Leading from behind - ook voor mijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Leading from behind - ook voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:44

Wanneer ik met mijn paard rondloop loop ik eigenlijk altijd voor hem. Hij vindt 't wel makkelijk als hij ergens achteraan kan sloffen, op een buitenrit is dat ook zo. Plak 'm achter een ander paard en hij hobbelt wel met de rest mee. 't Zou een heel geschikt rittenpaard zijn :+ Een enkele keer wanneer hij het niet zit zitten om met mij ipv zijn kuddetje mee te gaan drijf ik 'm op, ik moet mij daarvoor eerst een beetje boos maken en meestal laat ik hem dan aandraven. We kunnen 't ook in stap.

Nou zie ik inmiddels in dat het nuttig en zinvol zou zijn als ik mijn paard zou kunnen leiden terwijl hij voor mij uit loopt. Dus niet op een drafje naar het hek want ik wil iets met 'm doen maar gewoon als oefening an sich. Ik zie het ook in de groep waar hij in staat: paarden die een lager in rang staand paard een stukje wegdrijven.

Gisteren aan de slag gegaan en het is niet gelukt :+ Hij vond 't denk ik raar, ging overdwars staan of keek achterom (oogcontact maken wilde dus wel heel goed :D ) Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik 'm op een kalme en voor hem duidelijke manier voor mij uit kan laten lopen? Het is een heel vriendelijk en intelligent paard, zoals elk paard vindt hij het prettig als iemand 'm vertelt wat hij moet doen maar ik krijg 'm niet uitgelegd wat mijn bedoeling is. Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:58

Om het jezelf makkelijker te maken, kan je het beste beginnen halverwege, dus waarbij je naast de zadelplek staat. Als je paard alleen achter je aan kan lopen, snapt hij nog niet het principe dat jij hem naar voren drijft.
Als ze het moeilijk vinden om voorop te lopen, heeft dat meestal met onzekerheid te maken. Het werkt dan ook erg goed zelfvertrouwen-verhogend als je dit op de juiste manier aanpakt.
Wat goed helpt in het begin, is als je eerst een bepaald patroon volgt. Dan snapt hij zelf wat hij moet doen en kan je zelf aan je hulpengeving werken. Patroon zou bijv. bakrand volgen, achtje of van object naar object lopen kunnen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:06

Aha, dank je wel voor de tips! Ik ga het zo proberen, dan hebben hij en ik allebei wat meer houvast. Ik was inderdaad onzeker omdat ik niet wist hoe ik 't moest gaan aanpakken. Mijn paard is ook niet de dapperste en meest ondernemende, hij heeft weliswaar een redelijk hoge positie in de kudde maar misschien wel juist daarom vindt hij de Wereld soms erg eng als hij alleen is, of alleen met mij en hij begrijpt mij niet. Hij heeft veeeeel bevestiging nodig.

Inmiddels kan hij wel al best goed los staan op de poetsplaats, voor hem al een overwinning :))

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:52

Zoek eens op Youtube naar Parelli 'Put your nose on something' :) Ik weet niet of je wat vindt, lijkt me wel.
Dan ga je inderdaad naast het paard staan en je tapt op zijn schoft ('lopen!') en gaat pas lopen als hij loopt. Dan leer je dus dat jij nog steeds de leider bent, maar dat hij voorop loopt.
Later kun je naar zone 4(konthoogte) en zone 5 (achter hem) .

Succes!!
Laatst bijgewerkt door Puchje op 15-11-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 16:54

Hmm, komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat eerder geschreven is... of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Re: Leading from behind - ook voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:03

Ik zou er eerst voor zorgen dat hij snapt dat je niet meer voor hem uit loopt. Ik weet niet hoe ver je voor hem uit loopt, echt voor zijn neus? (Wat overigens gevaarlijk is.) Zelf oefen ik dit ook met mijn jonge, dominante paard: zij moet leren dat ik de leider ben, waar ik ook loop. Als ik naast haar loop doe ik oefeningen met een zweepje in mijn linkerhand. Niet om te slaan, maar om aanwijzingen te kunnen geven door te wijzen/kleine aanrakingen.

