Vertrouwen winnen en aandacht erbij houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Vertrouwen winnen en aandacht erbij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:56

Sinds 4 weken hebben wij onze eerste rijpony gekocht, een leuke Fjordenmerrie van 10 jaar oud. Voor Watischa hadden we al 3 Shetlanders, die zijn er nu nog steeds. Onze kudde bestaat dus uit 4 pony's.

Met Watischa hebben we echter nog wel wat probleempjes. Madame is super sociaal en komt altijd naar ons toe. Maar zodra je haar het halster omdoet of je gaat erop rijden, is het vertrouwen weg. Er is 1 zijde in het land vanwaar ze uitzicht hebben op een koeienland. Die koeien vindt ze maar niks, en als de koeien 's avonds op stal gaan dan komen er reeën voor in de plaats, die ze ook niks vindt. In dit stuk van het land gaat het altijd mis. Ze blijft stokstijf staan en staart gespannen over de weilanden. Je kunt dan doen wat je wilt, ze heeft geen aandacht meer voor je. Sinds gisteren voeren we haar aan die zijde van het land, zodat ze er misschien wat aan went.
Als je aan de andere kant van het land met haar bezig bent, kun je alles met haar. Je kunt haar overal met gemak aanraken, geen probleem. Gewoon los borstelen gaat ook prima, al vindt ze dat nog wel een beetje vreemd. Maar daar nemen we wel de tijd voor.
Als ze los loopt kun je haar ook vrij gemakkelijk tot stilstand brengen en weer in beweging krijgen dmv lichaamstaal.

Nu zijn wij dus op zoek naar oefeningen die we met haar kunnen doen zodat ze wat meer vertrouwen in ons krijgt en wat minder op de omgeving gaat letten. En manieren om haar aandacht bij ons te houden, zodra ze iets 'eng' vindt.

Cassidy

Re: Vertrouwen winnen en aandacht erbij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:00

Ik zou willen adviseren om grondwerk volgens Parelli mee te nemen. Losse oefeningen die je out of context gaat toepassen gaan niet altijd het gewenste effect hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:47

Misschien moet je eens haar laten kijken als de koeien naar binnen gaan, gewoon aan een lang touw of leadrope en dan in de buurt van de koeien gaan staan en laat haar maar om je heen lopen als ze dat wil. Probeer haar niet teveel te willen controleren, laat haar zelf uitvlooien dat koeien geen leeuwen zijn.
Blijf zelf dan heel rustig en kalm staan en besteed geen aandacht aan haar dramaqueen gedrag. Dit wordt vanzelf beter als je dit even oefent. Maar neem hier de tijd voor en heb geduld dan zul je zien dat het sneller gaat.
Als dan de laatste koe naar binnen gaat loop je er gewoon achteraan (in je eigen land langs de kant) met je paard aan dat lange touw achter je, iets achtervolgen is altijd minder eng voor een paard dan dat het op je af komt.

Als ze dat heeft ontdekt zal de rest ook vanzelf beter worden, ga inderdaad lekker grondwerken met haar en dan zul je zien dat je band beter wordt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:08

Ik voer haar dus sinds gisteren aan die zijde. In de tijd dat ze aan het eten is blijf ik ook aan die zijde staan. Dan heeft haar schrikreactie geen invloed op mij, wat al snel wel zo is als ik haar gewoon 'vast' heb aan een touw. Ik hoop dat ik op deze manier ook haar kan laten inzien dat het niet eng is, aangezien ik gewoon rustig blijf staan kijken.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:28

Ben het met cissy eens.
Laat haar maar eens naar de koeien staan kijken met een lang touw
en laat haar maar om je heen lopen.
Als ze ziet dat jij het niet eng vind en je geen aandacht besteed aan haar
schrikgedrag zal het vanzelf wel beter gaan.
Wat cassidy zegt kun je natuurlijk ook doen of gewoon eens een keertje les nemen.
Dat wil ik zelf ook, maar moet het zelf betalen dus ik moet nog maar ff zien.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:50

Op internet hadden ze bij schriktraining een truuk. Ga met je rug naar het enge voorwerp staan (de koeien) en kau een beetje. Je laat je paard zo zien dat jij het voorwerp niet eng vindt en niet bang bent aangevallen te worden, je staat er immers met je rug naartoe. Verder idd aan de lijn, zoals hierboven gezegd wordt.

Ook zou ik schriktraining gaan doen, de vertrouwensband tussen jouw en je paard wordt dan vergroot. Miss dat je eerst aan de niet enge kant van de wei schriktraining doet en als je ziet dat het vertrouwen gegroeid is ga je ook aan de enge kant.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 02:13

Klinkt misschien stom, maar je kunt ook ns een soort van paardenfluisteraar vragen waarom ze die koeien zo eng vindt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:36

Wat je ook zou kunnen doen is een keer met je paardje naar een koeienknuffeldag gaan. Daar worden ze echt met koeien geconfronteerd en moeten ze door een kudden koeien heenlopen.

Er is op Bokt genoeg te vinden, ga maar even zoeken.

Bijv.

www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=98&t=1516759&

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:03

Ik zou ook één van de andere pony's meenemen als je aan die kant van het land bezig gaat. Verder niet te druk om maken, met de tijd zal ze leren dat het niet eng is. 4 weken is nog niet lang natuurlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:16

Het is allemaal al opgelost ;)

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:22

Enne, hoe heb je het voor elkaar gekregen. Deel je ervaring :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:23

Mooizo!
Ben ook wel benieuwd :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:58

Ik ben begonnen met wat dingen toepassen van de 'methode' van KFH. Ik weet dat deze door sommige bokkers niet erg gewaardeerd wordt, maar voor Watischa werkt het heel goed!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:49

oh leuk, wat deed je dan precies?
Want, weet niet zoveel van zijn methode.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:53

Ik ben ook wel benieuwd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:15

Eigenlijk alleen het leiden. Dat leidde al tot het gewenste resultaat. :)
Ik kan haar nu los in stap en in draf door het land begeleiden, op afstand maar ook vlak ervoor. Ook ophoudingen gaan ons gemakkelijk af. Ze schijnt het nog erg leuk te vinden ook, als ze achter me aan mag draven vind ze dat helemaal geweldig, vooral als dat eindigd in een halthouden waarbij ze haar kont er ver onder moet zetten.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:27

Nou super! Leiden is inderdaad basis, en erg belangrijk.
Fijn dat jullie er zoveel plezier in hebben.