Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
YelaBrenda11 schreef:haha,dit vind ik wel een leuke vraag van je ! Ik heb het diee dat het vaak niet helemaal correct wordt uitgelegd als het over clickeren gaat.
Als je namelijk een oefening van je paard vraagt (de clicker wordt meestal bij vrijheidsdressuur gebruikt) is het voor veel mensen lastig om op precies met juiste moment te belonen. Je kunt het snoepje niet vinden/je kan er niet zo gauw bij en/of je hebt het gevonden maar het is al een minuut later. Gevolg; je paard is blij met zijn snoepje,maar weet niet waaraan hij het verdiend heeft.
De clicker kun je gewoon aan je broek doen en heb je altijd bij de hand,je kunt dus altijd op precies het juiste moment clicken. Dit is bevestiging van goed gedrag (je leert je paard dat de clicker positief is door dus eerst het ritueel click/snoepje sclick/snoepje click/snoepje etc. zoals je zelf ook al zei )
Je kunt dus klikken met je clicker totdat je de échte beloning hebt gevonden. Want daar doet je paard het natuurlijk voor,de clicker is dus puur om aan te geven dat je paard het goed doet,en hij weet dat er een snoepje op volgt. ( Omdat je immers in het begin click/snoepje hebt geoefgend)
Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk voor je is
Citaat:Ik wil namelijk alleen de clicker als als beloning doen zodat mijn pony niet hebberig word..