[AR] Beleren van Cindy

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Beleren van Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 09:51

Hoi,
Ik en mijn vriendin zijn bezig met het mennen beleren van mijn haflinger Cindy. Ik heb Cindy al 4 jaar en de vorige eigenaar zei dat ze het al kon. Ik ben maar gewoon bij het begin begonnen en ze doet het geweldig. iedere dag gaan we een stap verder.

Ik gebruik geen oogkleppen, met oogkleppen word ze alleen vervelend.

groetjes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:02

Ach als het alleen die oogkleppen waren die je niet gebruikt was het meegevallen, maar de rest wat je achterwege laat maakt het er niet veiliger op..
Ben altijd zo blij dat ik mensen zonder enig verstand van mennen zie hoe ze bezig zijn een paard te verpesten voor de volgende..

Maisie

Re: Beleren van Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:06

Waar zijn je strengophouders je schoftje en je rugriem? Zie het paard al in paniek met vanalles rond zn benen door de wei racen. Je hebt geluk dat ie zo braaf is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:10

Vind de zweng ook geváárlijk dicht achter 't paard hangen, 't scheelt misschien een paar mm. dat hij de benen nét niet raakt.......
Laat zoiets lekker doen door iemand die er wel voldoende verstand van en ervaring mee heeft, want dit is helemaal niets zo :n

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:32

de strengen zijn precies op maat gemaakt waardoor ze op geen een mogelijkheid de achterbenen kunnen raken. Mijn fjord is precies hetzelfde beleerd door een proffesioneel iemand. hij heeft precies uitgelegd en me geholpen. Iets aardiger comentaar zou ik zeer op prijs stellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:05

Wat is aardig, zeggen dat je het perfect doet en daarna als het helemaal mis is gegaan, och jee wat erg.
of om je te laten zien dat je het gewoon fout doet..
Beetje zelfreflectie zou geen kwaad kunnen in dit geval

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:15

_haflinger schreef:
de strengen zijn precies op maat gemaakt waardoor ze op geen een mogelijkheid de achterbenen kunnen raken. Mijn fjord is precies hetzelfde beleerd door een proffesioneel iemand. hij heeft precies uitgelegd en me geholpen. Iets aardiger comentaar zou ik zeer op prijs stellen.

Goh, dat is wel héel erg knap dan............. strengen kunnen de achterbenen altijd raken, hélemaal als je geen strengophouders gebruikt.
Daarnaast had ik het over de zweng, dus dat stuk hout dat je er achter geknoopt hebt. Omdat de strengen zo kort staan, zit de zweng erg dicht achter de achterbenen en kan hij dus héel gemakkelijk tegen de benen van je paard aan knallen.
Is geen mening, dat is gewoon zo.

Er wordt hier overigens zo gereageerd omdat je helaas op een niet erg veilige manier bezig bent met je paard, en helaas lopen er al genoeg verpestte paarden rond waarmee men op zo'n manier aan het 'aanmodderen' is geweest. En ja, het zou jammer zijn als er weer eentje bij zou komen, terwijl dat eigenlijk prima te voorkomen valt.

En kan me niet voorstellen dat die professioneel persoon waar jij het over hebt, dit op deze manier zou aanpakken. Zou ik toch zeer gaan twijfelen aan de gestelde 'professionaliteit', kunde en ervaring van die persoon.

Er reageren hier mensen die al jaren ervaring hebben mbt mennen en vaak ook beleren, die reageren hier niet om jou 'de grond in te boren' maar omdat het gewoonweg zonde is om niets te zeggen terwijl je weet en ziet dat iemand het echt niet handig en veilig aanpakt allemaal. Je hebt een braaf paard, het is nu goed gegaan. Maar geloof mij; het gaat nét zo makkelijk verkeerd. En dan gaat het vaak goed mis, en zijn de gevolgen niet te overzien.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:44

als de zweng een huppeltje maakt omdat je paard in een keer aantrekt dan knalt ie zeker weten tegen zijn achterbenen dat kunnen we wel zien op het filmpje.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:29

de zweng kon de benen niet raken. de strengen natuurlijk wel. het is vandaag goed gegaan. volgende keer gaat de koets erachter - vandaag hadden we helemaal opgetuigd, leren luisteren naar teugelhulpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:30

_haflinger schreef:
de zweng kon de benen niet raken. de strengen natuurlijk wel. het is vandaag goed gegaan. volgende keer gaat de koets erachter - vandaag hadden we helemaal opgetuigd, leren luisteren naar teugelhulpen.

Nou ben ik misschien héel eigenwijs...........
maar ik garandéer je dat die zweng de achterbenen WÉL kan raken. En heel gemakkelijk ook nog!

