nieuwe aankoop draver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cleona

nieuwe aankoop draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:04

hallo,

aangezien ik al een aantal jaartjes shetlanders heb werd het tijd voor een nieuwe en grotere,
hier door heb ik voor een draver gekozen, aangezien ze vroeg beleerd zijn heeft het een aantal plus punten:
heel lief in omgang
verkeer/trailer mak
wil veel voor je doen en noem maar op..

Zhorea Boko:

de eerste keer dat ik op haar reed leek er niks aan de hand..
maar dat kwam ook om dat ik ook op een andere er voor had gereden die meteen afviel door zijn onregelmatigheid..

nou viel ons alleen op dat de achter hand niet mee komt.
ze loopt als het ware kruisover en is wat slap!
en omdat dit mijn eerste draver is wou ik vragen of anderen hier tip over hebben?
en of het normaal is dat de achter hand nog niet mee kan komen?
de laatste koers die ze gelopen heeft is in oktober
en morgen komt er een dieren arts nakijken maar weet niet of die veel kijk op dravers heeft..

hoop dat iemand me wat goed nieuws kan geven..

fjordjes

Re: nieuwe aankoop draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:06

heb je je paard voor aankoop laten keuren door je eigen dierenarts?
verder weet ik dat dravers vaak een extra gang hebben en vaak moeite met galop omdat ze altijd voor de koersen werden gebruikt. Dit kan er wel uitgereden worden mits je veel geduld en tijd hebt.

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:08

niet door mijn eigen (ben te goed van vertrouwen daar voor blijkbaar geweest)
morgen komt er wel een dieren arts bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:10

Vaak hebben dravers die nog niet onder het zadel zijn geweest wat last van onbalans. Net als elk ander groen paard. Dravers op de baan 'stuwen' vaak met hun achterbenen waardoor ze deze inderdaad niet echt onderbrengen. Het kan zijn dat er meer aan de hand is maar vaak kan dit met training al een heel stuk minder worden. :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:24

Als ze in oktober voor het laatst heeft gekoerst moet je niet ineens een volleerd rijpaard verwachten :+ Er zit een rem en een stuur op, verder moeten ze nog wel alles leren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:25

Overkruisd gebeurt vaak bij dravers net als een slappe achterhand

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:25

WendyBZ schreef:
Als ze in oktober voor het laatst heeft gekoerst moet je niet ineens een volleerd rijpaard verwachten :+ Er zit een rem en een stuur op, verder moeten ze nog wel alles leren.

ik verwacht ook idd nog niet heel veel vasn haar.
het gaat voornamelijk om de achterhand dat die niet echt mee komt..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:28

Er zit geen knopje op om te zorg dat die wel mee gaat komen :+ Dat kost training, daar zal je wat geduld mee moeten hebben.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:30

Dravers altijd laten keuren, liefst ook nog röntgen.. Het nadeel aan het vroeg beleren is namelijk dat er nog maar weinig paarden onbeschadigd zijn als ze van de baan komen.
Het is een Z-je, dus ook nog niet zo oud dat haar carrière voorbij zou zijn. Ze heeft dus waarschijnlijk niet goed genoeg gepresteerd op de baan en daar is vast een reden voor.

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:32

Lotte1990 schreef:
Dravers altijd laten keuren, liefst ook nog röntgen.. Het nadeel aan het vroeg beleren is namelijk dat er nog maar weinig paarden onbeschadigd zijn als ze van de baan komen.
Het is een Z-je, dus ook nog niet zo oud dat haar carrière voorbij zou zijn. Ze heeft dus waarschijnlijk niet goed genoeg gepresteerd op de baan en daar is vast een reden voor.

ze zou te langzaam zijn voor de baan is mij verteld

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:35

Lotte1990 schreef:

Ja, gebrek aan talent is het grootste gebrek, er hoeft echt niets mis mee te zijn. Te langzaam is een goede reden. Ze moeten hard lopen willen ze mee kunnen komen en lang niet alle paarden kunnen dat.

Weinig paarden onbeschadigd van de baan? Ik denk dat er met het gros van de Dravers minder mis is dan het rijpaard van tegenwoordig. Daarbij zegt röntgenen niets over de eventuele kans dat een paard kreupel wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:37

da's waar maar dravers worden wel op een manier bekapt/beslagen die het been geen goed doen, de hele voetas wordt veranderd

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:39

Bedoel je lange tenen? Hebben ze lang niet allemaal hoor.

Overigens stond Zhorea op de SWS eliteveiling, ze is dus als jaarling op de foto gekomen, dat was een van de voorwaarden daar.

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:40

Colway schreef:
da's waar maar dravers worden wel op een manier bekapt/beslagen die het been geen goed doen, de hele voetas wordt veranderd

Zhorea heeft een normale begroeiing van de hoeven.. hier heb ik inderdaad op gelet om dat ik het zelf belangerijk vind en om dat ze meestal anders bekapt worden voor meer snelheid..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:46

WWW --> DRS

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 02:25

Voor zover ik weet mankeert dit paard niet echt dingen, behalve dat het een nogal trage was op de baan. Allemaal terug te vinden op de site van de NDR.
Het paard moet nu leren dragen in plaats van stuwen en dat kost een beetje tijd.
Over het veranderen van de voet-as, die wordt alleen maar gecorrigeerd om te zorgen dat het paard in de voorhand makkelijk gaat rollen en niet snel gaat aanspringen. Deugt de voetas niet, dan durft een draver niet voluit te gaan in draf en gaat springen oftewel aangalopperen. Die correcties zijn niet drastisch, men kan per bekapbeurt niet meer dan 2 graden corrigeren.
Ga maar eens een dag meekijken bij een smid die vooral dravers bekapt en beslaat, dan zijn er weer heel wat misverstanden, indianenverhalen en broodje aap verhalen uit de wereld.

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:30

Jasmijn159 schreef:

Dit is nogal kort door de bocht.... ik ken eigenlijk alleen maar dravers die prima van de baan komen, maar gewoon niet snel genoeg zijn of te weinig long inhoud etc. Het kunnen zoveel dingen zijn.Dit hoeft niet meteen te beteken dat ze beschadigd zijn. Bij ons hebben ze zelfs een gekoersde draver van 27 op stal staan en daar is helemaal niks mis mee. Ik heb zelf ook een draver waar mee gekoerst is en hij is helemaal in orde.

Verder is het veel trainen om de achterhand er bij te krijgen, dit vergt geduld

jojo1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:36

gewoon doorgaan met rijden en het komt vanzelf wel weer denk ik

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:58

even weer een berichtje over Zhorea!
het gaat heel goed in twee week tijd hebben we al behoorlijk wat berijkt vind ik zelf..
dierenarts er bij geweest dat was allemaal goed. hoefsmit er bij geweest dus draversbeslag is er nu ook af..

alleen mevrouw heeft absoluut geen zin om te longeren.. maar onder het zadel gaat het steeds beter!