[AR] Vraag over menbewijs.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag over menbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:58

Hoi!

Is een koetsiersbewijs nodig om een enkelspan/dubbelspan te rijden, gewoon op de straat
Niks bijzonders gewoon een buitenritje met 1/2 shetlandpony(s).

Groetjes,

Ps: Ik men niet met de shetten, ben gewoon benieuwd en ik kon er niks over vinden.

MarlindeRooz

Re: Vraag over menbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:31

Het hoeft niet, maar het heeft volgens mij te maken met verzekeringen en dergelijke.

Citaat:
Paardrijden is een mooie sport. Maar er komt veel bij kijken. Het paard is een levend wezen en met leren rijden of mennen alleen ben je er niet! Hoe en waarom reageert een paard op vreemde situaties en voorwerpen. Waarom mag hij wel gras eten maar geen takken. Hij loopt raar, stelt hij zich aan of is er iets aan de hand? Hoe verzorg ik het zadel of het tuig en hoe weet ik of het goed past. Op deze en vele andere vragen leer je het antwoord geven als je de theorie voor het Ruiter- en Koetsiersbewijs bestudeert.
Daarnaast wordt er natuurlijk extra aandacht geschonken aan het rijden op zich, en het rijden in het verkeer. Met een rijtuig behoor je immers ook tot de verkeersdeelnemers.
Aan het Koetsiersbewijs is een WA-verzekering gekoppeld. Kijk hier (link: http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... erzekering) voor meer informatie.
Met het behalen van je Koetsiersbewijs ben je ook lid van de KNHS-recreatiesport, waarmee je bijdraagt aan het openhouden van natuurgebieden voor ruiters en menners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:33

Ah top dankje ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:35

Nee, hoeft, niet, maar je moet wel kunnen mennen, als je de straat op gaat.
Als je dat niet kan is lesnemen wel zo verstandig.
(en dat hoeft niet perse les te zijn voor een koetsiers bewijs)

Als het goed is zijn eventuele ongelukken gewoon gedekt door je normale wa verzekering.
Even bellen en navragen geeft zekerheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:36

En hier nog meer:
Klik

hansheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:39

Nee is niet nodig, maar wel handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Danku danku :)

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:38

het is niet verplicht maar na mijn weten kan de verzekering wel moeilijk doen als er iets gebeurt vooral als je jonger bent

123_Its_MeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:54

Hmm, is het eigenlijk moeilijk, denk je?
Hoe zou dat er aan toe gaan?
Laat maar, offtopic :o

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:40

Ja het is de verzekering.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:14

Waarom wordt er nou toch steeds zo'n onzin verkondigd over die verzekering.......

Als je gewoon WA verzekerd bent, is er niets aan 't handje. Anders worden dingen als jij tegen betaling kids/mensen gaat vervoeren, maar dat geldt net zo als voor de verzekering van het KB.
Die verzekering van het KB is een leuk extra-tje maar het is zéker niet zo dat je WA verzekering moeilijk zou gaan doen als jij geen KB hebt, die keert ook gewoon uit.

Of het ook verstandig is om bijv. zonder enige ervaring te gaan mennen, is uiteraard een ander verhaal.