vd, parelli en natuurlijke omgang met paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij vrijheidsdresuur of/en parelli bij natuurlijke omgang met je paard horen?

ja allebei
7 (19%)
alleen vd
1 (2%)
alleen parelli
15 (41%)
nee
13 (36%)

Totaal aantal stemmen: 36

4catootje5

vd, parelli en natuurlijke omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:44

hoi
ik zie vaak dat mensen parelli en vd zien als iets wat echt bij nh hoort.
maar ik zie niet zo goed in warom, maar wil dit wel heel graag weten dus onderbouw je antwoord graag een beetje ook als je het juist niet vind!!
ik ben benieuwd wat jullie vinden
groetjes

tamary

Re: vd, parelli en natuurlijke omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:52

Parelli is een nh stroming.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:20

NH is niet natuurlijk. Wij hebben geen paardenlichaam, wij lopen op twee benen, hebben de ogen net als een roofdier aan de voorkant van ons gezicht zitten , hebben geen mimiek die een paard zonder meer kan herkennen, kunnen de oren niet plat in de nek leggen....om maar een voorbeeld te noemen.

NH is voor de mens: hij moet gaan begrijpen waarom een paard reageert zoals hij reageert en daarop leren inspelen. Een paard moet onze signalen, die wij via NH methodes gaan gebruiken, ook gaan leren interpreteren. Dus nee. NH is niet natuurlijk.

Uiteindelijk is het de mens die moet leren communiceren met het paard, want het paard kent het allemaal wel. Wij moeten het paard leren lezen, en proberen te begrijpen wat het paard ons zeggen wil.

De vraag aan jou is: vind jij dat natuurlijk?

Er zijn meerdere stromingen binnen de NH dan alleen maar Parelli of VD. Persoonlijk vind ik Parelli het meest duidelijke stappenplan hebben, en kun je Parelli instructie in Nederland krijgen mocht je tegen dingen aanlopen die je zelf niet op kunt lossen en waar je hulp bij nodig hebt...maar er zijn meer stromingen binnen de NH. En geen van allen is echt natuurlijk.

En nu ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig waarom jij vindt dat Parelli en VD niet bij NH horen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:28

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:06

Natural horsemanship is meer dat je je paard natuurlijk houd.
Parelli is een stroming binnen horsemanship, horsemanship is een manier van omgang met paarden, maar iedereen interpreteer dat weer op een andere manier. zo heb je wel meer stromingen binnen horsemanship, zoals emiel voest, hempfling,zijn er heel veel van.
Vrijheidsdressuur is eigenlijk meer je paard trukjes leren, dat kan je bij elk paard doen zonder ook maar iets te weten van horsemanship.
Maar vaak zie je dat horsemanshipeur ook vd doen, net als bitloos rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 02:05

Natural horsemanship = omgang met paard. Manier van houden staat hier los van.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 02:18

Oja das waar, ik haal het nog weleens door elkaar.
Ik denk altijd dat natural horsemanship en een manier van omgang is en met het houden
van je paard te maken heeft, en horsemanship een van omgang en dat je hem houdt zoals je wil.
Maar nh en horsemanship is dus gewoon hetzelfde :P
Om er nou persé natural voor te moeten zetten, brengt wel wat verwarring.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 03:27

idd natuurlijk zal het nooit letterlijk woorden, zoals al gezegt word wij zijn roofdieren en prooidieren, er is niks natuurlijk in een vriendschap tussen roof en prooidier al zie je het in de natuur heeeeeeeeeel soms wel eens voorkomen. natuurlijk is een kudde paarden buiten in de natuur, en aan de andere kant een roedel wolven. Natuurlijk is dat elk prooidier uit de buurt blijft van roofdieren en roofdieren de prooidieren alleen zien als voedsel..Een paard zal ook nooit zo snel uit zichzelf kiezen voor een mens om een partnerschap mee aan te gaan, het word ze meestal toch opgedrongen door ons. Maar NH is idd meer voor ons,
Wij leren de taal en psyche van een paard, waarom een paard doet als het doet en leren zo goed als wij mensen zullen kunnen communiceren met een paard zoals het ook met andere paarden zou doen, we doen dus ons best ons zoveel mogelijk aan het paard aan te passen en niet andersom. Zoals ook gezegt werd een paard begrijpt alles al want paardengedrag is natuurlijk voor een paard ;). Parelli probeert in zn stappenplan jou te leren de rol van de moeder over te nemen.

vd heeft echter niks met nh te maken, het zijn inderdaad trucjes leren, dit kun je doen zonder ook maar eens gehoord te hebben van nh net als bitloos rijden. echter het zijn 2 dingen die onder de nhers ook vaker gebruikt word.

