clickertraining.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:07

Ik snap ongeveer hoe je moet leren je pony aan te leren dat het click geluidje goed is.
Ik zie overal staan dat je dan moet klikken en een snoepje geven en
dat een paar keer

maar hoe bouw jedat dan af dat je geen snoepje meer hoefd te gebruiken?
Want als je opeens alleen maar clikt en geen snoepje geeft vind ik het ook
een beetje raar en ziet het.paard het misschien niet meer als beloning ziet.

Wie kan me hiermee helpen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:00

haha,dit vind ik wel een leuke vraag van je ! Ik heb het diee dat het vaak niet helemaal correct wordt uitgelegd als het over clickeren gaat.

Als je namelijk een oefening van je paard vraagt (de clicker wordt meestal bij vrijheidsdressuur gebruikt) is het voor veel mensen lastig om op precies met juiste moment te belonen. Je kunt het snoepje niet vinden/je kan er niet zo gauw bij en/of je hebt het gevonden maar het is al een minuut later. Gevolg; je paard is blij met zijn snoepje,maar weet niet waaraan hij het verdiend heeft.

De clicker kun je gewoon aan je broek doen en heb je altijd bij de hand,je kunt dus altijd op precies het juiste moment clicken. Dit is bevestiging van goed gedrag (je leert je paard dat de clicker positief is door dus eerst het ritueel click/snoepje sclick/snoepje click/snoepje etc. zoals je zelf ook al zei )

Je kunt dus klikken met je clicker totdat je de échte beloning hebt gevonden. Want daar doet je paard het natuurlijk voor,de clicker is dus puur om aan te geven dat je paard het goed doet,en hij weet dat er een snoepje op volgt. ( Omdat je immers in het begin click/snoepje hebt geoefgend)

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk voor je is :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:07

YelaBrenda11 schreef:
haha,dit vind ik wel een leuke vraag van je ! Ik heb het diee dat het vaak niet helemaal correct wordt uitgelegd als het over clickeren gaat.

Als je namelijk een oefening van je paard vraagt (de clicker wordt meestal bij vrijheidsdressuur gebruikt) is het voor veel mensen lastig om op precies met juiste moment te belonen. Je kunt het snoepje niet vinden/je kan er niet zo gauw bij en/of je hebt het gevonden maar het is al een minuut later. Gevolg; je paard is blij met zijn snoepje,maar weet niet waaraan hij het verdiend heeft.

De clicker kun je gewoon aan je broek doen en heb je altijd bij de hand,je kunt dus altijd op precies het juiste moment clicken. Dit is bevestiging van goed gedrag (je leert je paard dat de clicker positief is door dus eerst het ritueel click/snoepje sclick/snoepje click/snoepje etc. zoals je zelf ook al zei )

Je kunt dus klikken met je clicker totdat je de échte beloning hebt gevonden. Want daar doet je paard het natuurlijk voor,de clicker is dus puur om aan te geven dat je paard het goed doet,en hij weet dat er een snoepje op volgt. ( Omdat je immers in het begin click/snoepje hebt geoefgend)

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk voor je is :)

Als ik het goed heb bedoel je dat je de clicker gebruikt voor op precies het goede moment een seintje te geven dat je paard het goed doet maar je moet wel altijd nog daarna een snoepje geven als beloning?

Omdat ik soms ook mensen zie die VD doen en belonen met alléén de clicker..

Kun je onder de training ook gewoon telkens op het goede moment een click geven en na de training
pas een snoep beloning geven?

Ik wil namelijk alleen de clicker als als beloning doen zodat mijn pony niet hebberig word..

YelaBrenda11

Re: clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:34

Ja,dat heb je goed begrepen! :)

de clicker alleen heeft niet echt mijn voorkeur,je pony kan hierdoor zijn motivatie verliezen. De clicker is puur bedoeld om te laten weten dat hij het goed deed en dat er iets lekkers aan komt.Hij kan hierdoor in de war raken omdat hij eerst wel constant iets kreeg ( het click/snoepje ritueel dat je aan het begin deed )

Je hoeft overigens niet veel voer te geven hoor. één bikskorreltje of een klein stukje appel is voldoende. Al is het altijd handig om als je een kunst aanleert iets meer te gebruiken. Maar als je pony een kunst eenmaal goed doorheeft hoef je maar weinig te geven. Je kan overigens ook beginnen met het ''trucje'' voer weigeren. Een heel handig begin trucje voor schooiende en ongeduldige pony's.
Je kunt op verschillende website's vinden hoe je dat aan moet leren.

iza_viv

Re: clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:51

geen idee mischien helpt een steeds kleinere beloning tot nog maar een aau

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:45

shadow38 schreef:
geen idee mischien helpt een steeds kleinere beloning tot nog maar een aau

sorry maar dat snap ik niet helemaal wat je zegt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:41

Citaat:
Ik wil namelijk alleen de clicker als als beloning doen zodat mijn pony niet hebberig word..

Als je op het goede moment beloont en juist traint dan wordt je pony niet hebberig.
Maar dat is inderdaad een precies klusje.

Koop het boek of de dvd (of beter nog: allebei) van Inge Teblick, 'grondwerk met paarden' (boek).
Het zal je veel leren.
En ook hier: wellicht is het handig als je iemand hebt die met je mee zou kunnen kijken en je zou kunnen wijzen op eventuele verbeterpunten.

In de topics die ik tegenkom ben je 'zoekende', je hebt interesse voor het natuurlijke. Dat vind ik heel goed van je. :)
Ik zie bitloos rijden voorbij komen, een andere manier van rijden, clickeren, enz.
Die onderwerpen zijn allemaal heel interessant. :j Maar het vereist ook enige kennis er mee overweg te kunnen. (Net zoals je voor 'rijden op je oude manier' dingen moet weten.)

Ik ben er vrij zeker van dat dit een geschikte cursus voor je is:
http://spirithorses.be/cursussen.html >> Dagcursus Natuurlijk Paardenhouden en bitloos rijden
Wellicht kun je een keer hier aan meedoen?
De site is ook leuk om te lezen, trouwens, gewoon 'voor het leuk'.

Om te leren en dingen beter te begrijpen zijn dit interessante links voor je:
paardnatuurlijk.nl (links vind je onder het kopje 'kennis' een hoop informatie)
ingeteblick.be (informatie over clickeren, en over hoe paarden leren)

In de bibliotheek kun je waarschijnlijk het boek 'Centered Riding' (of Centered Riding 2) vinden, geschreven door Sally Swift.
Ik vermoed dat je dat ook een interessant boek zult vinden. (Grof gezegd gaat het over netjes op je paard zitten en rijden door het geven van zithulpen)

Verder vind je in mijn profiel ook nog wat dingen die je misschien wel interessant vind.