bitloos aan de teugel lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

bitloos aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:54

IK had het ook in me topic kunnen zetten wat ik net heb geplaatst maar
vond het toch even wat handiger om er een appart topic van te maken.

Ik rij met mjn pony dressuur matig maar dan nog met bit.
En wat je in me vorige topic kunt lezen s dat ik graag bitloos wil beginnen.
Maar hoe doe je dat dan met dressuur? Met bitloos aan de teugel lopen etc.
Kun je dat dan ook een beetje met longeren oefenen?
Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:02

'Aan de teugel lopen' hoeft een paard niet te leren, dus er zal niks anders zijn als je bitloos gaat rijden, je paard gaat immers zelf 'aan de teugel'.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:03

StableDoor schreef:
'Aan de teugel lopen' hoeft een paard niet te leren, dus er zal niks anders zijn als je bitloos gaat rijden, je paard gaat immers zelf 'aan de teugel'.

als ik mijn pony niet 'vraag' om aan de teugel te lopen doet ze het ook niet..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:04

Dan doe jíj het niet goed ;) Je hoeft geen enkel paard te 'vragen' om 'aan de teugel' te komen. Als jij goed genoeg rijdt, en je paard is gezond, rechtgericht, ontspannen, met de achterhand er onder en met goede aanleuning, dan gaat het allemaal vanzelf :D Door te vragen krijgt een paard een valse krul.

Het zal nog wel een tijdje duren hoor! Het is niet 1, 2, 3, aan de teugel.

Veel succes!

xTesske

Re: bitloos aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:13

Dan heb ik het verkeerd geleerd.
Maar hoe moet ik dan precies rijden om het zomaar aan de teugel te krijgen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:14

Mijn paarden geven al na op een stalhalster, geen probleem hoor.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:17

Ik heb het ook verkeerd geleerd, jammergenoeg gebeurt dat vaak... Ik zal even een tekst die ik ook al eens op hyves heb getypt kopiëren, anders ben ik weer een half uur bezig :+

'Aan de teugel' is eigenlijk de verkeerde term. Nageeflijkheid is beter. Een paard kan immers ook 'aan de teugel' zonder teugels.

Nageven ('aan de teugel gaan') hoeft geen een paard te leren. Dit kan ieder paard van nature. Jij kan het paard dan ook niet 'aan de teugel rijden'. Dit doet het paard zelf. Dus je hoeft niet te spelen/zagen/rukken/plukken o.i.d.
Bijna iedereen weet wel dat een paard nageeflijk wordt ('aan de teugel komt') als het het kaak- en nekgewricht ontspant. Er moet echter nog veel meer gebeuren voordat een paard nageeflijk wordt.

Allereerst moet het paard gezond zijn. Het moet zich dus lichamelijk, maar ook zeker geestelijk, goed voelen. Dit geldt ook voor jou!
Het paard moet in takt lopen. Dat wil zeggen: regelmatig. Een paard dat niet in takt loopt kan niet nageeflijk zijn!

Nageeflijkheid komt uit de achterhand van het paard, de motor. Een paard draagt van nature 3/5 van het gewicht op de voorhand, en 2/5 op de achterhand. Dit moet in evenwicht gebracht worden. Door de achterhand te activeren, bijv. door veel (schijn)overgangen te rijden, gaat het paard meer gewicht op de achterhand dragen, en wordt de motor als het ware 'aangezet'. Stel het paard aan de hulpen!
Door een actieve achterhand gaat het paard zakken, laat het de rug los en spant het de buikspieren aan. Het paard draagt nu met de buikspieren. Nu heb je echter nog geen nageeflijkheid bereikt!

Ieder paard is scheef. Een paard is rechts of links gebogen. Dit merk je bijv. doordat een paard links of rechts vasthoudt, of moeilijker te buigen is. Het paard kan dit niet zelf herstellen, dit moet jij doen. De voorhand moet voor de achterhand geplaatst worden. Train de moeilijke kant meer dan de makkelijke kant.

Manegepaarden zijn vaak moeilijker nageeflijk te rijden. Dit komt vaak doordat ze vastzitten in hun lijf en dus niet goed kunnen ontspannen. Raak vooral dan niet gefrustreerd als het nageeflijk rijden niet lukt, en ga nooit spelen, rukken, plukken of zagen!