Wat ik zelf doe, is van plaats wisselen per keer. De ene keer loop ik naast het hoofd, de andere keer naast de nek, de andere keer naast de schouder. Omdat het om een jong paard gaat waarmee ik voornamelijk langs een drukke weg loop ga ik zelf niet verder naar achteren, maar dat zou wel kunnen.
Het zweepje gebruik ik eigenlijk alleen als ik naast de schouder loop. Ik ga dan uit van het principe dat we een tweespan zijn. Dus: als zij met haar neus mijn kant op komt, duwt ze mij weg. Net als wanneer ze met haar buik/schouder/nek/kont mijn kant op komt. Dan krijgt ze dus een duwtje tegen dat deel dat mij opzij 'duwt' (ook al raakt ze me niet aan, dan nog geeft haar lichaamstaal aan dat ze mij opzij wil hebben of afstand wil scheppen) met het knopje of touwtje van de zweep. Dit werkt erg goed merk ik en wanneer we dit geperfectioneerd hebben wil ik ook kunnen lopen bij de kont en er zelfs achter.

Zelf denk ik dat het handig is om eerst dat te perfectioneren, voor over te gaan op het zwaarste werk, dus achter je paard te lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:08

Dat is wel slim inderdaad, wijken voor druk (schouder, flank, achterhand) hebben we onder de knie :j

Waarom zou het gevaarlijk zijn om voor 'm te lopen? Hij duwt af en toe met z'n lip tegen mijn schouder om te voelen waar ik ben en hobbelt kilometers mee als het moet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:12

Mijn poown deed dat ook. Achter me aansjokken, en dan was het natuurlijk wel makkelijk, ik besliste wat er ging gebeuren. Ik was dat zo zat, wilde dat hij ook op ging letten en erbij zou zijn. Ik heb mijn zweepje meegenomen, en hem naast mij laten lopen. Ging hij weer naar achter? Eerst op stem vooruit, en als dat niet werkte, dan maar het zweepje erbij. Éen wandeling geoefend, en hij wilde niet meer anders. Oortjes stonden er nu op, en hij was er veel meer bij.
Toen kwamen we op een stuk waar hij alleen voor of achter mij kon lopen, niet naast me. Achter had ik geen zin in, dus maar voor op. Zweepje erbij, en zorgen dat hij bleef lopen. Eerst vond hij het raar, nu vind hij het heerlijk als hij voorop mag. Hij kent links en rechts redelijk goed, dus kan hem van achter ook vertellen welke kant hij op moet, gaat prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:15

Hestejente: omdat een paard een vluchtdier is, en over je heen kán denderen (hoeveel respect hij ook voor je heeft). Het is een als-dan geval, niet dat het per se ook gebeurt.

Verder gaat wat ik beschreef niet per se om wijken voor druk, al komt dat er ook bij kijken, maar met name om respect vanuit het hele lijf van het paard. Hij moet immers niet proberen jou 'weg te drukken' met zijn lijf, hoe subtiel ook. Als hij dat al doet, werkt het achter hem lopen ook niet, puur omdat hij niet 100% naar je luistert. (Let wel, dit is mijn mening, mijn waarheid, dat hoeft niet de jouwe te zijn. ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:17

Hihi, nou buiten op de weg zou ik niet durven. Laten we 't maar bij gewoon op de wei houden :)

Ik denk dat jouw paardje dan wat dat betreft op mijne lijkt pluttersput: hij vindt 't niet zo leuk om voorop te lopen. Ook paarden die lager in rang zijn laat hij liever voor (en bumpt ze als ze niet doorlopen :P )

Ff: ik snap wat je bedoelt. We hebben het alleen wel over vos he: als er iets verdachts of engs is gaat 'ie in ezelstand :Y) Enne, over mij heen lopen..? als ik naast 'm ga zitten en hij is niet zeker of hij z'n opgetilde hoef wel kan neerzetten zonder 'm op mij te zetten doet hij heeeeel voorzichtig, en verrekt zowat zijn nekje om te kijken of het allemaal wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:20

Haha, nou ik heb echt het tegenovergestelde, een heerlijke dominante merrie (die overigens heel veel respect heeft voor ons en ook heel lief en voorzichtig is met/tegen ons, maar door haar leeftijd blijft ze wel uitproberen hoe ver ze kan gaan natuurlijk) die gráág voorop loopt. En juist moet leren dat voorop lopen niet betekent dat ze de leider is.

