[AR] Overstap naar het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Overstap naar het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:27

Geen idee of het hier goed staat. Sorry anders!

Ja dat is waar ik aan zit te denken.
Ik rijd al jarenlang dressuur, en om heel eerlijk te zijn, ben ik het echt zo zat!! :\
De haat onderling op wedstrijden :r ( vooral ik met een fries ), alle oefeningen word ik eigenlijk zat, en heb er weinig lol meer in.

Ik heb een friese ruin van 5 jaar en hij is beleerd voor de kar.
Het heeft me altijd al getrokken het mennen, en vandaar dat ik overweeg een overstap te gaan maken.
Eerst ga ik kijken of ik het wel zo leuk vind als ik denk, en daarna mijn paard weer herbeleren voor de kar.

Zijn er meer mensen die deze overstap hebben gemaakt? En dan niet vanwege gezondheid maar een bewuste keuze om de dressuur sport in te ruilen voor de men sport?
Wat zijn jullie ervaringen?

:*

Ir1ne

Re: Overstap naar het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:06

Ik, maar ik reed niet op hoog niveau dressuur... ik heb wel besloten om het rijden in te ruilen voor het mennen.

In eerste instantie omdat mijn verzorgpaard continu als een paddestoel de lucht inschoot en hierdoor erg slungelig werd, wilde ik haar beleren voor de kar. Door de slungeligheid had ze geen balans en een zware ruiter op haar rug maakte dat alleen maar erger. Toen ze enigzins bijgetrokken was, scheurde ik in beide enkels mijn enkelbanden. Hierdoor kon ik iig voorlopig niet rijden, hun dochter is er toen op gaan rijden en ik wilde verder gaan met het mennen, ook omdat ik vrij lang en zwaar ben en eigenlijk niet zo goed kan rijden, en ook omdat er nogal wat gezeur komt over te zware mensen op een paard, ook al is het in mijn geval een koudbloed. Ik vind t mennen PRACHTIG... tis zon uitdaging en het is zoveel moeilijker dan mensen denken, ik vind het ook een uitdaging om je paard bijna alles op stem te laten doen en met zo licht mogelijke hulpen sturen...

En het mooie ervan is, je kunt ook prachtige dressuurproeven rijden met het mennen, en daar misstaat je fries absoluut niet en wordt hij ook niet gehaat!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:33

Probeer eerst een paar keer met een ervaren paard te mogen rijden. Gewoon om te kijken of je het zelf leuk vind.

Ik kom niet uit de dressuur sport. Maar mijn pony's hebben wel ook onder het zadel gestart. Zelfs bij de pony's vind ik het minder gezellig dan bij het mennen op wedstrijd.
Ik ben prima op mijn plek op de wagen. En het maakt niet uit wat voor paard je er voor heb lopen, als hij netjes loopt krijg je je punten echt wel. Ik rij met shetten t/m ZZ nivo.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:38

Je kunt idd een aantal menlessen nemen voor je geld uitgeeft aan het herbeleren van je paard.. daar geef ik je gelijk in Dennis.

:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:39

Of zoek een bokker waar je een keer kan komen rijden :).

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:42

Het lijkt mij verstandig, ook al is je paard beleerd voor de kar, dat als jij zelf nog geen menervaring hebt, dat je sowieso menlessen neemt :) al dan niet met je eigen paard als hij doorbeleerd is :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:36

Hier doen wij en....en. 2 verschillende startkaarten.
Wij rijden Z dressuur mennen en L dressuur onder het zadel. Prima te combineren en lekker voor de afwisseling. Wat voor de koets niet lukt, leer je onder het zadel aan en andersom.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:34

Ik heb ook de overstap van dressuur onder de man naar het mennen gemaakt. Om diverse redenen, maar 1 ervan is "leeftijd" (niets met gezondheid). Ik ga er vanuit dat ik onder de man rijden nog een jaar of 10 kan doen zonder, of met beperkt lichamelijke klachten, maar dat ik kan blijven mennen tot mijn 75ste *sprak de optimist* :)) .