Het 'Skala der Ausbildung' is een soort overzicht van een nageeflijk en goedgaand paard:
- Takt;
- Ontspanning;
- Aanleuning;
- Losgelatenheid;
- Schwung;
- Rechtrichten;
- Verzamelen.

Neem les, pas dit toe in je training en je bent al een heel eind!

Ik hoop dat je het zo snapt. Er is ook een centraal topic over aan de teuge rijden bij Praktijkproblemen. Als je iets niet snapt, pb maar hoor!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:26

StableDoor schreef:
Ik heb het ook verkeerd geleerd, jammergenoeg gebeurt dat vaak... Ik zal even een tekst die ik ook al eens op hyves heb getypt kopiëren, anders ben ik weer een half uur bezig :+

'Aan de teugel' is eigenlijk de verkeerde term. Nageeflijkheid is beter. Een paard kan immers ook 'aan de teugel' zonder teugels.

Nageven ('aan de teugel gaan') hoeft geen een paard te leren. Dit kan ieder paard van nature. Jij kan het paard dan ook niet 'aan de teugel rijden'. Dit doet het paard zelf. Dus je hoeft niet te spelen/zagen/rukken/plukken o.i.d.
Bijna iedereen weet wel dat een paard nageeflijk wordt ('aan de teugel komt') als het het kaak- en nekgewricht ontspant. Er moet echter nog veel meer gebeuren voordat een paard nageeflijk wordt.

Allereerst moet het paard gezond zijn. Het moet zich dus lichamelijk, maar ook zeker geestelijk, goed voelen. Dit geldt ook voor jou!
Het paard moet in takt lopen. Dat wil zeggen: regelmatig. Een paard dat niet in takt loopt kan niet nageeflijk zijn!

Ik hoop dat je het zo snapt. Er is ook een centraal topic over aan de teuge rijden bij Praktijkproblemen. Als je iets niet snapt, pb maar hoor!

Ik snap het takt nog niet helemaal?

Ik ben bang dat ik het als ik les ga nemen ook weer verkeerd krijg geleerd want volgend mij leren ze de pony's hier allemaal aan de teugel lopen doormiddel
van het links rechts ophoudingen maken of hoe ik het heb geleerd doormiddel van
de buitenhand er flink goed bijhouden en met de binnenhand ophoudingen maken
als je ziet dat de pony 'omhoog wilt komen'

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:47

Waar in Limburg woon je?

Je zou eens bij Spirithorses kunnen kijken, net bij Maastricht.
Zij rijden alleen maar bitloos en rijden ook op een fijne manier dressuurmatig.

Overigens kun je je daar sowieso prima in verdiepen, want er zit geen verschil daarin tussen rijden met of zonder bit; behalve dat je met bit soms gemakkelijk iets zou kunnen afdwingen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:48

TurdusMerula schreef:
Waar in Limburg woon je?

Overigens kun je je daar sowieso prima in verdiepen, want er zit geen verschil daarin tussen rijden met of zonder bit; behalve dat je met bit soms gemakkelijk iets zou kunnen afdwingen.

Ik woon zelf ik roermond.
Daar heb ik inderdaat al vaker van gehoord, geven die ook lessen cursussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:51

Als het goed is doen ze het vanzelf.. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:52

xTesske schreef:
TurdusMerula schreef:
Waar in Limburg woon je?

Ik woon zelf ik roermond.
Daar heb ik inderdaat al vaker van gehoord, geven die ook lessen cursussen?

Ik wil nu niet enorm reclame gaan maken; kijk maar even op de site, spirithorses.be
Ik vind het een geschikt adres. :j

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:53

Het is toch niet zo dat ik mijn pony nu 'verpest' heb?
Krijg ik het nu dan nog zo dat ze gewoon gaat lopen zonder
druk op de teugels etc?

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:57

mischien kun je het vragen aan
E_NALANTA

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:06

Je hebt je paard niet zomaar verpest hoor, wees maar gerust. :)

Ik vind het heel goed van je dat je zo duidelijk wilt leren. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:08

TurdusMerula schreef:
Je hebt je paard niet zomaar verpest hoor, wees maar gerust. :)

Ik vind het heel goed van je dat je zo duidelijk wilt leren. :)

Hier ga ik in mee :j

In de meeste maneges wordt het verkeerd aangeleerd.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:23

Misschien niet de goede plek om deze vraag te stellen maar - aan de teugel rijden gaat toch niet 100% vanzelf? Ik heb altijd geleerd dat een 'licht weerstand biedende hand' ook onmisbaar is. Dat betekent dus niet dat je moet gaan plukken en zagen, maar wel contact maken en de voorwaartse drang die van de achterhand komt als het ware proberen bij het paard te houden.

