[AR] Fleece mendeken met hals Ideal Equestrian

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiithos1

Fleece mendeken met hals Ideal Equestrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:06

wie kent/ gebruikt deze deken?
Zit er over te denken deze gaan te gebruiken voor onze tinker, die behoorlijk in de haar zit en 24/7 buiten loopt.
Als we echt intensief gereden hebben dan is hij goed nat en wil hem niet zo terug in de wei zetten, na droog stappen natuurlijk, maar droog krijg je hem dus niet, is meer op adem laten komen.
Mij lijkt het wel wat om tijdens het droogstappen deze deken op te doen, maar of het werkt vraag ik me eigenlijk ook wel af.
graag jullie ervaringen

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:54

Volgens mij is het niet nodig. Als je hem wel eerst goed uitstapt -- dat is wel belangrijk natuurlijk -- dan heeft zijn eigen vacht precies dezelfde werking als je van de fleece-deken verwacht: de vacht voert het vocht naar buiten af (capillaire werking).
Dus zelfs als de buitenkant er nog nat uitziet is het paard op de huid vaak al droog en zeker niet koud. De paardenvacht is van nature nl. prima berekend op alle weersomstandigheden.

meggiemeg

Re: Fleece mendeken met hals Ideal Equestrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:48

Denk dat je paard door een deken er over heen te doen tijdens het uitstappen zijn warmte niet kwijt kan en dan dus langer warm blijft. Ik gooi na het rijden er een fleece deken over om het zweet er uit te halen, maar dan is het paard al wel afgekoeld en niet meer warm. Voordeel van de fleece deken vind ik dat ze het zweet er zo lekker snel uittrekken en dat het zo mooi op de deken gaat liggen. Paard kan daardoor weer sneller de winterdeken op. Wat eventueel wel extra wil helpen is even de plekken waar het tuig heeft gelegen af te sponzen met een goed uitgeknepen spons, water droogt sneller dan zweet. Plus dat de haren dan niet meer aan elkaar gaan plakken na het opdrogen.

kiithos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:55

Bedankt voor de antwoorden, zoiets was ik idd zelf ook al aan het denken.
Daarbij lijkt het me knap lastig, om eerst de pony half uit te spannen, weer alles vast zetten, om daarna nog wat droog te stappen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:59

Een mendeken past als het goed is zo dat je geen tuig lost hoeft te halen, meestal doe je die deken er al over voordat je de leidsel bevestigd. Als een paard eenmaal ingespannen staat ben ik er geen voorstander van om dan nog te gaan rommelen.

kiithos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:44

Ik had meer zelf het idee, om hem pas op te doen, als hij klaar was met werken en door gingen stappen.
Dan moet je de teugels en waarschijnlijk ook de burry los maken.
Om hem van te voren al op te doen, dan ga ik hem nog meer vacht geven, om maar zo te zeggen.
Ga gewoon verder zoals we nu ook al doen ;-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:13

je kan ook aan de hand nog even stappen als je klaar bent. Dat doe ik ook wel vaak na de les. Dan
hoeven ze ook de kar niet meer mee te sleuren.

Ik heb trouwens de deken met hals van ideal gewonnen en ik vind hem behoorlijk dik. Hij is echt gevoerd
zeg maar en waterdicht. Lijkt me niet echt handig om mee uit te stappen.

kiithos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:12

Er zijn 2 verschillende dekens, de waterdichte en de fleece deken.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:31

Wanneer je een fleece deken voor na het mennen zou willen; ik maak de dekens op maat en zo dat je niet hoeft af te tuigen voor het op of af doen van de dekens. Ik werk met een losse hals en los deken vor over de kont. Daarnaast kan het ook nog gecobineerd worden met waterafstotende dekens en halzen. Voor vragen kan je een pb sturen en op onderstaande website kijken.