Zoals gezegt ECHT natuurlijk gaat nooit lukken, mensen blijven mensen, paarden paarden, katten katten, honden honden etc
maar we doen wel ons best het paard te horen fluisteren en proberen dan terug te fluisteren, scheeuwen is overbodig ondanks dat wij mensen onze eigen lichaamstaal vaak ver vergeten zijn en daarom denken dat scheeuwen de enige manier is om elkaar te begrijpen...

natuurlijk paarden houden staat buiten alles wat je verder met het dier doet maar puur om zn leefomgeving, men probeerd zn natuurlijke leefomgeving zo goed als mogelijk na te bootsen maar ook DAT word nooit letterlijk natuurlijk want ze hebben geen land van eineloze hectares, rennen niet vrij over de steppe, hebben geen talloze planten en kruiden die ze kunnen eten indien nodig en ga zo maar door... En in de meeste gevallen zie je ook geen hengst in een kudde merries. Maar we doen ons best het zo aangenaam mogelijk te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:43

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:44

Lastig punt is natuurlijk dat "natuurlijke omgang met paarden" voor ons eigenlijk doden en opeten betekent :+
Maar goed, even er vanuit gaand dat we dat punt voorbij zijn dan kun je heel natuurlijk/vanzelfsprekend met een paard omgaan zonder dat Parelli (of Voest, etc.) ooit in de buurt hoeven te komen. Het is maar net hoe je zelf in elkaar zit en wat voor voorgeschiedenis je hebt. Systemen van Parelli (en de rest) zijn vooral bedoeld voor mensen die niet van nature gevoel hebben voor paarden en ook niet zijn opgegroeid tussen de paarden en paardenmensen. Heel nuttig dus in de huidige samenleving.
Horsemanship is een mooi compact woord om aan te geven dat je vaardigheid hebt in het omgaan met paarden, niet meer en niet minder.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:15

Horsemanship is niet alleen om aan te geven dat je vaardigheid hebt in het omgaan met paarden, want dan kun je evengoed niet horsemanship doen. Horsemanship is ook paarden begrijpen, niet door je ervaring, maar door naar het paard en jezelf te kijken. Horsemanship is toch wel even iets anders dan hoe mensen met paarden omgaan die niet aan horsemanship doen.
Verder ben ik het wel met je eens, wat maakt het ook uit of het natuurlijk is of niet, het gaat erom dat we onze paarden begrijpen en weten hoe ermee om te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:26

Vaardigheid in het omgaan met paarden kan niet zonder ze te begrijpen, dus hoeft dat imo niet apart genoemd te worden.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:29

Nee dat is waar, maar maakt het dan voor het woord horsemanship
niet uit of je ze volgens parelli, of klassieke manier, of andere manier van horsemanship begrijpt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:40

grietje14 schreef:
Nee dat is waar, maar maakt het dan voor het woord horsemanship
niet uit of je ze volgens parelli, of klassieke manier, of andere manier van horsemanship begrijpt?

Nee, het gaat om de relatie paard-mens, meer niet. Dat kan volgens een labeltje zijn, maar ook gewoon elkaar goed begrijpen zijn. Persoonlijk heb ik niet zoveel met die labeltjes, ben (voor mezelf) geen fan van de Parelli-methode, die is me te star, maar het kan voor anderen een hele goede methode zijn.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:04

Zo dus, ik ben ook niet persé voor één methode.
Ik kijk liever naar wat voor het paard werkt.
Dan is het wel een beetje verwarrend, want dan zou iedereen zo kunnen zeggen ik doe horsemanship.
Dan vraag ik me af hoe je het noemt als je je paard echt meer begrijpt, door te snappen hoe een paard denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert en te weten hoe daarop in te spelen, dus te snappen hoe een paard denkt, hoe de paardengeest is (simpel).
En dat kan op allemaal manieren, door parelli, voest of wat dan ook. Maar dan blijf ik het gewoon horsemanship noemen dat wat ik beschreef.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:32

Het is nog simpeler, ik zeg helemaal niet "ik doe horsemanship". Ik zeg alleen "ik ga met paarden om op een manier die ons past".
Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze "horsemanship doen" terwijl ze vrij overtuigend hun paard niet verstaan en ook mensen die absoluut niet gekoppeld willen worden aan het woord "horsemanship" die met veel begrip en verstand van zaken met hun paarden omgaan.
Het is niet van belang hoe je het noemt, het gaat erom wat je doet en hoe je doet.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:42

Nu snap ik je beter, moet het nog ff een beetje laten doordringen, maar snap het principe al.
Dan zeg ik het zo het gene wat ik doe en hoe ik dat doe noem ik horsemanship en dan gaat het inderdaad niet om de benaming. Daar was wat mee in de war, dat ik het persé een benaming moest geven.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:46

Dan zeg ik voortaan liever, ik probeer op een begripvolle manier met mijn paard om te gaan.
Dus mijn paard te begrijpen en te snappen hoe ik op het paard het beste kan reageren.
Dat noem ik dan wel weer horsemanship, en eigenlijk noem ik dat liever een omgangs manier met je paard.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:54

Parelli (en de rest van NH) is idd op begripvolle, respectvolle en vriendelijke manier met paarden omgaan.
Zorgen dat jullie elkaar begrijpen in plaats van van je paard verlangen dat hij in één keer jou begrijpt.

