Voeding en de renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Voeding en de renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:03

Om meer achtergrond informatie te krijgen omtrent een opdracht voor school, heb ik besloten om naast de diverse bestaande bronnen ook informatie te vergaren van bokkers die in deze wereld zitten. De opdracht houdt namelijk in dat er een discussienota geschreven wordt over renpaarden versus maagzweren versus verkeerde manier van voeden. Omdat de bestaande bronnen zeer uiteenlopend zijn, probeer ik nu zoveel mogelijk die informatie te bundelen en de feiten eruit te halen. Maar nog mooier zou zijn als ik dus ook verhalen uit het werkveld zelf te lezen krijg.

Bij deze heb ik dus de vraag wat renpaarden expliciet dagelijks gevoerd krijgen en of het dagelijkse patroon ook afwijkt als het paard bijvoorbeeld morgen een wedstrijd zou moeten lopen.

En dan een deelvraag: Is er bij jullie op stal ook sprake van maagzweren? En zo ja wat is de oorzaak daarvan (door wat de dierenarts bijvoorbeeld geconstateerd heeft of wat de eigenaar zelf denkt)?

Alvast bedankt. :)

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:29

Ik heb dan een uitgekoerste draver en heb lang op een stal met veel andere uitgekoersten gestaan..
Weet niet of je hier wat aan heb maar ik zal vertellen wat ik heb waargenomen.
Voordat ik mijn draver kocht heb ik een tijdje getraint bij een draverstal en ze staan daar erg hoog in het voer. Minimaal 60% van het dagelijkse voer is krachtvoer maar 40% ruwvoer.. Dit kon nog verder oplopen bij paarden die hoger in de training stonden.

Ik heb mijn paard dus onwijs afgebouwt bij mij op stal, zowel arbeid als krachtvoer. Nog staat mijn kleine draver (1.54m) op een kg bix, kg muesli & halve kg haver.. De anderen op stal hadden dit niet maar die dravers hadden dan ook te kampen met maagzweren enn slokdarmverstoppingen.
Wat ik wel weet is dat dravers heel hard voor zichzelf zijn dus het niet altijd duidelijk is dat ze wat hebben. Op de draverstal waar ik trainde hebben ze nooit last gehad van maagzweren, naar mijn weten.

Hoop dat je er wat aan heb :)

magda_90

Re: Voeding en de renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:09

Bedankt voor het delen van jouw ervaring. De bewuste opdracht heb ik ondertussen al ingeleverd, maar ervaringen zijn altijd leerzaam om te lezen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:39

Roann, dat is lang niet bij elke draversstal. Ruwvoer hoort de basis te zijn en verder is veel weidegang vaste prik....... ook op de meeste entrainementen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:06

wij geven Microfeed, echt top voeder!! Het regelt het calcium-fosfor gehalte van het paard, daarbij mag je zo veel haver bijgeven als het paard nodig heeft zonder dat evenwicht te verstoren. (om dit evenwicht op een natuurlijke manier te behouden zou je hetzelfde evenwicht moeten hebben tussen gras en haver, maar dat is niet op elke renstal mogelijk)

Daarnaast krijgen ze 3x/dag hooi en staan ze op stro.. (door op stro te staan verminder je al grotendeels de kans op maagzweren)

Na de koers geven we in de winter vaak 'Mash' (geen idee hoe je dat in goede nederlandse termen noemt) Het bestaat uit volle gerst en volle haver dat je laat koken en als warme brei met wat zemelen bijgeeft

het best voor een paard met maagzweren is het op koeiengras laten grazen, voor paarden die er gevoeliger zijn..

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:12

mijn ene merrie waarmee ik cross rijd (staat niet op stal met de volbloeden) heeft heel vaak last van maagzweren.

de oorzaak is stress, of soms overbelasting in het eten (moeilijk te verteren of te veel ineens enz)
voeding als maïs, haver en volle gerst moeten we vermijden volgens de d.a, en vervangen door een spelt (de kruidenmengeling die je geeft mag je behouden)

een andere oorzaak, voornamelijk voor paarden die op houtkrullen staan, is dat paarden niet regelmatig genoeg eten. Paarden zijn gemaakt om de hele dag door te eten, doet hij dit niet dan staat zijn maag te lang stil, waardoor ze ook maagzweren kunnen krijgen :)

en zoals ik al eerder zei, het is een tip van onze d.a, is je paard op zo lang mogelijk gras laten grazen :)

tot zover mijn kennis.. er zijn wellicht nog redenen die ik helemaal niet ken!!.. ik blijf het hier volgen alleszins ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 03:24

Even in het kort ons voedingsschema voor zover je van een schema kunt spreken:
dagelijks 1 kg onbewerkte gemengde granen
onbeperkt ruwvoer, dit kan A kwaliteit voordroogkuil zijn of tweede snee hooi, zoveel ze op kunnen
dageljks minstens 6 uur weidegang ( en die minstens geldt bij echt slecht weer, ze kunnen schuilen en hebben goede dekens op)
Na extra zware arbeid zoals tempotrainingen een half schepje meer granenmix, aangevuld met een scheut bruin bier voor de afvoer van afvalstoffen.
Verder vermijden van stress door voldoende weidegang en een goede opbouw in de training.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:29

Bruin bier??? hoop dat je door hebt dat dat positief test!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:32

Alleen na arbeid he, niet als ze de baan op moeten }:0