[AR] geozcht: tips om zelf een arrenslee te knutselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

geozcht: tips om zelf een arrenslee te knutselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:39

Ik zit eraan te denken om zelf een arrenslee te knutselen voor achter mijn fjordje.
Een set oude ski's van 1,90m kan ik krijgen. Maar hoe bouw je daar een zitting op?
Heeft hier misschien iemand ervaring / tips / een bouwplan / uitleg?

Thomas5

Re: geozcht: tips om zelf een arrenslee te knutselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:25

Ik heb hier op bokt iemand gezien die ski's onder een palet had bevestigd en daar dan een oude tuinstoel op had vast gemaakt, ze had het ook achter een fjord hangen en dit werkte heel goed :j

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:25

Ja, die foto heb ik ook gezien. Maar ik dacht aan iets eleganters. En dan iets waar je met 2 personen op kan.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:29

een houten bankje op de ski's bevestigen?? :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:30

Een simpel vierkant frame er op zetten en daarop een oud pianobankje oid?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:41

Ja, aan zoiets dacht ik. Maar hoe bevestig je dat op de ski's? Heeft iemand daar een idee over?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:04

Mijn vader had volgens mij een stel van die bouten met zo'n gladde ronde bovenkant door de ski's gejaagd. En dus zo de ski's aan een paal vast gemaakt.

Even opgezocht en je ziet op deze foto's dat de bouten er aan de bovenkant van de balk uitsteken, zitten ook door de onderste lat van de pallet.
Afbeelding

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:44

Brr levensgevaarlijk dit, waar zit je rem ?
Als jouw pony plotseling stopt met de constructie hierboven zit je dus achterop de hakken van je pony met alle gevolgen van dien.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:51

Letsdunit schreef:
Brr levensgevaarlijk dit, waar zit je rem ?
Als jouw pony plotseling stopt met de constructie hierboven zit je dus achterop de hakken van je pony met alle gevolgen van dien.

Een rem op een slee? Kan dat?
Ikzelf gebruik een 'gewone' kinderslee en die stopt wel hoor als de pony plotseling stopt. (ook kan ik nog altijd mijn voeten als rem gebruiken)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:25

Je voeten stellen niks voor op het moment dat het fout gaat. Maak op zijn minst iets van een lamoen op je slee zodat je doorschieten voorkomt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:36

@Jeskim: dank voor de uitleg, dat klinkt wel simpel genoeg om zelf te doen!

@Letsdunit: Een rem is niet nodig als je een lamoen hebt, er zijn ook karretjes zonder rem. Welke slee heeft wel een rem? Je hebt sowieso geen wielen die je kunt remmen of blokkeren. En op sneeuw heb je ook weinig aan een rem, als het glijdt, dan glijdt het. Maar je kunt dat soort heel gladde stukken zelf vermijden, dat zal voor je paard ook al aan de gladde kant zijn. Voor het geval dat je slee verder glijdt terwijl je paard stopt moet je zorgen dat de strengen lang genoeg zijn en je paard opzij sturen, zodat de slee langs je paard gaat denk ik.
Ik weet niet nog wat/ hoe wij precies gaan knutselen. Daarom heb ik dit topic geopend. Alle tips worden meegenomen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:49

Wat ik meer bedoelde was idd een lamoen, staat er nu een beetje vreemd maar ik vroeg het meer om doorschuiven te voorkomen. Het ging me even om die foto die hierboven staat, je kan niet met je voeten bij de grond en er zit zo te zien geen lamoen op, lijkt me best gevaarlijk.
Als je trouwens marktplaats zomers een beetje in de gaten houd kan je vaak een arreslee voor weinig ophalen. Ik zag er deze zomer al staan voor 250 euro, daar kun je bijna niet zelf voor gaan knutselen !

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:53

De slee is zwaar genoeg om niet door te glijden. Werkt prima, ook na een drafje, geen enkel probleem!
Daar hebben we zelf uiteraard ook wel aan gedacht van te voren. Er zit ook genoeg ruimte tussen de slee en het paard!