Natural horsemanship met bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Natural horsemanship met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:13

Ik wil beginnen met natural horsemanship, grondwerk en VD.

Met VD ben ik al begonnen, natural horsemanship en grondwerk krijg ik misschien
binnenkort les.

Maar nou vroeg ik me af omdat ik dat bij Monty Roberts ook zie.
Als je aan natural horsemanship doet kun je je paard toch ook
gewoon met bit rijden?

Ik heb namelijk al heel vaak geprobeerd op bitloos met mijn fjord te rijden maar
het lukt niet, in de wei(grote wei waar het net een bos lijkt) is het heel fijn
maar zodra je de bak in gaat dan lukt het niet meer dan gaat ze zich telkens van de hoefslag aftrekken
enzo. Ik wil heel graag bitloos rijden maar weet gewoon niet of het lukt..

Wie heeft tips?

Cassidy

Re: Natural horsemanship met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:16

Heel veel NH-ers, zoals bijv. Parelli, beginnen zonder bit en stappen vervolgens over op bit omdat je dan verfijnder kunt werken.

Dus als jij goed les krijgt, en weet wat je doet, gaat bitloos gewoon lukken. Per definitie bitloos overslaan omdat je bang bent dat het niet lukt is niet de juiste aanpak. Ook een Fjord is bitloos te rijden.

En kleine kanttekening: Monty Roberts schaar ik niet onder de NH-ers, maar dat terzijde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:23

Echt een fan van Monty ben ik niet, zou hem ook niet als voorbeeld nemen :n
Zelf heb ik goede ervaringen met Parelli, maar er zijn vast wel meer goede methodes. Gewoon beetje kijken wat jou aanstaat.
Van het bit... Net wat Cassidy zegt, ook een fjord is bitloos te rijden. Dat het niet goed gaat in de bak is een dominantie probleem (paard neemt de leiding over), of je paard wordt teveel op de teugel gereden waardoor hij nu 'dronken' loopt omdat dat steuntje weg is.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:35

eefj33 schreef:
Echt een fan van Monty ben ik niet, zou hem ook niet als voorbeeld nemen :n
Zelf heb ik goede ervaringen met Parelli, maar er zijn vast wel meer goede methodes. Gewoon beetje kijken wat jou aanstaat.
Van het bit... Net wat Cassidy zegt, ook een fjord is bitloos te rijden. Dat het niet goed gaat in de bak is een dominantie probleem (paard neemt de leiding over), of je paard wordt teveel op de teugel gereden waardoor hij nu 'dronken' loopt omdat dat steuntje weg is.

dat denk ik niet want ze doet het alleen aan de kant van de bomen en aan de andere kant loopt ze heel netjes..

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:17

Met een bit opzich is niks mis, het zijn de mensenhanden die erin trekken. Ik zou overleggen met je instructrice/instructeur in NH om tot een beter passende oplossing te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:19

Bij Parelli bestaan er geen afkortingen. Wat jij nu wilt is dat bit eruit gooien, er een bitloos hoofdstel in hangen (en ook daar bestaan legio mogelijkheden in) en gaan rijden. En dat is nou net wat niet werkt.

Een paard moet met een bitloze optoming leren omgaan en hij moet daar licht op worden. Dus is mijn advies: grondwerk met touwhalster om je paard voor te bereiden, en de verhoudingen recht te zetten, vervolgens vanaf de paardenrug met dezelfde optoming gaan rijden.

Ik zou Parelli adviseren.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:04

natural horsemanship is een omgangsmanier,en heeft vrijwel niets te maken met je optoming.
Wel zie je vaak mensen die horsemanship ''doen'' (blijf het raar vinden om te zeggen) ook bitloos rijden,gewoon omdat dit voor deze mensen de voorkeur heeft.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:53

Hey teske!
Je kunt ook en horsemanship doen en met bit rijden.
Als je les krijgt, kun je ook goed geholpen worden met bitloos rijden in de bak.
Misschien heeft het ook wel met de natuurlijke scheefheid te maken.
Maar ik zou zeggen, als je lesneemt dan eerst afwachten wat je lesgeefster zegt
en nog eens kijken of je echt niet of wel voor bitloos wilt gaan.