Kan dit gewoon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan dit gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:25

Hoi!

Ik langelijn mijn shetlander sinds kort (ik langelijn, jij langelijnt, wij langelijnen? :) )
Nu heb ik geen longeersingeltje, maar gebruik 2 singels en een shabrak.
Ik leg het shabrak op haar rug, Maak de 2 singels aan elkaar vast (vraag me niet hoe, kan ik niet uitleggen,)
en doe de longeerlijn waarmee ik langelijn door de lusjes van het dekje (die bovenste/voorste, niet die voor de singel aan de onderkant.)
De klippen van de singel zitten op het dekje,

Kan dit kwaad? Het leek me van niet maar ik denk ik vraag het even...
Ik ga trouwens geen longeersingeltje kopen aangezien ik dit niet zo vaak doe en het met longeren ook niet nodig is :D
Afbeelding
:*

Anoniem

Re: Kan dit gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:31

Er is een reden dat zadels en longeersingels druk op de ruggengraat vermijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:32

Asyaa schreef:
Er is een reden dat zadels en longeersingels druk op de ruggengraat vermijden :)

:o?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:33

Waarom zou het kwaad kunnen? Vind het juist wel creatief: het kan dus goed (ipv kwaad) omdat je zo een hele leuke manier hebt om iets leuks te gaan doen: als je langelijnt vanuit het midden, maar ook als je als een soort voorbereiding op het mennen achter haar langelijnt: wijken ed!
Leuk: veel plezier !
ps ik deed het exact zo als ik met mijn shetlander ga sleeen!
(dan natuurlijk nog een band voor de schouder langs voor detrekkracht en deze zat dan aan de slee fast: 1 groot feest!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:36

coulash schreef:
Waarom zou het kwaad kunnen? Vind het juist wel creatief: het kan dus goed (ipv kwaad) omdat je zo een hele leuke manier hebt om iets leuks te gaan doen: als je langelijnt vanuit het midden, maar ook als je als een soort voorbereiding op het mennen achter haar langelijnt: wijken ed!
Leuk: veel plezier !
ps ik deed het exact zo als ik met mijn shetlander ga sleeen!
(dan natuurlijk nog een band voor de schouder langs voor detrekkracht en deze zat dan aan de slee fast: 1 groot feest!)

Tof :)
Die singels zitten er eigenlijk alleen om dat dekje op z'n plaats te houden, want anders vallen de ''leidsels'' steeds naar beneden,
Het zit dus niet zo strak ofzo,
Bedankt voor je reactie :)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:20

Dat snap ik: dat is met mennen ook zo: je hebt eigenlijk gewoon ringetjes nodig aan de zijkant van je paard....
Ik skeeler ook wel op die manier met de shetlander, maar let op: je hebt dan geen rem! Dus als ze heeel goed luisteren op stem kan dat, maar doe altijd voorzichtig!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:35

Heb je geen zadeltje voor de Shet?
Daar kan je best een beetje creatief mee zijn w.b.t lange lijnen!
De bedoelng van het tuig/ schoftje is dat de lijnen niet langs de benen van de pony gaan en je dus ook beter kan sturen.
Een beetje creatief nadenken kan in veel gevallen best helpen, maar als je er echt mee aan de gang wil gaan, moet je degelijk matriaal kopen natuurlijk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:37

Ik doe dit altijd zonder singeltje. :)
Nooit iets aan de hand, en als we dan gepasseerd worden kan ik de lijnen zelfs over zn rug doen, en ernaast gaan lopen(schuin achter)

Nooit problemen mee gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:19

Bedankt voor alle reacties (:
@Jolliegirl, Ik kan nu ook de lijnen over de rug doen omdat die lusjes van het dekje slap zijn maar wel de 'leidsels' van de grond houden.

@aerdenhout1, We hebben een zadel, maar dat is van de andere shet, die is breder en hoger dus dat zadel ligt niet goed en klappert op [naam] (is te groot en ligt niet lekker),

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:26

Afbeelding
Ik heb het zo gedaan. Met een elastische singel en een bontje eronder. Touwtje door een hoesje waar de singel ook door gaat. daar de leidsels door laten lopen.
Soms moet je creatief zijn.

De rugvrijheid is belangrijker wanneer er gewicht op komt of hulpteugels aan. Dan komt er druk. Dit ligt er gewoon losjes om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:27

Ik gebruik geen hulpteugels :p
Wij hebben ongeveer hetzelfde geproduceerd zotezien :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:35

Ja. Ik laat ook wel eens de lijnen door de lusjes van het sjabrak lopen. Net wat er voor handen is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:08

_Pretty schreef:
Bedankt voor alle reacties (:
@Jolliegirl, Ik kan nu ook de lijnen over de rug doen omdat die lusjes van het dekje slap zijn maar wel de 'leidsels' van de grond houden.

Je leidsels moeten nooit zo slap worden dat ze op de grond komen ;)
Ik gebruik geen lusjes, niets.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:23

Ik ook niet bij een paard, of een pony die het al kent. Maar in het begin kun je te maken hebben met onverwachtse stoppen of draaien en dan is een "ophouder" makkelijk, helemaal als je zelf nog niet zo bedreven bent.
Ik gebruik het trouwens omdat ik hem voor de kar wil later en dan lopen de leidsels ook door oogjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:25

[naam] is pas net 'onder de lijnen :')' , dus ze draait nog wel is om ja , of ze staat ineens stil, en als ik haar laat draven gaat ze soms nog wel is te hard (moet ze nog leren) dus dan laat ik liever de lijnen wat langer.
Dan zijn die lusjes dus wel handig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:26

Ik gebruik niet eens een singel voor het werken aan de lange teugel :) Zit vanaf een bepaald moment zelfs gigantisch in de weg. Of ben je aan het langelijnen ter voorbereiding van het mennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:35

Bizzybijtje schreef:
Ik gebruik niet eens een singel voor het werken aan de lange teugel :) Zit vanaf een bepaald moment zelfs gigantisch in de weg. Of ben je aan het langelijnen ter voorbereiding van het mennen?

Ze komt misschien later voor het karretje ja, maar dat is nog niet zeker.

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:51

Ik vind het creatief! ;)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:24

Volgens mij kan dit geen kwaad