Paarden worden over het algemeen opgeleert aan de longeerlijn, de basiscommando's en de gewenning aan een zadel, bit en ruitergewicht. Maar zodra het paard los gereden kan worden, is de longeertraining niet meer nodig.
Of wel? Gehoorzaamheid, leren verruimen (tot strekken aan toe) en het begin van verzamelen, balans, strakke opvolging van commando's, leren luisteren, respect, conditie, spieren loswerken, over de rug leren lopen. Allemaal dingen die ik mijn paarden bij breng aan een enkele longeerlijn. (dubbel en lange lijnen kun je nog veel meer mee, maar dat is een klasse apart). Heel veel rijproblemen kun je oplossen aan de lijn.
Zijn er meer mensen die het longeren ook als een volwaardige training zien? Longeren als 'even snel want ik heb geen tijd' telt niet mee.
MelanieB
Geplaatst: 30-10-11 12:48
Ja hier, de laatste tijd iets minder ( ) maar voorheen oa de pony stond zeker 1keer per week aan de dubbele longe ook een volwaardige training. Paard nu eens in de 2 weken maar zal het straks wat meer oppakken aangezien ik dan even geen les heb.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 30-10-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
mirror666
Geplaatst: 30-10-11 12:50
ik Ik vind longeren een heel fijne manier om mijn pony aan het werk te zetten. Vooral als ik zelf even wat minder in mijn lijf zit waardoor ik tevoren weet dat ik hem toch in de pad zou zitten. Aan de longeerlijn kan ik heel fijn werken met hem, ook als ik zelf last heb van mijn rug, knie, hoofd of iets
wel gebruik ik dan de dubbele longeerlijn
Firefly4
Geplaatst: 30-10-11 12:52
Ik ook. Paard is nog redelijk jong en omdat momenteel mijn singel te lang is (zadel begint te schuiven) ga ik meer bezig weer met longeren als volwaardige training. Op die manier blijft ze toch soepel en kan ze gewoon de training doorzetten.
Ik longeer dan ook met dubbele lijnen
Talonius
Geplaatst: 30-10-11 12:53
Hier ook! Ik sta er in de training net zo lief naast, als dat ik erop zit. Ik vind longeren super. Een paard geeft prima aan of je goed bezig bent en je kunt zijn ontwikkelingen goed zien. Helaas gebruiken mensen het te vaak om het paard even te laten bewegen ipv een gerichte en vooral doordachte training te geven.
Vonnie84
Geplaatst: 30-10-11 12:56
Goed longeren is leuk!! Ik heb van januari t/m juli alleen maar gelongeerd, omdat ik niet kon rijden vanwege zwangerschap. Ik heb daar toen ook les in gehad. En daardoor werd het ook leuk. Eerst was het idd rondjes laten lopen (al dan niet vastgebonden aan touwen of passoa ) Maar door de les kon ik hem vwnw laten lopen, zonder hulpmiddelen. En mán, wat liep hij goed!! Echt zwaar genieten op de grond.
Hier nog 1 die longeren als volwaardige training ziet, mijn paard is net genezen van een blessure. Zijn net weer aan het werken en hij gaat dan ook veel aan de longe en weinig onder het zadel. Hij gaat dan wel aan de touwtjes maar dat is niet strak en alleen maar om ervoor te zorgen dat hij niet gek gaat lopen doen want dat is nou juist hetgeen hij momenteel nog niet mag doen. Vroeger longeerde ik altijd met dubbele longe maar nu niet meer, ook omdat mijn vorige paard dit gewend was en mijn nieuwe is dit nog niet gewend (en nog jong). Zit wel in de planning om weer aan de gang te gaan met dubbele longe maar dan moet hij eerst wat verder zijn en net iets meer gewend zijn.
Aangezien ikzelf een versleten onderrug heb waardoor het vaak voorkomt dat ik niet kan rijden vind ik longeren een top oplossing om te doen, mijn paard werkt en ik werk met hem mee (merk dat ik meestal net zo warm en bezweet ben dan als ik gereden heb).
Anoniem
Geplaatst: 30-10-11 16:09
Ik heb vorige winter heel vaak aan de longe gewerkt met m'n paard. Was door vertrouwensprobleem niet meer te rijden in de bak, in groep op wandel ging wel nog. Maar dan gericht gaan werken is ook niet altijd doenbaar en dat bleef bij 1x/week...
Heb gewerkt met dubbele lijnen, vaak balkjes laten lopen, gewerkt op overgangen en schakelen, soms een klein laag kruisje paar keer laten springen aan de longe (balken lagen dan op emmers) en je zag echt wel verschil. Ben van plan om dat deze winter opnieuw te doen, in combinatie met 1 à 2x/week wandeling en af en toe een keertje rijden in de bak. Paard heeft veel meer lol aan de longe en op wandeling dan bakwerk en goed longeren is ook een kunst op zich! En het is zoals je zegt ook best intensief voor jou als ruiter, je moet zo veel dingen in de gaten houden...
Ben nu ook bezig met 2 jonge paarden zadelmak te maken en 1 shet de basis aan te leren. Eens daar alle knopjes op zitten ga ik die ook met regelmaat aan de longe door laten werken, voor mij is longeren minstens even belangrijk als het werken onder de man.
Boompje1985
Geplaatst: 30-10-11 16:33
jazeker en het is de ideale manier om je/het paard goed te zien lopen, daarnaast leer je het paard stem commando's die erg van toepassing komen later in het leven denk aan de ho ho, en leren begrijpen van lichaams taal die eigenlijk als eerst gebruikt bij goed longeren. Maar longeren is wel een vak apart en indd niet zo van ik ga ff pony slingeren....ik ben een grote voor stander van longeren maar nooit langer dan 30 min!
ik gebruik ook regelmatig hulp teugels en de dubbele lijnen, ja zelfs springen aan de longe, en voltige, en zitles
Ja daar ben ik het helemaal mee eens ! Erop zie je natuurlijk niet hoe die loopt en ernaast wel !
Anoniem
Geplaatst: 30-10-11 17:09
Mijn paard durft wel gaan hangen op de dubbele lijnen, zoals ze ook doet tijdens het rijden. Als ze het beu is (mevrouw heeft nogal eigen willetje) dan laat ze gewopon d'r hoofd heel zwaar doorhangen. Rij je en geef je benen of tikje van de zweep, dan krijg je ofwel een fikse bokkesprong, ofwel staakt ze compleet, ofwel gaat ze hyper ronddrentelen met d'r hoofd torenhoog. Krijg je dus ook bij de lange lijnen.
Wijken, achterwaarts en dergelijke pakt ze ook niet goed op, ze gaat er gewoon enorm tegendraads tegenin. Dit was vorige winter, misschien dat ze het nu wel kan omdat ze nu ooral veel losser is. Maar onder de man kan ze het prima en ze snapt het ook wel wat ik vraag, ze is het gewoon erg snel beu. Leuk toch