[AR] Tips voor beginner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Tips voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:24

Ik heb al wel verschillende topics erover gelezen, maar wilde toch even mijn eigen situatie hier neerzetten.

Ik wil gaan mennen. Met mijn Ijslander van 8 jaar.
Ze is altijd bereden maar er is nog niet mee gemend.
Ik heb weleens gemend, vond dit erg leuk, maar dat is al een tijd geleden.
De reden dat ik er mee wil beginnen is eigenlijk dat door een vorm van reuma bij mij de drempel om te gaan rijden soms hoog is.
En ik heb een paard wat erg graag loopt. Dit leek me een goede manier voor mij om toch bezig te blijven en voor Aera om weer lekker aan het werk te gaan.

Ik had het zelf eigenlijk een beetje zo bedacht:

ik ga zelf een begin maken met lange lijnen en erachter lopen. In de bak, buiten, etc.
Ondertussen kan ik dan eens rustig gaan kijken naar tuig en een wagentje.
Tegen het voorjaar moet het dan wel mogelijk zijn haar in te spannen.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben is hoe ik het beleren wil aanpakken. Ik wil dit sowieso niet alleen doen. Dus of met hulp van iemand die er ervaring mee heeft, of haar wegbrengen om beleerd te worden.
Het begin kan ik wel maken met erachter lopen enzo en wennen aan het tuig, maar daar houdt het wel een beetje op.
Ook ben ik er niet helemaal uit wat voor wagentje het dan moet zijn. Ik zat zelf te denken aan een tweewieler, maar wel graag met een bankje zodat er tenminste 2 personen op kunnen.
Ik heb geen wilde ambities, gewoon over de weg, in het gras, door het bos.

Verder wil ik in de tussentijd zelf ervaring op gaan doen. Ik kan natuurlijk een cursus volgen. Of les nemen.
Maar wat ik het liefste zou doen is eigenlijk gewoon is een aantal keer mee met iemand die gezelschap wel waardeert en waar ik wat van kan leren. In de buurt van mijn woonplaats (Wageningen), werk (Amersfoort) of stal (Elburg).

Hebben jullie tips, adviezen voor de aanpak, soort wagen, eventueel nuttige literatuur, of misschien zelf een keertje tijd om me mee te nemen?

Anoniem

Re: Tips voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:40

Leuk dat je wil gaan mennen! Ik ben op dezelfde manier begonnen als jij (lange lijnen erachter lopen met tuig op). Toen dat allemaal goed ging heb ik iemand in de arm genomen die een berg ervaring had met het beleren van paarden voor de wagen. Met hem samen heb ik mijn pony ook de eerste keer wat laten slepen (autoband). Het mennen heb ik geleerd tijdens het beleren.

Een tweewieler is overigens niet zo fijn als je veel het bos in wilt ivm de vering. Ik zou dan voor een 4 wieler gaan. Enige nadeel daaraan is dat deze kan scharen en je dus met 2en moet zijn (vind ik dan).
Als je een keer mee wilt op de kar mag je wel met mij mee. Heb een vierwieler en een tweewieler dus kun je zelf even voelen wat je prettig vindt.

Veel succes alvast!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:51

Goed plan zoals je het nu voor ogen hebt. Mocht je besluiten om je paard te laten beleren door iemand anders weet ik een vertrouwd adres voor je.
Kijk eens of je mee kunt met een ervaren menner, eens kijken hoe het allemaal ook weer gaat en vraag eens of je een stukje mag sturen, het gevoel weer ervaren en kijken hoe roestig het is.
Cursus wordt je nooit dommer van!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:26

Je mag ook een keertje met mij mee, ik woon ook in Wageningen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:56

Wat leuk dat jullie je gelijk zo aanbieden!

Snoompje, ik ga je er aan houden haha. Alleen, heb ik momenteel nogal wat gedonder met mijn auto dus die kant op is wat lastig op zeer korte termijn.

Meggiemeg, ik hoor graag bij wie. En heb je ook iets van een prijsindicatie? Ik heb echt geen flauw idee wat ik me daar bij moet voorstellen.

