Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
StableDoor schreef:Ik heb het ook verkeerd geleerd, jammergenoeg gebeurt dat vaak... Ik zal even een tekst die ik ook al eens op hyves heb getypt kopiëren, anders ben ik weer een half uur bezig![]()
'Aan de teugel' is eigenlijk de verkeerde term. Nageeflijkheid is beter. Een paard kan immers ook 'aan de teugel' zonder teugels.
Nageven ('aan de teugel gaan') hoeft geen een paard te leren. Dit kan ieder paard van nature. Jij kan het paard dan ook niet 'aan de teugel rijden'. Dit doet het paard zelf. Dus je hoeft niet te spelen/zagen/rukken/plukken o.i.d.
Bijna iedereen weet wel dat een paard nageeflijk wordt ('aan de teugel komt') als het het kaak- en nekgewricht ontspant. Er moet echter nog veel meer gebeuren voordat een paard nageeflijk wordt.
Allereerst moet het paard gezond zijn. Het moet zich dus lichamelijk, maar ook zeker geestelijk, goed voelen. Dit geldt ook voor jou!
Het paard moet in takt lopen. Dat wil zeggen: regelmatig. Een paard dat niet in takt loopt kan niet nageeflijk zijn!
Neem les, pas dit toe in je training en je bent al een heel eind!
Ik hoop dat je het zo snapt. Er is ook een centraal topic over aan de teuge rijden bij Praktijkproblemen. Als je iets niet snapt, pb maar hoor!
TurdusMerula schreef:Waar in Limburg woon je?
Je zou eens bij Spirithorses kunnen kijken, net bij Maastricht.
Zij rijden alleen maar bitloos en rijden ook op een fijne manier dressuurmatig.
Overigens kun je je daar sowieso prima in verdiepen, want er zit geen verschil daarin tussen rijden met of zonder bit; behalve dat je met bit soms gemakkelijk iets zou kunnen afdwingen.
xTesske schreef:TurdusMerula schreef:Waar in Limburg woon je?
Je zou eens bij Spirithorses kunnen kijken, net bij Maastricht.
Zij rijden alleen maar bitloos en rijden ook op een fijne manier dressuurmatig.
Overigens kun je je daar sowieso prima in verdiepen, want er zit geen verschil daarin tussen rijden met of zonder bit; behalve dat je met bit soms gemakkelijk iets zou kunnen afdwingen.
Ik woon zelf ik roermond.
Daar heb ik inderdaat al vaker van gehoord, geven die ook lessen cursussen?
xTesske schreef:StableDoor schreef:Ik heb het ook verkeerd geleerd, jammergenoeg gebeurt dat vaak... Ik zal even een tekst die ik ook al eens op hyves heb getypt kopiëren, anders ben ik weer een half uur bezig![]()
'Aan de teugel' is eigenlijk de verkeerde term. Nageeflijkheid is beter. Een paard kan immers ook 'aan de teugel' zonder teugels.
Nageven ('aan de teugel gaan') hoeft geen een paard te leren. Dit kan ieder paard van nature. Jij kan het paard dan ook niet 'aan de teugel rijden'. Dit doet het paard zelf. Dus je hoeft niet te spelen/zagen/rukken/plukken o.i.d.
Bijna iedereen weet wel dat een paard nageeflijk wordt ('aan de teugel komt') als het het kaak- en nekgewricht ontspant. Er moet echter nog veel meer gebeuren voordat een paard nageeflijk wordt.
Allereerst moet het paard gezond zijn. Het moet zich dus lichamelijk, maar ook zeker geestelijk, goed voelen. Dit geldt ook voor jou!
Het paard moet in takt lopen. Dat wil zeggen: regelmatig. Een paard dat niet in takt loopt kan niet nageeflijk zijn!
Neem les, pas dit toe in je training en je bent al een heel eind!
Ik hoop dat je het zo snapt. Er is ook een centraal topic over aan de teuge rijden bij Praktijkproblemen. Als je iets niet snapt, pb maar hoor!
Ik snap het takt nog niet helemaal?
Ik ben bang dat ik het als ik les ga nemen ook weer verkeerd krijg geleerd want volgend mij leren ze de pony's hier allemaal aan de teugel lopen doormiddel
van het links rechts ophoudingen maken of hoe ik het heb geleerd doormiddel van
de buitenhand er flink goed bijhouden en met de binnenhand ophoudingen maken
als je ziet dat de pony 'omhoog wilt komen'
StableDoor schreef:Takt is hoe je paard loopt, en in welke volgorde hij zijn benen neerzet. In stap heb je een viertakt. Er zit geen zweefmoment in, en je paard zet zijn 4 benen om de beurt neer. Voel maar als je rijdt, 1-2-3-4. In draf heb je een tweetakt. Zijn benen gaan in diagonale paren naar voren. Hier zit wel een zweefmoment in. Als je aan het lichtrijden bent doe je ook sta-zit-sta-zit. Dat is in het ritme van de tweetakt. In galop heb je een drietakt. Hier zit ook een zweefmoment in.
Ik hoop dat je het zo snapt![]()
Maak je geen zorgen dat je je paard hebt verpest. Ik heb het ook altijd zo gedaan, totdat ik bokt haden les kreeg van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard.