Ik vraag mij af wat voor maat tuig mijn merrie nodig heeft. Dressuur hoofdstel en longeersingel zijn echt maatje cob wat goed past. Kan ik er dan vanuit gaan als ik een tweedehands (ideal) tuig wil kopen dat zij maatje cob nodig heeft?
Dank jullie. Voor het beleren en uitproberen wil ik een goede kwaliteit tweedehands tuig kopen. Vinden we het leuk dan kijken we in de toekomst verder.
VanHuisUit
Geplaatst: 04-11-11 22:05
Mijn paardje Bente is een tuigertje met veel hackney bloed dus ook type smal, ze is 1.55, ze heeft het 'oude' tuig van mijn vorige paard op (zie profiel voor foto's). Dat paard was 1.75. Ze heeft dus een maat extra full om en dat past uiteindelijk ook best wel. Hier en daar wat gaatjes bijgeprikt, andere singel erbij genomen en wel ander hoofdstel (maatje cob). Op het hoofdstel trouwens de oogkleppen en van het hoofdstel full gedaan, want die oogkleppen zaten heel nauw (van het cob hoofdstel). Het is een tuig van Ideal, en dat is dus heel fijn want je kunt het full/xfull goed met elkaar combineren. Dus ik denk dat als je een full tegen het lijf loopt dat met wat gaatjes erbij ook goed past hoor. Groot voordeel: waarschijnlijk groeit je paardje er wel in. Die van mij had 3 maanden geleden bijna geen 'kont' en nu past de broek toch al best goed (eerst niet ). Ik heb mijn tuig van marktplaats, 275,- Euro inclusief extra strengen en leidsels. Tuig is echt heel goed, heb laatst schoftje wat bij laten werken (paar stiksels zaten los) bij tuigmaker a 35,- Euro, kan er weer jaren tegenaan.