[AR] Liverpoolbit met een geribbelde kant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geke_Lizzy

Liverpoolbit met een geribbelde kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:05

DeHP

Re: Liverpoolbit met een geribbelde kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:08

De kant waar je paard het beste op loopt en reageert. De meningen over waar de ribbels moeten zitten zijn sterk verdeeld onder de menners. Zelfs instructeurs en examinatoren van menexamens kunnen het niet met elkaar eens worden hoe het bit officieel hoort te zitten.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:08

Oke, dan probeer ik beide kanten een paar keer.
Bedankt ! :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:10

Ik heb de gladde kant naar binnen. Mij werd verteld dat dit minder streng is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:36

gebruik de zoekfunctie maar eens........ zijn idd veel verschillende meningen en theorieen over.

Aangezien ik een shetmerrie heb die het bit nog wel eens flink wil vastklemmen, heb ik nu eigenlijk altijd de gladde kant naar 'achteren' dus op de tong liggen. Dit omdat zij na een keer flink klemmen, flinke groeven van de ribbels v/h bit in haar tong had staan...... :(:)

Er zijn trouwens ook veel discussies over dat als je de gladde kant op de tong hebt en je neemt meer druk op de leidsels, dat dan juist de geribbelde kant op de tong komt. Maar anderen zijn weer van mening dat dit niet klopt.
Dus of je er nou veel wijzer uit wordt..........

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:09

dan wordt het flink uitproberen waarbij mijn pony het beste oploopt :)

JoyCiej007 ; mag ik stiekem tussendoor even vragen, welk tuig jij hebt? :o
ik vind hem erg mooi, en ben op zoek naar een nieuw tuig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:22

Geke_Lizzy schreef:
dan wordt het flink uitproberen waarbij mijn pony het beste oploopt :)

JoyCiej007 ; mag ik stiekem tussendoor even vragen, welk tuig jij hebt? :o
ik vind hem erg mooi, en ben op zoek naar een nieuw tuig.

Dat is voor mij ook nog altijd een vraag....... ;) Heb 't toen (5 jaar terug oid) gekocht via een wagenmaker, die wist iemand die dit tuig had liggen, had 't 1x gebruikt en daarna niet meer, moest er vanaf. Zou uit Hongarije komen, is merkloos maar een heel fijn en goed marathontuig.

En lijkt heel erg veel op het Ideal tuig, alleen was dit een wat oudere versie met nog stropstrengen en brancardbeugels. Stropstrengen heb ik omgebouwd naar strengen waar je toch met paniekhaken mee kan rijden, en brancardbeugels zijn inmiddels vervangen voor veiligheidslichtogen.

Dan zou je het beste een Ideal Luxe marathon notenbruin tuig kunnen kopen, dat komt héel goed in de buurt!

of het Winner veiligheidstuig, ook in donkerbruin verkrijgbaar:
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 03:02

Ik heb voor m'n haflinger ook zo'n bit, en dacht eerlijk gezegd altijd dat de geribbelde kant op de tong moest liggen. Zo gebruik ik het ook, maar eigenlijk zet ik nooit echt zware druk op de leidsels.
We mennen af en toe een keertje en dat is dan puur recreatief, de leidsels zitten ook in het eerste gleufje, dus met de minste inwerking. Als je paardje (of pony) echt hard in de mond is weet ik niet welke kant je best gebruikt.
Dit kan je inderdaad beter even aanvoelen ;-)

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:14

Ik zou zeggen: plaats het bit is tegen je blote schenen aan. Het geribbelde kant zou pijnlijker moeten zijn als je er aan trekt. Dus is je paard hard in de mond is dan het geribbelde kant naar achteren.Als je nu de leidels aanhaalt draait het bit , want de scharen [ zijkant bit ] moeten 45 graden kunnen kantelen.En komt het geribbelde tegen het gehemelte. {Denk nu aan je schenen.}Dus je hebt een sterkere inwerking!!
Nu is het per paard/pony verschillend hoe ze er op reageren. Maar ik zou zeggen de gladde kant naar achteren. Dus zacht beginnen. De tong werkt als een soort demper. Reageert hij/ zij hier ook slecht op zou ik hem met zeem omwikkelen. { Dus de gladde kant tegen de mondhoeken.} Gebruik je echte zeem denk er dan aan dat je dan het bit met zeem eerst goed nat maakt, voordat je hem indoet. Eventuel met suiker water. voor de moeilijke monden.