Edit: om nog even ontopic te blijven: het lijkt me dat dat bitloos ook prima moet kunnen :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:54

Mij is geleerd dat je het paard vanachter naar de hand toe rijdt, wanneer het paard dan 'tegen de hand' aanloopt zou hij daardoor nageeflijk zijn. Dit klopt ook wel met de theorie van het bitloos rijden, namelijk dat een paard wijkt voor druk.
Het paard zal proberen onder de druk vandaan te komen en geeft daarom na, gaat de bocht om of wijkt voor het been.

Met bitloos kun je je paard ook nageeflijk rijden, FRA heeft verschillende systemen, met druk op verschillende punten op het paardenhoofd en verschillende soorten teugelvoering. Het is afhankelijk van het type paard welk hoofdstel het beste bij je past en ook wat je ermee wilt, wil je wedstrijd rijden dan is niet elk hoofdstel toegestaan.

En om je gerust te stellen, nee je hebt je paard heus niet verpest. Een paard is zeer flexibel, zijn leerbaar en kunnen (soms helaas) veel hebben... (met soms helaas bedoel ik het enorme afstraffen en geruk en gepluk ed wat je soms ziet)

Succes met je zoektocht!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:14

xTesske schreef:
StableDoor schreef:

Ik snap het takt nog niet helemaal?

Ik ben bang dat ik het als ik les ga nemen ook weer verkeerd krijg geleerd want volgend mij leren ze de pony's hier allemaal aan de teugel lopen doormiddel
van het links rechts ophoudingen maken of hoe ik het heb geleerd doormiddel van
de buitenhand er flink goed bijhouden en met de binnenhand ophoudingen maken
als je ziet dat de pony 'omhoog wilt komen'

Takt is hoe je paard loopt, en in welke volgorde hij zijn benen neerzet. In stap heb je een viertakt. Er zit geen zweefmoment in, en je paard zet zijn 4 benen om de beurt neer. Voel maar als je rijdt, 1-2-3-4. In draf heb je een tweetakt. Zijn benen gaan in diagonale paren naar voren. Hier zit wel een zweefmoment in. Als je aan het lichtrijden bent doe je ook sta-zit-sta-zit. Dat is in het ritme van de tweetakt. In galop heb je een drietakt. Hier zit ook een zweefmoment in.
Ik hoop dat je het zo snapt :D

Maak je geen zorgen dat je je paard hebt verpest. Ik heb het ook altijd zo gedaan, totdat ik bokt had :+ en les kreeg van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:17

Oke gelukkig,

Ik zie bijvoorbeelt ook bij N_nalanta (als ik het goed is dat het N is)
dat ze met sillas gewoon zonder teugels of iets heel mooi aan de teugel loopt.
Dat vind ik er heel mooi uit zien

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:18

StableDoor schreef:
Takt is hoe je paard loopt, en in welke volgorde hij zijn benen neerzet. In stap heb je een viertakt. Er zit geen zweefmoment in, en je paard zet zijn 4 benen om de beurt neer. Voel maar als je rijdt, 1-2-3-4. In draf heb je een tweetakt. Zijn benen gaan in diagonale paren naar voren. Hier zit wel een zweefmoment in. Als je aan het lichtrijden bent doe je ook sta-zit-sta-zit. Dat is in het ritme van de tweetakt. In galop heb je een drietakt. Hier zit ook een zweefmoment in.
Ik hoop dat je het zo snapt :D

Maak je geen zorgen dat je je paard hebt verpest. Ik heb het ook altijd zo gedaan, totdat ik bokt had :+ en les kreeg van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard.

Oke nu snap ik het!
Haha dan ik bokt toch wel ergens goed voor :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:30

Jaja, het zijn wel bitchen op bokt, maar je leert wel van ze!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:31

haha ja inderdaat

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:53

Leuk topic, vraag ik mij ook al een tijdje af. :)