laten wijken dan lukt het niet.. als ik hem tegen zijn schouder en buik/flank druk dan loopt hij gewoon half naar voren en half een soort rondje.. Als ik hem met zijn neus tegen een hek zet ofzo dan loopt hij scherp opzij of naar achter, maar hij komt niet in de buurt van wijken. Hoe kan je dat aanleren? Waar moet je drukken, hoe zet je hem neer..?

alvast bedankt :)

MiekeHeidi

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:14

Waar leg je je hand precies als je wilt dat hij wijkt?
Probeer als hij draait of vooruit loopt de druk constant te houden net zo lang tot hij doet wat jij wilt. Dan direct loslaten en uitbundig belonen :o

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:07

Ik ben het eens met MiekeHeidi. Ik zou het ook in stapjes gaan proberen: Kan hij zijn voorhand van je wegdraaien? Daarvoor kun je 'druk' uitoefenen op zijn schouder of hals (misschien zelfs hoofd om hem de goede kant op te krijgen).
Als hij dan voorwaarts gaat, kun je hem
a) een commando achterwaarts geven, en dán de druk uitoefenen
b) volgen en op die manier een beetje 'afsnijden' tot hij een stapje opzij doet.

Als je daarna dan zijn achterhand leert wenden, kun je deze twee combineren tot zijwaarts lopen. Als je dan een hand bij zijn flank legt en een hand op zijn schouder/hals, en de druk combineert (of afwisselen, als je paard er teveel van weg wilt lopen) dan heb je hopelijk het resultaat zijwaarts.

Mijn eigen paard heeft ook de neiging voorwaarts te willen lopen, maar dan zorg ik dat ik eerst schuin voor hem sta, zijn voorhand van me weg laat wenden, en daarna vraag ik zijn achterhand daarbij. Dan doet hij het wel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :D

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:10

dank jullie wel voor de tips, ga ik zeker proberen!

MiekeHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:47

Ik ben benieuwd laat je het weten?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:44

zal ik doen! We zijn ook bezig met hem inrijden dus ik ben de laatste tijd wat minder met grondwerk bezig en meer met hem leren wennen aan teugels/mijn gewicht enz. Maar als ik er weer aan toe kom dan laat ik het zeker weten :)

MiekeHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:55

Leuk! Succes met oefenen *D

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:46

Als ik aan de hand wijken voor druk oefen met mn verzorgpaardje, laat ik der juist altijd op de volte lopen ;)
Het is dus niet verkeerd dat ze gaat lopen met wijken voor druk, miss dat je paardje het zo al een x had aangeleerd?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:02

Bij een oefening als wijken vanaf de grond zou ik dat eigenlijk niet meer op echte druk doen. Als je dus de voorhand en achterhand zónder aan te raken kan verplaatsen, zou ik pas aan het wijken beginnen. Dan kun je namelijk de voor + achterhand besturen en tegelijkertijd goed corrigeren omdat je bij de voorhand kan blijven.