Ik zou dit eerst in de bak of in een longeercirkel gaan oefenen als ik jou was. Da's echt al heel moeilijk! En daarna elders (over het terrein, door de wei, langs de weg).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:31

Bak en longeercirkel hebben we niet hoor... wel een weitje wat ik kan gebruiken. Met als extra uitdaging de dimensie gras :9

Ga morgen eerst eens kijken of ik naast ipv voor 'm kan lopen. Naast zijn hoofd lukt wel, maar naast zijn schouder wil ik eens gaan bekijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:13

Doe je ook iets qua longeren of loswerken ofzo?
Zo heb ik het gedaan (of ja, zo is het vanzelf gegaan eigenlijk :+ ), de stemcommando's goed kennende, en dan ben ik steeds op wisselende plaatsen gaan lopen en had ik de stemcommando's als houvast zeg maar. Die kende hij, dus daar luisterde hij naar en deed wat ik wilde (soms met wat aarzeling, maar als hij dan probeerde en ik beloonde dan ging het helemaal vanzelf ;) ) en zo heb ik dat dan uitgebouwd. Omdat ik ook wilde werken met lange teugels en dubbele longe en lange lijnen enzo leek me dat wel interessant om te kunnen. En ik heb er nu veel voordeel mee, want ben op een bepaald moment gewoon achter hem gaan lopen met de lijnen in mijn handen en toen zaten we in het bos, en nu is het al bijna een volleerde menpony :Y) :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 01:41

Ja, longeren doen we ook, met dubbele longe. En met van hand veranderen loop ik achter hem langs. Dat vindt hij inderdaad nog steeds een beetje spannend (waar bennnnnnnnnnnnn je nou..?)

Stemhulpen zitten d'r goed in :j Behalve wanneer ik achter 'm sta. Morgen ga ik met de tips van vandaag aan de slag :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:27

sanne83 schreef:
Om het jezelf makkelijker te maken, kan je het beste beginnen halverwege, dus waarbij je naast de zadelplek staat. Als je paard alleen achter je aan kan lopen, snapt hij nog niet het principe dat jij hem naar voren drijft.

Ben ik het niet mee eens, als je namelijk daar staat, sta je op de ''natuurlijke'' plek waar een veulen bij zijn moeder staat. Ik denk dat je dit wel kunt doen, maar dat je van voren naar achter zal moeten werken, loopt hij netjes naast je, dan kun je een stapje verder gaan.

Ik zelf loop naast mijn paard, hij mag mij niet voorbij(als begin). Hoe ik hem dan naar voren drijf is met mijn carrotstick werk ik fases op. Eerst ga ik met mijn ''binnenhand'' naar voren en zeg ik kom, als dat niet werkt, breng ik de carrotstick omhoog, en als hij dan nog niet gaat tik ik hem aan met carrotstick.

Mijn paard was ook van het achter mij aan sloffen, maar dan had hij af en toe ook zoiets dat hij wel stil wilde staan, eerst vond hij het dus ook wel moeilijk om naast mij te gaan lopen, inderdaad door onzekerheid, maar door de fases juist in te voeren(en veel gewoon rond in de bak lopen) werd het een gewoonte. Hij liep eerst ook nooit netjes mee los, maar door deze methode zo te gebruiken gaat dat super. Omdat hij de oefening 'vast' kent, is de overstap naar het losse heel klein. Ook kan je zo als hij te snel mocht gaan gemakkelijk terughalen(in draf). Dat doe ik als volgt: Ik adem uit(zuchten), ga langzamer lopen, en als hij dan niet langzamer gaat maak ik een klauwvorm met mijn hand en duw ik die langzaam(druk opbouwen) tegen de voorkant van zijn borst.

En dan zou je als het dan goed werkt jezelf naar achteren kunnen werken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:43

Ik had ook inderdaad al wel bedacht om er in eerste instantie een halster om te knopen, als backup zeg maar.

Ik weet inderdaad waar een veulentje hoort te lopen tov de moeder.... maakt het uit dat mijn paard een ruin is? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:36

Dat maakt niets uit. Want een paard dat lager in rang staat dan jouw paard loopt ook op die plek waar dat veulen loopt. Daarom is die positie bij paarden waar de rangorde nog niet helemaal is bevestigd niet altijd even handig....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:52

Nou, we zijn begonnen. Ik had bedacht om naast zijn schouder te beginnen (naast zijn hoofd konden we al), en dan gewoon in de wei en op het pad (dat rondom de weilandjes loopt) en met het halster voor het geval één van ons dat nodig mocht hebben (bleek niet zo te zijn) Hij vond 't vreemd, liep wel maar ik moest 'm steeds aansporen en wanneer we halthielden draaide hij zo dat hij met z'n hoofd weer naar mij stond. Ik heb dat opgelost door met 'm mee te draaien zodat ik bij z'n schouder bleef. Zowel aan de linker- als aan de rechterkant ging op zich goed, nog wel wat aarzelend maar beter dan ik verwacht had. Na een klein kwartiertje werd zijn concentratie minder en ben ik gestopt. Hij is daarna een tijdje bezig geweest om te verwerken wat hij net allemaal beleefd had :P