[AR] Aangespannen leren. Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Aangespannen leren. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:48

Hoi!

Ik wil van de winter mijn KWPN ruin (1.65 m) voor de slee hebben. :D
Ik heb nog geen idee hoe ik de slee ga maken, of compleet ga kopen.
Ik wil het iig niet te duur doen, want het is alleen voor de winter en voor de lol en dus eenmalig.
Olivier is niet beleerd voor de wagen, dus ben benieuwd hoe ik het met Olivier het best aan kan pakken.

Wat ik me ook afvroeg is of ik dan een compleet tuig daarvoor moet kopen?

Groetjes [Giolli].

capopjekop

Re: Aangespannen leren. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:52

Je moet iig een borsttuig hebben en een schoftje. Maar dan kun je net zo goed een compleet tuig kopen, want dan kun je de broek gebuiken als strengophouders. Ik zou je paard wel vast gaan trainen, want het kan goed misgaan het sleeën als je hem er zo achter knoopt. Ik zou beginnen met lange lijnen, dus achter je paard lopen en sturen (ik ga er even vanuit dat de basis er vanuit het rijden goed inzit, anders begin je uiteraard met longeren). Later ook met het tuig erop, zodat ze daar aan kunnen wennen, eventueel paar keer longeren. Vervolgens loop je erachter en laat je iemand rustig wat druk zetten op het borsttuig (aan de strengen trekken). Dit doe je tot het normaal is. Beweeg de strengen ook wat, zodat ze het normaal vinden mocht hij over de strengen springen. Zelf laat ik ze ook altijd wat slepen, maar dat zou ik niet alleen gaan doen als je er geen ervaring mee hebt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:54

capopjekop schreef:
Je moet iig een borsttuig hebben en een schoftje. Maar dan kun je net zo goed een compleet tuig kopen, want dan kun je de broek gebuiken als strengophouders. Ik zou je paard wel vast gaan trainen, want het kan goed misgaan het sleeën als je hem er zo achter knoopt. Ik zou beginnen met lange lijnen, dus achter je paard lopen en sturen (ik ga er even vanuit dat de basis er vanuit het rijden goed inzit, anders begin je uiteraard met longeren). Later ook met het tuig erop, zodat ze daar aan kunnen wennen, eventueel paar keer longeren. Vervolgens loop je erachter en laat je iemand rustig wat druk zetten op het borsttuig (aan de strengen trekken). Dit doe je tot het normaal is. Beweeg de strengen ook wat, zodat ze het normaal vinden mocht hij over de strengen springen. Zelf laat ik ze ook altijd wat slepen, maar dat zou ik niet alleen gaan doen als je er geen ervaring mee hebt.

Bedankt. :) Ik wist niet dat ik een compleet tuig nodig had. Helaas vrees ik dat me dat iets te duur af wordt voor zomaar voor de lol een keer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:04

Of mss kun je aan skijoring denken, maar dan met een slee? Dan laat je iemand op je paard rijden en jezelf erachter hangen. Dan moet je met alleen een borsttuig ook wel een eind komen denk ik.

[PP] Ski-joring? Iemand ervaring?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:06

Giolli neus eens wat rond op verkoopsites je hoeft echt geen nieuwe te nemen. Plaats eens een bericht hier op eenmaal ander maal voor een oud of alleen een borsttuig met strengen. Je longeersingel kan je gebruiken om de leidsels door te doen of 2 longeerlijnen gebruiken daarvoor.
Gewoon je verstand gebruiken als je gaat kijken, is het leer nog oke, sluitingen en stiksels nog goed? Roest is niet zo probleem zolang het niet doorgeroest is.
Mooi is soms een ander verhaal maar niet zo belangrijk denk ik.

Je kan ook eens kijken naar een boerenwerktuig niet zo mega duur en wel veilig.
http://www.divoza.com/collectie/paard/mennen/7644_boerenwerktuig-standaard-enkelspan.html,
Wel eerst goed oefenen dat je paard weet wat je bedoelt en dat stengen tegen de benen kunnen komen. Veiligheid voor beide is het meest belangrijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:40

bedankt!
Ik heb net van een vriendin te horen gekregen dat ik haar tuig de hele winter wel mag lenen!
Dan heb ik dus een compleet tuig. :)
Ik weet niets van aangespannen dus zij helpt mij daarbij. Vroeg me alleen af of ik dan het compleet tuig het beste kan gebruiken?
En ik weet ook niets van maten. Dit tuig heeft op een fries gelegen. Zou dat passen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:49

Gewoon een keer erop leggen en je vriendin laten meekijken, dat is het makkelijkst.

Ik gebruik zelf het hele tuig en een zweng die ik van een plank houd maak. Drie gaten erin, de middelste is voor je slee, de buitenste twee daar kun je een touw doorhalen met een veiligheidshaak die je aan de strengen bevestigd. De strengen haal ik door de broek heen.
Afbeelding
Hier slee ik met zweng, dan zie je dat de strengen minder dicht langs de pony lopen aan de achterkant.

En hier was mijn zweng gebroken, had een te dunne plank gebruikt, dus dat wordt dit jaar een nieuwe maken.
Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:51

Bedankt!!!
Dan is het inderdaad handiger als ik er nu al mee begin ja.
Gewoon in de bak of het best in de weide?
En met wat kan ik zostraks oefenen ipv slee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:54

Je zou onder begeleiding een bandje kunnen slepen of een pallet. Of mss ken je iemand die een weidesleepje heeft, die heb je tegenwoordig in het klein zodat je met je paard de wei kunt slepen. Dat kan in de bak, maar ook in de wei, net wat je fijn vindt.

Hier nog een handige post over het zelf maken van een zweng
Evelli @ [AR] Advies gevraagd bij strengvoering bij slepen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:10

Bedankt!!!