Oud paard, waarmee bezig houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celi

Oud paard, waarmee bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:02

Hallo,

Vooruit, toch maar eens een berichtje plaatsen over mijn vraag. :Y)

Ik zit met het volgende geval:
Wij hebben thuis een paard, hij is 28 jaar oud.
Het is echt een oude stijve hark en echt lichamelijk werk is dus geen optie meer voor hem!
Hij staat overigens overdag buiten en 's nachts gaat hij naar binnen.
Hij is niet verkeersmak en wordt niet bereden. Zijn conditie is dan ook echt 0,0.

Wel vind hij het ontzettend fijn om aandacht te krijgen. Ik poets hem dan ook regelmatig en knuffel een beetje met hem. Hij ontzettend braaf en hij kan ook los gelongeerd worden, echter alleen in stap (als ik hem in draf zet, dan trekt hij meestal een sprintje, en komt dan pas na 10 minuten op adem :o ).
Ik doe met mijn pony veel vrijheidsdressuur, en het ouwetje kan inmiddels ook wel een pootje opgooien (zo'n 20 cm :+ ) (belonen is dan weer lastig, omdat hij geen brokjes kan eten, daar kwijlt hij te veel voor (gebit is slecht))
Maar ik zou het zo leuk voor hem vinden om hem wat meer te laten doen. Gewoon rondjes wandelen in de bak is zo gruwelijk saai! Het zou ook zeker niet verkeerd zijn als hij wat soepeler zou worden, maar het moet echt allemaal met mate.

Wie heeft er leuke ideeën? Gewoon wat dingen waarmee ik hem af en toe wat bezig kan houden!

Opties die dus niet gaan:
- wandelen (is niet verkeersmak)
- rijden / longeren met lijn (heeft hij de conditie niet voor)
- buiging e.d. kan hij niet meer leren, is hij te stijf voor.
- 'clickerspelletjes' denkt aan het topic van Indy zijn ook lastig, aangezien hij de clicker niet hoort (hij is redelijk doof) 8-)

Ik ben benieuwd!

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:45

ga los met hem in de bak werken
stappen, halthouden, ineens van richting veranderen
maak er een spelletje van

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:52

Juist wel clickerspelletjes, want je hebt daar geen clicker voor nodig. Je kunt ook werken met een andere bridge dan de clicker zoals bv lichtsignaal of een bepaalde aanraking (wel zeer secuur in zijn, dat de aanraking niet wordt verward met andere aanrakingen en dus echt als bridge wordt herkend)

Clickeren bij goudvissen wordt met lichtsignaal gedaan, bij dolfijnen met fluitje en idd... bij dieren die om welke reden dan ook niet horen met een specifieke aanraking.

Lees je dan wel goed in over de hele basis van het clickeren en alles wat erbij kijken komt.

En oh... misschien is horse-agility iets voor hem?

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:55

Bedankt voor de antwoorden alvast!

@KAD: dit probeer ik ook wel te doen, maar zelf is hij niet heel enthousiast om achter mij aan te komen enzo :P Hij komt wel 'voor' als ik hem roep en ook terug/opzij doet hij braaf (al kost het hem soms wat moeite)

@liljebo: hier had ik nog niet over nagedacht, maar nu je het zegt inderdaad.. Leuk om eens over in te lezen!
En horse-agility, in wat voor vorm bedoel je dit dan? (ik denk niet de vorm die ik in mijn hoofd heb: door hoepels e.d springen :P)

Wat ik wel af en toe doe is wat balkjes lopen aan de hand, en dan eroverheen, er tussendoor (gangetje) enz. Ook over een doek lopen o.i.d. neem ik wel eens mee.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:59

Misschien idd wat vrijheidsdressuur, alleen zou je dan iets anders moeten verzinnen om hem te belonen! (een aai kan natuurlijk ook hoor, maar voedsel werkt vaak fijner)
Verder zou ik denken aan wat rechtrichtende oefeningen! Houd hem soepel, kan gewoon in stap of zelf stilstand, en mijne (22) vind het echt leuk!
Door die rechtrichtende oefeningen, wordt hij langzame hand soepeler, maar hoef je niets te overdrijven, en kun je er zo lang bezig mee zijn als je wilt! :)
Als je meer wilt weten zou ik eens naar http://www.paardenbegrijpen.nl gaan, of stuur maar een pbtje ofzo! :)

Veel succes iig! :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:43

Celi schreef:
En horse-agility, in wat voor vorm bedoel je dit dan? (ik denk niet de vorm die ik in mijn hoofd heb: door hoepels e.d springen :P)

e.

De lagere klasse van Horseagility zijn lichamelijk niet zwaar. Er zit wel een sprongetje in, maar dat kun je achterwege laten in jouw geval, of gewoon in stap of draf overheen. Dat doe ik met Hälga ook.

[GVL-ITP] Basis Horseagility met Hälga

http://www.thehorseagilityclub.com/great-britain.html

Heel leuk om te doen, ook voor een oudje. Ik heb contact gehad met Vanessa van HA met het voorstel om als extra klasse een seniorencourse te doen, speciaal voor de oudjes, en daar had ze wel oren naar.
Dus wellicht komt er nog een speciaal parcours voor de paardjes op leeftijd. Leuk toch!

Celi

Re: Oud paard, waarmee bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:14

Bedankt voor de reacties! Leuk!

Rechtrichten is inderdaad een plan, maar ik ben bang dat ik daar niet genoeg kennis voor heb.
Wat ik wel doe (maar dat is meer om gehoorzaamheid) is bijvoorbeeld de achterhand om de voorhand heen laten draaien.
Horseagility ziet er ook leuk uit! Ik begrijp dat ik gewoon het een en ander in de bak kan leggen (bijvoorbeeld balken, pionnen, zeilen, doeken, linten enz) en hier mee kan gaan kijken wat voor ons beide leuk is?!

Het is wel een écht ouwetje hoor, dus een sprongetje zal het niet worden, maar misschien dat balkjes draven nog wel mogelijk is!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:31

Als je op de site kijkt, die ik je heb gegeven, ga je naar 'results and competition' en dan click je op 'monthly video competition', scroll omlaag en click op 'download November Starters Level Course' en dan krijg je de Course (basis dus) van November op je scherm. Heel leuk om die dan te gaan oefenen. Dan doe je niet zomaar iets, maar ben je gericht bezig. En voor het sprongetje pak je dan dus, net als ik met Hälga, een balkje op de grond waar je overheen stapt of draaft. Elke maand is er een nieuwe course waar je mee kunt oefenen, voor de afwisseling. En wie weet ooit meedoen? :)

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:21

Jeetje liljebo, wat gaaf! Echt heel tof! Hier kan ik inderdaad heel veel leuke dingen mee!
Ontzettend bedankt, zeker omdat ik verwacht dat er in december weer een nieuwe versie op staat?! *\o/*

Super!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:06

Ja, elke maand komt een nieuwe versie. En er wordt zelfs overwogen om dus een seniorenversie, voor de oudere paardjes, erbij te maken. Dus wie weet....