[AR] menhoofdstel over mini-oortjes + aan bit wennen + sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mlanghou

menhoofdstel over mini-oortjes + aan bit wennen + sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:47

Hallo allemaal,

Ik ben met mijn 2 mini-shets de eerste schreden op het pad van aangespannen rijden aan het zetten.
Status: ik heb een (2e hands) passend tuigje, een Ideal men-hoofdstelletje en een postbitje gekocht - en ben ze nu aan het lange teugelen (in de bak en op straat).

Het gaat best aardig. Hoewel ze al 5 en 7 jaar zijn en tot nu toe niet heel veel gedaan hebben. Er is dus nog wat werk aan de winkel qua gehoorzaamheid .

Wat me tot nu toe opvalt is - hoewel het hoofdstel (Ideal menhoofdstel) naar mij idee goed past - ik het moeilijk over de oortjes heen krijg. Ik moet er echt een beetje aan trekken. Lijkt me niet zo fijn voor de ponies :o . Hoe doen jullie dat? (De voorpluk vlecht ik al voordat ik het hoofdstel omdoe...).

Verder accepteert 1 van de ponies het postbitje al heel aardig, maar de andere zit er continu mee te rommelen (mond open, tong erover/eronder, etc.) Hij had na een half uurtje ook wat roze plekjes op zijn tong... :( . Wat denken jullie? Is het bitje dan niet goed voor hem? Moet ik dan wat anders proberen? Of gewoon een kwestie van wennen? Ik vind overigens dat de bovenkant van het bitje (waar het aan het hoofdstel vastzit) best wel strak op de wangen zit..... Hoe is dat bij jullie?

En tot slot: Natuurlijk ben ik ook op zoek naar een karretje (lees: sulky). Wat is nu handiger / stabieler? Een éénzitter of en tweezitter. Ik lees heel veel positieve berichten over HCA - maar die worden bijna nooit tweedehands aangeboden. Wie oh wie weet een fijn en veilig karretje te koop voor mijn mannetjes. Ze zijn ca. 82 - 85 cm hoog.......

Ik hoor heel graag van jullie - het is nog erg zoeken voor mij (en de ponies).

groeten,
Miranda

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:00

Het is normaal dat een menhoofdstel wat stroever over de oren/het hoofd heen gaat. Dit omdat menhoofdstellen een stukje zwaarder en steviger zijn uitgevoerd dan normale hoofdstellen. En dit móet juist ook zo 'stroef' gaan, omdat het hoofdstel anders heel makkelijk afgeschud/geschuurd kan worden of er zelfs helemaal afglijden.
Ter vergelijking; bij een rijhoofstel hoort er een rechtopstaande vuist tussen de keelriem te kunnen, bij een menhoofdstel slechts 2 vingers; keelriem gaat dus ook een stukje strakker dan bij een 'normaal' hoofdstel.
En het is altijd nog een goed idee om een touwtje aan het kopstuk te maken en deze in te vlechten in een plukje manen, of (bijv. met een sporenriempje) een verbinding te maken tussen kinriem en de keelriem, net als bij een halster. Zo kunnen ze het hoofdstel niet afwerken.

En vooral met shetters en paarden met een dikke bos manen valt het hoofdstel erg snel af, dus is het ook altijd handig om het '3e oor', het voorste plukje manen vlak achter de oren, weg te knippen/scheren.
Ik zou dat 'stroeve' dus zeker zo laten, want een pony die ingespannen staat en z'n hoofdstel af kan werken, wordt je echt niet blij van :n

Voor wat betreft het bit; je kan het bit (zachtjes) in een bankschroef zetten en dan de bakstukogen (de ringen waardoor de bakstukken v/h hoofdstel gaan) wat uitbuigen naar buiten met een tangetje. Dit wordt veel gedaan; het is idd wel vaker aan de smalle kant.

Aangezien de pony's tot nu toe nog niet veel gedaan hebben; zijn ze uberhaupt wel gewend aan een bit? Vaak duurt dit even. Daarnaast kan het soms even duren eer ze gewend zijn aan een bepaald bit; 1 of 2 x bitje in en wat 'rommelen' zegt helemaal niets; dat is heel normaal. Als hij na een paar weken veel het bit in te hebben gehad nog steeds zo reageert, zou ik idd eens naar een ander bitje en/of ander mondstuk gaan kijken, maar ik zou hem nu vooral even de tijd geven er aan te wennen. Ene pony heeft hier soms langer de tijd voor nodig dan de ander.

Het is zowiezo aan te raden eerst het bit een paar keer in de mond te hangen, maar er nog geen touw/teugel/leidsels aan te hangen.