Vind 't bijna zorgwekkend dat je dat zelf dus blijkbaar écht niet kan en/of wil zien. 8)7 |o

Volgende keer dus de wagen erachter.......... veel succes, klop niet bij ons aan als dat falikant mis gaat!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:51

heb jij je bewijs gehaald...
zo makkelijk is inspannen niet hoor en zeker beleren niet.
heb je eerst losse lijnen gedaan
hoofdstel
lijnen
en schoftje

want ik heb een filmpje weet alleen niet hoe ik die moet plaatsen maar daar is hij net ingespannen
heel anders zoals bij jou op het filmpje eerst zonder zweng

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:58

kiddokids schreef:
heb jij je bewijs gehaald...
zo makkelijk is inspannen niet hoor en zeker beleren niet.
heb je eerst losse lijnen gedaan
hoofdstel
lijnen
en schoftje

want ik heb een filmpje weet alleen niet hoe ik die moet plaatsen maar daar is hij net ingespannen
heel anders zoals bij jou op het filmpje eerst zonder zweng

:?
wat is 'losse lijnen' en 'hoofdstel, lijnen en schoftje'?

en ingespannen? ze zijn toch bezig met het beleren? :?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:14

paard op hol met koets door raken van de zweng met achterbenen.
ooit lezen we weer zo'n bericht hier op bokt.
ook zouden de leidsels nooit zo naast het paard/pony horen te hangen.
daarnaast is het paard niet opgetuigd zoals het hoort, waardoor hij nu van achter geen druk van de broek krijgt( deze is er niet)
ga les nemen van iemand die er verstand van heeft.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:01

Wat heeft een broek met slepen te maken? Ik doe de leidsels door de lichtogen als ik er achter loop, het is alleen maar veiliger om de leidsels er langs heen te laten lopen.
En als ik een paard beleer met sleep dan doe ik de strengen expres tussen de benen door.
Het zweng zit op een redelijke afstand. Wel eens gezien hoe kort de houtsleperspaarden voor het zweng staan?
Mensen, doe toch niet zo moeilijk... Angst is altijd nog de slechtste raadgever. Beleren blijft een kwestie van gevoel.
:O

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:38

Voor ik dit gefilmd had had ik sowieso eerst de lange lijnen geoefend.. en daarna rustigaan alles opgebouwd.
Als ik voor het eerst de koets erachter doe zorg ik dat Cindy in een hoek staat zodat ze dus niet wegkan. ook laat ik uiteraard iemand erbij staan.

Cindy heeft nog geen stap verkeerd gezet. gister het hele tuig omgedaan. Nu begin ik er toch sterk over na te denken dat ze het al kan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:40

Inderdaad heeft broek niets met slepen te maken. Wel met beleren natuurlijk.
Je wilt niet weten hoeveel schoftjes er trouwens zijn met afgebroken sleutels omdat eigenaar niet wist dat dat eigenlijk beter door de lichtogen kan als je erachter loopt.
Maar goed schoftje maakt geen deel uit van het filmpje.

Beestje lijkt mij superbraaf, rammelend zweng erachter vinden veel paarden niet erg leuk, zelfs sommige paarden die al veel ervaring hebben in het aangespannen werk.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat dit dier idd al een verleden heeft van aangespannen werk.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:46

Mijn pony is beleerd voor de wagen, ze heeft er jaren voor gelopen, nu heeft ze 5 jaar niet ervoor gelopen en ben ik het weer gaan oppakken.......ze deed alles zooooooooo braaf, TOTDAT ik haar ging longeren met de BROEK aan, je hebt nog nooit een pony zo tekeer zien gaan.
Dus weer alsjeblieft voorzichtig.
Overigens reageert ze nu weer normaal op de broek.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:49

oke. ik ik heb haar gisteren gelongeerd met de broek aan. Geen enkel probleem gehad. Wat had jij als volgende stap gedaan? de kar / sulky meteen erachter of nog tussenstappen ?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:54

Mijn volgende stap is nu voor de wagen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:55

oke bedankt. we doen de sulky erachter. ;) -- uiteraard longeer ik haar van tevoren even zodat ze haar energie kwijt is.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:54

En hoe is het gegaan?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:00

heel goed. ze heeft niet gereageerd op de kar. we hebben een rondje gestapt toen. daarna zijn we meteen gestopt. want het was goed gegaan en ik wil altijd goed afsluiten haha.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:21

Nu gaat het goed ja en dat is natuurlijk heel fijn........maar wat als ze een keer in paniek raakt of gaat staken? weet je dan hoe je het oplost a la minute? het is op dat moment zó cruciaal dat er dan acuut op de juiste wijze wordt ingegrepen. Mijn vorige paardje was ook betuigd toen ik haar kocht; ik heb haar op 'herhaling' gestuurd bij een proffesioneel menner en dat was maar goed ook.......na een keer of 10!!!!!! voor de wagen deed ze ineens alsof ze nog nooit een wagen achter zich had gehad. Gelukkig greep hij direct in en was het snel opgeloct. maar had ik dat zelf gekund? denk ik niet...........Nu staat mijn nieuwe paard bij Petrideko om beleerd te worden; en dat gaat super. Had ik het zelf gekund? waarschijnlijk wel.....maar ik geef liever wat meer uit en heb daarna een juist en veilig beleerd paard.........zonder risico is het nooit natuurlijk; maar ik ga geen risico's nemen met mijn allergrootste vriend als inzet..........