[AR] Zelfde streken onder het zadel/ voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Zelfde streken onder het zadel/ voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:01

Mensen hebben wle vaker aan mij gevraagd waarom ik mijn fjord ook niet voor de kar zet. Hij is beleerd, heb het af en toe wel eens opgepakt (laten slepen, lange lijnen) maar ik ga geen geld investeren in een tuig en kar. Tuig had ik maar heb ik weggedaan omdat ik me wilde concentreren op mn shetlander.
Ergens heb ik wel spijt, zou het graag willen doen maar ergens ben ik ook bang.

Mijn fjord is onder het zadel een heerlijk dier en soms tja soms een keer niet :+ Zich overdreven sterk maken en dan heb ik gewoon niks te vertellen (is al tijden (2jaar) niet meer voorgekomen) Maar toch durf ik het niet aan. Ik weet wat hij kan doen onder het zadel, tot waar hij in staat is.

Nou klinkt het meteen zo dramatisch en levensgevaarlijk wat hij absoluut niet is. Maar toch ben ik bang dat hij zo kan doen.
Ik ga, als ik wat verder ben met mn shet, er ook eens met mn instructeur overpraten. Want stiekum ben ik ook nieuwsgierig naar mn fjord voor de kar. Vind hij het leuk? Hoe is hij? Ga ik het leuk vinden?

Hoe beleven jullie dit? Zijn ze onder het zadel anders dan voor de kar? Of juist niet.

Caira

Re: Zelfde streken onder het zadel/ voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:08

Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om de one rein stop ook voor de kar te leren zodat je een noodstop hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:15

Het is niet zo dat hij aan de kletter gaat, hij loopt idd wel harder dan normaal :+ Maar hij zet voornamelijk zn nek erin, of kijkt ergens ontzettend gefixeerd naar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:15

Caira schreef:
Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om de one rein stop ook voor de kar te leren zodat je een noodstop hebt.

Door de heel kleine volte die je dan krijgt zal je kar vrijwel zeker omkiepen. En dat is er vanuit gaande dat je al genoeg ruimte hebt om aanspanning op een volte te zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:22

Caira schreef:

?? hoe zie je dit? Het allerlaatste wat je wil voor de koets, is dat je paard kort omdraait, dan slaat namelijk de koets om.

@ts
Ieder paard is anders. Dus hoe dat voor jouw paard is, kan ik vanaf hier niet zeggen.
Veel is een kwestie van vertrouwen, consequent zijn en goed opvoeden. Het opleiden van een koetspaard doorloopt veel stadia, voordat het paard daadwerkelijk voor de koets staat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:30

Een paard gaat toch niet op de volte bij een one rein stop, hier niet in elk geval.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:55

Welk bit gebruik je voor het rijden ohz?
Voor de wagen worden veel paarden met een stang gereden, daarmee heb je net iets meer te zeggen. mijn haflinger kan zich ohz ook erg sterk maken/bit vastzetten, maar voor de koets heb ik een liverpoolstang en heb IK het voor het zeggen ;) Meestal men ik met ontspannen leidsels, maar als ze zich druk maakt of hard vooruit schiet heb ik haar zo terug met 1 hand...
Overleg het eens met je instructeur en ga samen aan de slag ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 06:35

Caira schreef:
Een paard gaat toch niet op de volte bij een one rein stop, hier niet in elk geval.

Uiteindelijk wel als je heel hard gaat. Maar onder het zadel heb je je beenhulpen om je paard recht te houden. Als je voor de koets heel sterk aan een leidsel trekt, trek je het paard om met het resultaat dat je koets omkiept. Je hebt geen been- en zithulpen om je paard recht te houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 11:18

Onder het zadel scheen hij vroeger erg dwars te zijn, werd met pelham bereden. Toen hij van mij werd ben ik gaan spelen, een ruitersportzaak adviseerde mij een liverpool en daar reageerde hij super op. Maar na een tijdje wilde ik iets anders omdat ik erachter kwam dat het toch wel een vrij zwaar bit was (ja al doende leert men) eerst enkelgebroken maar dat was niet fijn. Inmiddels rijd ik al 5 jaar met dubbelgebroken trensje en dat gaat super.

Maar ik moet zeggen dat hij die hele sterke momenten nu niet meer heeft. Hij is vaak te belazerd om weg te rennen :+ En als hij die heeft, ach ja de veluwe is groot ik krijg hem dan vast wel terug.