Een HCA is zeker aan te raden. En die zijn idd weinig tot niet 2dehands te vinden. Maar ze kan ze nieuw laten maken precies op maat en naar al je wensen.
Een 1zitter is altijd wat stabieler als je alleen rijdt dan een 2wieler; als je door een kuil/hobbel gaat met een 2zitter (dus bankje) ga je schuiven en dan vaak precies de verkeerde kant op. Een 1zitter zit dan voor jezelf ook in dat geval comfortabeler.
Daarbij; met zulke kleine pony's zal je toch niet snel met 2 personen op een sulky gaan zitten neem ik aan; dan ben je gewoon gebonden aan bepaalde limieten qua gewicht.

MelanieB

Re: menhoofdstel over mini-oortjes + aan bit wennen + sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:25

Nou, kan het eigs niet beter verwoorden dan Joyce al gedaan heeft :))

HCA ga ik ook kopen, maar heb altijd wel veel plezier gehad van mn tweepersoons sulky, heb er wat mee afgescheurd in het bos, en is nog steeds goed, maar die gaat er uit en ga een HCA kopen.
Als je het geld hebt zou ik dus voor een hca gaan. Die heb je overigens ook met een bankje :)

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:31

dank voor de uitgebreide antwoorden!!!!!

het is inderdaad pas de 3e / 4e keer dat ie uberhaupt een bitje in heeft.
eigenlijk wilde ik het halster eronder houden en de teugels aan het halster vastmaken - maar dat past niet onder het hoofdstel.... helaas.

hebben jullie ook ervaringen met de HCA met het 'pan'-zitje vs het trainingskarretje met het stoeltje?
Welke éénzitter is fijner?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:34

Volgens mij heeft Dennis met zo'n stoeltje. :j
oa sappos, xelienx hebben er een met panzitting (en nog wel wat maar kom ff niet zo snel op boktnamen :o ).

Ik wil er een met panzitting denk ik, je kunt die ook dmv veer goed omhoog zetten en schijnt erg comfortabel te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:39

Gewoon halstertje eroverheen doen, kan ook natuurlijk.
Het kan enorm wennen zijn, het hoofdstelletje, helemaal met oogkleppen. Bij onze Alwyn heeft het echt een paar maanden geduurd voordat het hoofdstel rustig en netjes om en af ging en dan heb ik het nog niet over het tuig :roll: nu super brave pony hoor, met geduld kom je een eind.
Let erop dat je het bit goed in de mond hangt. ALs je het te laag hangt, wat veel mensen doen, kan de tong er makkelijk overheen en blijven ze ook maar kauwen/rommelen. Neusriem ook gewoon netjes strak (niet te natuurlijk).

Bij mijn Welshje en voorheen ook bij onze mini doe ik de keelriem achterlangs bij de neusriem, dus dat je ze 'in elkaar' kruist. ZO heb je dat het hoofdstel nooit per ongeluk af kan schuiven. Ik vond het een doodzonde wat van de manen weg te knippen.....maar heb het maar wel gedaan, want dan lagen de hoofstelletjes veel beter :j

HEt moet niet teveel gewurm zijn, maar gewurm is het vaak wel, helemaal met die piepoortjes ^) :+

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:21

Ik vlecht altijd het hoofdstel vast. Dus 1 pluk van de voorpluk en 2 die achter het hoofdstel zitten en dan een vlecht erin. Kan ie nooit afglijden.

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 16:00

dank voor jullie reacties en de goede tips.

Halster erover.... Briljant gewoonweg - ga ik morgen proberen :D .of dat niet in de weg zit met het bit.

Ik snap dat het heel onhandig is als je pony z'n hoofdstel weet af te werken.....
Maar begrijp nog niet helemaal hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Met de oogklepjes ergens langs schuren??? Of elkaar erbij helpen???

Een derde oor knippen doe ik voorlopig nog even niet - vind ik toch zonde van de shettie-look.
Hoofdstel invlechten lijkt me een goede optie :j .

Ik ga nog wel wat oefenen met de oortjes en het hoofdstel. Afgelopen zondag keek er ééntje helemaal niet blij toen ik behoorlijk hard aan z'n oor trok om het hoofdstel eroverheen te krijgen :o .
Hoe hoog hebben jullie overigens de neusriem zitten? Omdat zo'n beetje alles op de kleinste stand staat (behalve keelriem en neusriem) komt er een hoop leer bijeen bij de bakstukken.... Ik ben bang dat ik daar op den duur toch wat moet inkorten, want het past niet meer door de passanten heen.