Natuurlijk omgaan met paarden is heel moeilijk, dan zouden we allemaal een weiland moeten hebben van 10tallen hectares, rotsen, rivieren etc., zouden we er niet op kunnen rijden, ook niet met ze omgaan overigens want wij zijn roofdieren.
Erg moeilijk dus. :P

Vrijheidsdressuur is weer een hele andere tak, maar wordt idd vaak gebruikt bij nh-mensen, omdat ook voor vd een goede band en wederzijds vertrouwen nodig is. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:59

grietje14 schreef:
Dan zeg ik voortaan liever, ik probeer op een begripvolle manier met mijn paard om te gaan.
Dus mijn paard te begrijpen en te snappen hoe ik op het paard het beste kan reageren.
Dat noem ik dan wel weer horsemanship, en eigenlijk noem ik dat liever een omgangs manier met je paard.

Als je inderdaad begripvol met je paard kunt omgaan en snapt hoe je het beste op het paard kunt reageren dan is dat inderdaad "horsemanship", klopt. Het volgen van een systeem is niet per definitie horsemanship, maar ook niet per definitie geen horsemanship. Lekker verwarrend, he? :P

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:02

Horse-man ship, oftewel samenwerking tussen paard en man(mens).

En daar ben ik het wel zeker mee eens. :)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:58

oke er worden hele goede dingen gezegd maar even terug naar mijn vraag wat maakt parelli tot een tak (laat ik het zo maar even noemen) van "nh"?
en nh is toch gewoon een naam die we hebben gegeven aan het fijt dat we gewoon op een manier die meer volgens het paard gaat ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:01

Als je goed bent met paarden, betekend dat niet dat je automatisch goed bent met mensen. En om iemand iets te leren, moet je wel goed met mensen kunnen omgaan, je kennis kunnen overdragen, vragen kunnen beantwoorden, en als het nodig is dingen duizend keer en op verschillende manieren kunnen, durven en willen uitleggen.

In het verleden zijn er een heleboel mensen geweest die goed met paarden konden omgaan, maar minder goed met mensen. Deze mensen hadden allemaal een bepaalde manier van trainen.
Pat Parelli is een van de mensen geweest die goed met paarden konden omgaan, en die het ook leuk vond om met mensen om te gaan en hen wat bij wilde brengen. Hij is benaderd door de trainers die goed met paarden maar minder goed met mensen konden omgaan, of hij het niet leuk zou vinden om de mensen te proberen iets bij te brengen. En zo geschiedde.
Het programma van Pat Parelli is niet door hem zelf verzonnen, maar ontwikkeld door alle paardenmensen die niet goed met mensen om konden gaan of het niet leuk vonden om ze wat te leren
Wat Parelli gedaan heeft, is een programma er omheen bouwen. De games verzinnen, de levels introduceren. De oefeningen vind je namelijk ook bij andere trainers, Troy Henry, Buck Brannaman, Tom Dorrance, Bill Dorrance, Ray Hunt, en er zijn er veel meer.

Dus is Parelli een tak van de NH? Nee. Het is een "mensentrainprogramma" met een duidelijk stappenplan en redelijke kans op succes als je het op de letter gaat volgen. Wat dan ook weer klakkeloos door teveel mensen gedaan wordt, dat op de letter volgen, zonder dat ze snappen waar ze mee bezig zijn. Het resultaat zijn doodgeparelliede paarden, wat dan weer tot de conclusie leidt dat Parelli niks is omdat je paarden er te slaafs van worden en ieder eigeninitiatief verliezen...en dat is dan ook weer niet eerlijk naar Parelli toe.

Wil je perse om Parelli heen? Dat kan. Verdiep je in de programma's van Ray Hunt, van Tom Dorrance, Bill Dorrance, Josh Lyons, John Lyons, Craig Cameron, Chris Cox, Mark Rashid, Buck Brannaman, Smokie Brannaman, Clinton Anderson....ik kan ze allemaal wel gaan opnoemen maar waarom het wiel een tweede keer uit gaan vinden? Accepteer dat het wiel er is, en ga daar op bouwen. Er valt nog zoveel te leren en te ontdekken....

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:46

Cassidy: ik ben het met je eens, het zijn vooral mensenstromingen. Alleen ben ik ervoor om niet klakkeloos een stroming te volgen, maar je eigen weg zoeken en uitvinden wat voor je paard en jou het beste is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:49

En ik ben van mening dat je het beste een recept kunt volgen, omdat sommige dingen haaks op elkaar kunnen slaan. Pas als je een programma helemaal hebt doorlopen, kun je gaan aanpassen, dingen toevoegen of weglaten.

Zie het als het bakken van een appeltaart. Als beginnend kok ga je ook een recept volgen en niet lukraak varieeren. Want laat de appelen weg en er komt van alles uitrollen, maar dan is het geen appeltaart meer. En als je de appelen vervangt door peren, is het dan nog steeds een appeltaart?