Spagaat & Spaanse pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Spagaat & Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:05

Sinds korte tijd ben ik met mijn paard bezig met VD.

Ze beheerst de jambette goed, en ik vind dat we klaar zijn voor een nieuwe oefening. De oefeningen haal ik van Eva Roemaat's site en bekijk haar filmpje. Het filmpje van de spagaat snap ik.Maar het lukt niet.
Ze wil de benen niet voor elkaar zetten, ze doet de jambette die ze netjes uitslaat, en voor haar andere been neer zet.(eerst heb ik alleen geoefend met de jambette op commando neer te zetten voor het andere been.Dit gaat goed.) Maar als ze het 2de been voor het eerste been moet neerzetten schuift ze het eerste been terug.

De Spaanse pas ben ik al een stukje mee begonnen. Ik leer haar dit aan door, eerst aan 1 kant lopend de jambette te vragen, toen ze die een keer deed, de andere kant gaan lopen en het andere been vragen.
Toen ze van beide kanten doorhad hoe ze lopend de jambette kon doen, probeerde ik ze achter elkaar te vragen. Ze kan dit 2 stapjes maar dan lijkt het of het achterbeen blokeerd. ze stopt.( als je aan 1 kant jambette doet niet.) en is ze daarna moeilijk vooruit te krijgen. Op de zweep is ze nogal heet,(lees drama.)

Wie heeft er voor mij probleempjes een oplossing?

xDeems

Re: Spagaat & Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:51

kun je het niet anders proberen? ik heb les gehad van Joyce de Vos en die leerde mij het namelijk totaal anders aan. Je moet je paard uitnodigen naar voren te gaan, en als dus het voorbeen wordt neergezet, click, enorm belonen. Je kan natuurlijk proberen of het andere been ook wil. And het achterbeen meegaat zet je het hele paard weer naar achteren en zeg je gewoon iets van nee..
heel veel geduld nodig maar na 3keer oefenen kan mijn verzorgpaard toch wel een nette spagaat :) als je heel consequent laat weten wat goed is en wat niet dan heeft het paard het zo door

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:28

Misschien eerst de Polka proberen voor je de Spaanse pas vraagt?
Bij de Polka zitten er eerst nog twee stappen tussen (dus uitslaand linkerbeen, pas rechterbeen, pas linkerbeen, uitslaand rechterbeen, etc.) En dan kan je het later gaan uitbouwen naar een echte Spaanse pas.
Spagaat kan ik je geen tips over geven..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:11

dit is een ''spagaatprobleem'' waar vele vd-ers tegenaan lopen.
Maar wat bij mijn paard enorm heeft geholpen is een balkje voor de achterbenen leggen.En iedere keer als je paard erover heen wil,kun je hem terugzetten tot hij met zijn benen weer achter het balkje staat. Dit is voor je paard imo heel duidelijk (mits je wel heel consequent bent) .
Wel kun je het beste tijdens deze oefening ook een bepaalde lichaamshouding aannemen en een stemcommando zeggen,zodat je paard het later ook zonder balkje kan en enkel op stemcommando en lichaamshouding.

Ik ga namelijk altijd recht voor het hoofd van de paarden staan en zak een beetje door mijn knieën.Dit deed ik automatisch,en nou begrijpen de paarden dat het tijd is voor de spagaat als ik zo ga staan! :d

hier zie je wat ik bedoel;

http://94.100.123.10/1418400001-1418450 ... _vklU.jpeg

zoals als eerder werd genoemd is het heel handig eerste met de polka bezig te gaan. (2 passen normaal lopen,rechts opgooien,2 passen normaal lopen,links opgooien etc)

succes!