Nog even over de éénzitters: is het enige verschil tussen een éénpersoons sulky en een trainingswagen de stoel (panzit / met rugleuning) of zijn er meer verschillen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:14

Met hoofd tegen lamoen schuren, of met tweespan de koppies tegen de langboom schuren of tegen elkaar. Dus altijd alert zijn met stoppen ed :))

Met die traningswagen zit je met je voeten anders, maar dat kan je wel op de sulky ook zetten zo'n stoel.
Ik heb nu een met panzit besteld. Ik zou ff HCA bellen, die kan je zo alles daarover helpen uitleggen enzo :)

Hier zie je bij mij een beetje hoe hoog neusriem zit:
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:54

Als ze een flinke voorpluk hebben en flinke bos manen zit het hoofdstel gewoon wat minder stabiel, hoe strak je het ook doet. Met mijn mini schudde hij gewoon flink zijn hoofd en het hoofdstel ging er dus mooi wel af. Dus dat wil je niet. Je kunt ook apart neusriempje en keelriempje laten maken / bestellen bij tuigenmaker, heb ik ook gedaan (van Rijs, Zevenhuizen) voor aan het hoofdstelletje van mijn welshje, anders werd het ook veel te veel 'leer' om zijn koppie.

Ik heb een cavalier tweewieler gehad (is een met bankje erbij), is te koop bij Van Schie mensport in NoordHolland. Super fijne tweewieler en zeer stabiel. Zit je wel op budget 650/700 Euro. Maar was echt een fijne. Ik vind voor met beleren een tweewieler erg fijn. Je hebt het gevoel wat dichter op je paard/pony te zitten, daardoor men je wat directer. En het kan niet scharen. Maar je moet niet een pony hebben die steigert of bokt, dan zit je op een (stevige) vierwieler veel veiliger.

Het halster eroverheen doe ik nu bij mijn paardje Bente nog steeds hoor als we naar buiten gaan. Wel zo handig voor de groom, kan ze haar snel grijpen mocht het nodig zijn. We hebben er ook nog gewoon een halstertouw aan vast (en dat weer vast aan het schoftje).

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:37

nou, gisteren weer geprobeerd ....
menhoofdstel in en erachter lopen.

Maar het hoofdstel over de oortjes krijgen gaat toch echt heel moeilijk :( .
Mijn zwarte pony ging er zelfs van steigeren, omdat ik zo aan zijn hoofd een oren zat te wringen. (arme pony :(:) ).
Dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn???
Als het eenmaal zit, lijkt het wel goed te zitten. Maar, voordat het zit - is het toch wel een gevecht...

En ik vind de bovenkant van het bit (waar je het hoofdstel bevestigt) toch echt erg strak aan de wangen liggen.
Dus waarschijnlijk toch nodig om wat naar buiten te buigen.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Gaat dat gemakkelijk? Eerst verwarmen, helpt dat? Mijn vriend is bang dat ie wat breekt.... en hoe hou je de hoeken gelijk?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:57

Plaatst anders eens een foto als ie hoofdstel in heeft. Misschien bit toch iets te hoog?!? En misschien te klein bit?!?

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:54

Ga ik zeker doen!
wordt waarschijnlijk morgen of zondag dat me dat gaat lukken.....

Ik heb wel mijn dressuurinstructrice laten kijken en zij dacht dat ik geen groter bitje moest nemen.
Maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening (vooral gezien jullie ruime men-ervaring)!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

Gewoon eerst even de bakstukken wat langer maken en zodra het hoofdstel erom zit de bakstukken weer op normale maat maken! zit die niet zo strak en is het wat fijner voor je pony

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:34

Goh dat ik daar nu niet aan gedacht heb 8)7 .
Zo eenvoudig en zo'n goede tip _/-\o_

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:41

Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's van het geheel.....

En dat uitbuigen is echt heel simpel. Ik ben zo a-technisch als de pest maar zelfs ik kan het :) Gewoon zachtjes in de bankschroef zetten (niet té strak aandraaien want dan gaat-ie teveel klemmen) en dan met een tang of gewoon met je blote hand de bakstukogen wat naar buiten duwen/buigen. Fluitje van een cent.

Een menbit hoort overigens meestal 1 maat groter te worden genomen dan de maat welke de pony normaal heeft met een goed passend trensje. Dit vanwege de vaak beweegbare scharen en hefboomwerking; zodat er geen velletjes v/d mondhoeken er tussen kunnen komen.
Mijn Welsh A merrie kan toe met een trensje maat 11,5 cm. maar voor de liverpool moet zij toch echt maat 12,5 cm. hebben, anders zat het veels te krap.
Ze horen dus net wat meer ruimte te hebben over 't algemeen.