Ik vind het mennen verschrikkelijk leuk, maar merk wel dat ik meteen weer fanatiek bezig ben met dressuren voor de wagen. Dat zit nou eenmaal in me, en ik ben dan toch direct weer bezig met "verbeteren en stimuleren van de natuurlijke bewegingen van het paard".

Je zult misschien wel (net als ik) gaan merken dat je, zeker in het begin, je zit en benen verschrikkelijk mist. Nog altijd trek ik mijn kruis aan bij het wegdraven en kan mijn benen ook niet ontspannen laten liggen. Ik blijf wrs eeuwig een dressuuramazone op een koets..... :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:59

Citaat:
Ik blijf wrs eeuwig een dressuuramazone op een koets.

Herkenbaar.
In het Z moet je keertwendingen stappen en dat is verdomd lastig zonder je benen erbij :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:06

Ik ben nooit overgestapt van dressuur naar mennen, rijd qua paard nog steeds dressuur (ga knhs starten, is wat leuker, en word het wat uitdagender)

Maar ik men wel met mn 2 mini's en dat vind ik echt onwijs leuk, eigs wel zo leuk dat ik het wel kan verkiezen boven het dressuurtrainen hoor ~~{>
Vind het heerlijk om te genieten van het bos/de natuur met mn kleintjes :)

Weet natuurlijk niet waar je woont maar je bent welkom om hier eens uit te proberen, alleen ik heb geen grote paarden zoals je fries maar kleintjes :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:28

janouk schreef:
Citaat:
Ik blijf wrs eeuwig een dressuuramazone op een koets.

Herkenbaar.
In het Z moet je keertwendingen stappen en dat is verdomd lastig zonder je benen erbij :D

Dan ben ik voldoende menner. Ik kan hem ohz dus niet, voor de wagen wel ;).
Ik heb ook jaren nog met m'n benen zitten wiebelen, maar dat is er nu wel aardig uit :).

Hier zijn ook mensen altijd welkom. Rondje langs de weg, voelen hoe een ZZ pony kan lopen, of juist een brave groene pony, een 2span, alles is hier mogelijk ;).

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:31

Echt :) ik ben wel benieuwd hoe een ZZ pony kan lopen :P maar je woont volgens mij voor mij een beetje ver...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:42

Mijn ene merrie loopt ZZ dressuur en Z vaardigheid. Is nu niet helemaal wedstrijd klaar na ziekte deze zomer, dus het laatste beetje kracht mist op het moment. Maar het is een super makkelijke en fijne leerpony. Loopt rustig de ene dat onder het zadel pony lesje om de dag daarna in het ZZ te knallen ;).

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:21

ik ben geen goede ruiter geweest en het mennen trok me wel altijd al, dus na met een paar mensen onderweg geweest te zijn, en bij iemand zelf gemend te hebben heb ik besloten dat mennen " je van het" is voor mijh. Wat me niet lukt bij het rijden ohz, lukt me wel met mennen. en nu zijn we al 2 keer buiten geweest met onze ijsco en ik zei al tegen mijn groom, ik geloof dat ik de hele rit een smile van oor tot oor had! :D zo geweldig vind ik het!!!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:38

De ervaring zijn dus erg positief :D

Bij ons op stal staan ervaren paarden, dus daar wil ik eerst mee oefenen. Om te kijken of ik het allemaal wel zo leuk vind als ik denk dat t is!

Zonder mn benen rijden lijkt mij inderdaad ook erg lastig, vooral omdat dat eigenlijk alles is wat we doen onder t zadel!

Vind t zeker het proberen waard, en ook als leuke afwisseling voor mn paard!

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:42

ik rij dressuur z2.. heb vorige week ineens besloten startkaart op te zeggen.. was er helemaal klaar mee.. nu wordt mijn paard over een paar weken beleerd.. ben benieuwd :D