Die one rein stop vind ik niet zo prettig idee. Het stikt hier van de bomen en hoewel sommige paden vrij breed zijn is dat met een mennende combinatie toch te smal.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:41

Ik vond de liverpoolstang ook wat straf voor mijn merrie. Heb het trensje gepakt waarmee ze onder de man prima gereden wordt, maar dat was een drama...... daar liep ze idd zó doorheen :( .
Ik heb nu een natuurzemen leren lap 2 - 2,5 x om de liverpoolstang gewikkeld en vastgenaaid, zodat hij niet zo zwaar / streng doorkomt, maar waar ze wel erg fijn op loopt :) . Ik durf er nu ook wat meer "aan" te zitten als ze niet reageert zoals ik wil.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:31

dat verschilt inderdaad per paard. Ik wil ook graag gaan mennen met m'n paard maar omdat hij ohz al pittig en voorwaats is ben ik bang dat ik op de bok nog minder te zeggen heb, je voelt hem niet meer onder je heb ik het idee.
Alleen wil zo graag met hem gaan mennen, ben van plan om nu eerst m'n menbewijs te halen met een ander ervaren paard, zodat ik zelf iig niet een leek ben als ik met mijn paard ga starten.

Veel succes&natuurlijk plezier!

@gem: heb je foto van hoe je dat hebt gedaan met je liverpool? Vind het wel een goed idee van je dan maak je hem iets minder hard!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:39

Paarden houden soms gewoon niet van het ijzer van een liverpool, die van mij loopt op een appel-liverpool-stang voor de wagen. Onder het zadel met een dubbel gebroken watertrensje dus superzacht.
Noodstops maken voor de wagen geloof ik echt niet in. Voor de wagen is je verstandhouding met je paard volgens mij veel belangrijker. Je doet heel veel op stem en natuurlijk ook met je leidsel. Maar in een keer ingrijpen en stopzetten, de meeste menpaarden schieten daar compleet van in de stress, vergeet ook niet dat er dan nog een wagen achter ze aankomt, vaak afgeremd op de broek of dat de menner dan ook nog de rem erbij pakt. Werkt dus echt totaal anders dan onder de man.
Voor de wagen geef je kleine ophoudinkjes die je de ene keer wat zwaarder doet, dan weer wat lichter. En je werkt met constante aanleuning, dus ook totaal anders dan bijv met western, wel weer vergelijkbaar met engels klassiek rijden.

Of het paard dezelfde streken heeft onder het zadel als voor de wagen? Kijk het karakter blijft hetzelfde maar ik heb nu een paar paarden (van mezelf en anderen) voor de wagen en onder de man gereden en ik vind het toch echt verschillend. Natuurlijk herken je wel bepaalde dingen, maar ik kan niet zeggen die van mij doet A onder het zadel en dus ook A voor de wagen. Ook bijv het pittig zijn onder de man wil echt niet zeggen dat ze dat ook zo zijn voor de wagen en omgekeerd. Overigens vind ik het persoonlijk een stuk prettiger iets pittigs voor de wagen te hebben dan dat je er steeds tegenaan moet rijden maar ook dat is weer per persoon verschillend.

Oftewel: 'gewoon' doen, onder goede begeleiding, dat lijkt mij het beste advies wat ik je kan geven. Voordat je zelf gaat experimenteren met bitten of wijze van voor de wagen zetten e.d. moet je daar wel wat ervaring in hebben anders kan het echt verkeerd uitpakken voor zowel het paard als de menner (als de groom / wagen).

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:38

Die van mij kan onder het zadel echt een draak zijn omdat ie dat niet zo leuk vind.
Terwijl die voor de wagen echt super braaf is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:25

Caira schreef:

Dan ga je geheid om, of je moet toevallig op dat moment een groom hebben die dan ook precies goed mee hangt. One rein stop werkt niet zomaar voor de wagen, is daar ook niet voor bedoeld, :n en vind het een erg gevaarlijk advies eerlijk gezegd.....

@ TS: ik zou idd eens met je instructeur overleggen. Aangezien je hier niet precies uit de doeken doet wát hij dan 'kan gaan doen', is het ook lastig te zeggen.
Persoonlijk heb ik dus bijv. liever geen paarden voor de wagen die het in zich hebben om als schrikreactie meteen om te draaien en weg te rennen, of meteen van het minste of geringste aan de kletter slaan.

Ik kan je twijfel overigens wel begrijpen. Als ik bijv. een pony zou hebben die toch zeer regelmatig zich ohz. als een rodeo-paard zou gedragen, zou ik ook grote twijfels hebben of ik die wel voor de wagen zou willen. Maar wát doet jou pony dan precies, als ik vragen mag?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 15:24

JoyCiej007 schreef:
Ik kan je twijfel overigens wel begrijpen. Als ik bijv. een pony zou hebben die toch zeer regelmatig zich ohz. als een rodeo-paard zou gedragen, zou ik ook grote twijfels hebben of ik die wel voor de wagen zou willen. Maar wát doet jou pony dan precies, als ik vragen mag?

Bijv. bij een boomstam: Hij maakt zich erg sterk aan 1 kant. Kijkt ergens gefixeerd naar en wijkt dan naar de andere kant. Hij rent niet zomaar weg (daar is hij te lui voor) op het moment van iets engs loopt hij wat pasjes harder.
Maar als hij ineens de kolder krijgt dan gaat hij heel hard draven en is lastig terug te nemen en bij de minste prikkels gaat hij weer keihard draven. Hij blijft stuurbaar, maar remmen is dan lastig.