Halsringrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brit1973

Halsringrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:20

Heeft iemand misschien ervaring met halsringrijden??

TurdusMerula

Re: Halsringrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:22

Jawel, wat wil je weten? :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:26

Wat leuk, ik ben net naar "de volgende stap" gegaan, ik heb weken als het niet maanden is, geoefend met de halsring(neckrope) en het touwhalster en teugels ter ondersteuning(voor het geval dat er een misverstand zou zijn) erbij, en ben sinds een klein tijdje met slechts een halsring, zou evt wel willen uitleggen hoe ik dit heb bereikt, als je daar intresse in hebt?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:29

Jap, ik doe het ook :) en laraax, anders ben ik wel geinteresseerd!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:37

Ik doe het ook wel eens. Wil je iets weten?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:41

ik doe het ook. het is super leuk omt te doen. zo kom je erachter of je wel een echte band met je paard hebt!

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:44

Ik ook. Mijn paard en ik vinden het allebei erg leuk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:48

ja! Hier eentje..

Ik ben er ongeveer een jaar geleden mee begonnen. Ik heb specifiek voor de halsring gekozen en niet voor de neckrope,omdat je bij de halsring enkel je hand hoeft te ''draaien' omdat de ring hard is. Ik kies er persoonlijk altijd voor om de ring niet de hals te laten raken als dat niet nodig is. Pas als ik iets wil van mijn paard,dan laat ik de ring de hals raken.

Wel zijn ze ietsje duurder dan neckrope's :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:54

O, ik had je vraag een beetje ruim genomen. Ik rijd meestal met de halsriem, een touw dus. Maar ik heb ook een tijdje met een ring gereden.

Wie het leuk vind kan ook komen meekletsen (of vragen stellen) in het halsriemtopic: [HK] Hét topic voor alle gevaarlijke Neckrope-rijders!
Dat is ook voor halsringrijders hoor. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:18

maureen16 schreef:
ik doe het ook. het is super leuk omt te doen. zo kom je erachter of je wel een echte band met je paard hebt!

Nee hoor, je komt er alleen achter of je paard op je gewichtshulpen reageert gecombineert met de hulpen door de halsring. ;)

xLavender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:19

Ik doe het af en toe met mijn paardje, super leuk om te doen inderdaad! Paardje vindt het ook geweldig...

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:48

Ja ik rij vaker met neckrope en met mijn wels x shet rijden we ook buiten in de heide bossen enz dat gaat allemaal geweldig maar daar komt natuurlijk wel een goede vertrouwen wederzijs bij :D

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:10

Laraax schreef:
Wat leuk, ik ben net naar "de volgende stap" gegaan, ik heb weken als het niet maanden is, geoefend met de halsring(neckrope) en het touwhalster en teugels ter ondersteuning(voor het geval dat er een misverstand zou zijn) erbij, en ben sinds een klein tijdje met slechts een halsring, zou evt wel willen uitleggen hoe ik dit heb bereikt, als je daar intresse in hebt?

Lijkt mij inderdaad ook interessant! Mijn paard snapt het beginseltje al een ietsiepietsie, maar er zijn nog veel te veel onduidelijkheden om er echt veel mee te kunnen rijden. Ik heb bovendien ook geen rijbak, dus ik zit altijd langs de weg - een beetje lastig oefenen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:14

YelaBrenda11 schreef:
ja! Hier eentje..

Ik ben er ongeveer een jaar geleden mee begonnen. Ik heb specifiek voor de halsring gekozen en niet voor de neckrope,omdat je bij de halsring enkel je hand hoeft te ''draaien' omdat de ring hard is. Ik kies er persoonlijk altijd voor om de ring niet de hals te laten raken als dat niet nodig is. Pas als ik iets wil van mijn paard,dan laat ik de ring de hals raken.

Wel zijn ze ietsje duurder dan neckrope's :)

Kun je dan ook niet gewoon met een hoepel rijden? :) Het lijkt mij ook gaaf, denk dat mijn pony daar ook wel voor in is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:30

dat kan natuurlijk wel,maar je moet er wel rekening mee houden dat die een stuk groter is dan een ring,en dus de benen van je paard in de weg kan zitten.Persoonlijk vind ik dat wat onhandig,maar het kan wel :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:28

Ik heb mijn ex paard dressuurmatig met neckrope gereden :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:00

Ik zag dit topic en dacht ik reageer ook maar even.
Ik heb van de week voor het eerst met halsring gereden. Dit omdat mijn paard (hersteld van nu aan elkaar gegroeide spat) wat rustig aan moet beginnen. Dus ik dacht: ik probeer eens wat anders.

De halsring had ik nog liggen van de laatste equitana, omgedaan en wat gaan proberen. Het was even onwennig, je moet je hulpen op zit heel precies geven, maar na 10 minuten wennen ging het heel aardig.

Kortom mijn conclusie is: het is niet zo moeilijk.

Er is een klein filmpje gemaakt (de piep die je hoort is een combinatie van een oude inwendige wond a.g.v. een luchtzuigband en conditie kwijt omdat ze vrijwel een jaar stil heeft gestaan en pas een paar weken weer onder het zadel is. Ze heeft er geen last van en als haar conditie verbetert, verdwijnt de piep vanzelf.

De drafpas bij het wisseltje kwam omdat ik nét teveel ging zitten, maar ik ben trots op mijn 'varkentje'.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:43

Dat gaat inderdaad dan erg goed, Anya!
Kan mijn paard nog wat van leren, die is veels te dwars soms, als hij geen zin heeft :')
Vind de galop van je paard zo raar vergeleken met Thom's galop :o Thom is denk ik wel een cm of 25/30 kleiner, die is veel vlakker en sneller in z'n galop volgens mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:40

Haha dat kan kloppen. Lan is groot en heeft een heel ruime galop en dit is geen galop maar een western lope. Die moet langzaam en regelmatig zijn. Langzaam kost grotere paarden veel kracht, juist omdat ze niet vlak galopperen.