Barbara, nou heel graag :D Stuur je even een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:52

Wordt waarschijnlijk toch volgende maand, ga nu rustig aan weer beginnen na een schouderblessure. Wanneer het jou dan uitkomt dus :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:44

Heb mijn mobiel in de auto laten liggen dus het nummer krijg je nog van mij via pb.
Wat de prijs betreft kan je dat het beste zelf met hem overleggen, ik heb er een groot paard staan van 1.84 om te laten beleren en weet niet wat hij vraagt voor een pony. Wil daar ook niet tussen gaan zitten.
Je kan ook met mij mee als je wilt, ik woon in Barneveld en de paarden staan in Kootwijkerbroek. Onze Noortje is een volleerd menpaard die je niet zo snel gek krijgt.

hansheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

haha leuke tips en verhalen! Leuk om te lezen

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:50

Bij mij op stal worden de paarden altijd beleerd met een oude, keiharde band. Daarna voor de kleine (enkelspan) koets in de bak en in de wei en daarna voor dubbelspan. Vorig jaar is de jongste Fjord voor het eerst met vierspan meegeweest, gewoon direct de weg op.

Ik heb zelf 'menles' van de eigenaar van mn verzorgfjord, met de kleine koets in de bak. (:

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:14

he! wat leuk, nog een ijslander gek die gaat mennen *\o/*
ben ook nog niet zo lang bezig, maar nu al verslaafd! dus kijk maar uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:43

Paardje vandaag weer voor de wagen gehad en ging goed :)
Laat dus maar weten wanneer je zin/tijd hebt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 16:54

Snoompje, fijn dat het goed ging! Ik zit nu in een hele drukke periode op mijn werk, maar in December heb ik vakantie dus dan ga ik is wat dingen plannen.

Heb er ondertussen al eens achter gelopen. Dat ging op zich aardig, ze was rustig, alleen af en toe een beetje de weg kwijt haha. Goh wat is het lastig om een steady contact met de voorkant te houden zeg als je erachter loopt. En ik ben gewend om met een vrij losse teugel te rijden, dat maakt het niet makkelijker voor der. We zijn een beetje aan het zoeken, maar ze doet leuk mee.

Maandag ga ik een simpel enkelspantuig ophalen.
Iemand tips wat ik qua bit kan doen? Wilde er wel zo snel mogelijk eentje voor het mennen gaan gebruiken zodat ze kan wennen, ipv een gewone trens.
Ik had bedacht gewoon een liverpool. Maar die mondstukken zijn allemaal zo dik. Toen dacht ik aan Myler, maar wat zijn die duur zeg! Kwam bij Ooteman een immitatie tegen, maar die heeft dan een tongboog. Overweeg wel om die aan te schaffen, gewoon is kijken wat ze doet. Is toch een kwestie van proberen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:36

Er moeten ook wel liverpools te vinden zijn die iets dunner zijn? Ik bedoel, er zijn ook geschikte bitten voor welshjes, die hebben ook een heel fijn mondje.

Wen je paardje aan oogkleppen, dat is soms echt heel vreemd voor ze (soms ook totaal niet, verschilt per paard). Eerst in een bekende, vertrouwde omgeving, met iemand naast het hoofd en iemand erachter aan de leidsels.
Tuig erop, erachter lopen, longeren aan dubbele lijnen, dat is allemaal goede voorbereiding.
Ook goed op de stemhulpen zetten, en jezelf aanleren steeds dezelfde en duidelijke stemhulpen te geven. Verzin ook een woord voor 'stilstaan'. Want 'ho' betekent bij de meeste mensen 'langzamer' en dat is niet automatisch ook 'stil blijven staan'. Ik gebruik het woord 'staan', met een lange aa. En verzin woorden voor versnellen en vertragen binnen een gang.
Je paardje moet goed stil kunnen staan en wachten op jouw commando om te gaan stappen.
Verder wennen aan touwen/ lijnen laag langs de benen, ook de binnenkant van de benen 'testen'. Hiervan moet ze niet in paniek raken. Met mennen kan je paard namelijk een keer over de streng heen stappen per ongeluk, en dan moet het niet meteen paniek zijn.
Rare geluiden achter haar terwijl jij haar vana de grond ment met oogkleppen op. Wees creatief! Ze moet naar jou blijven luisteren en leren dat jij haar erdoorheen helpt.
En dan, als dit allemaal lukt, naar een ervaren persoon om haar echt in te spannen! Mennen is zooo leuk, doen!