[AR] Tips voor beginnen met mennen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

Tips voor beginnen met mennen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:59

Hallo bokkers!

Ik krijg misschien eindelijk een eigen pony al is ze niet heel groot 1.05 of 1.10.
Maar daar ben ik dus te groot voor en wil gaan mennen.
Maar hoe begin je met mennen voor een pony die dat niet kent?
En hebben jullie handige tips voor mij hoe ik moet mennen?
(Ik doe het natuurlijk niet alleen, ik krijg hulp van iemand die altijd al aan het mennen is (een volwassenen))
Maar ik was benieuwd naar jullie ideeën en tips.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Suzan_bobar

Re: Tips voor beginnen met mennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:02

Een zeer goed begin is het koetsiersbewijs. Daarbij wordt alle basis dingen zoals hoe hoort een tuig te zitten, de DO´s en DON´Ts tijdens het mennen behandelt. Daarbij gaat de instructeur dan met je mee op de wagen.
Succes ermee!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:04

Suzan_bobar schreef:
Een zeer goed begin is het koetsiersbewijs. Daarbij wordt alle basis dingen zoals hoe hoort een tuig te zitten, de DO´s en DON´Ts tijdens het mennen behandelt. Daarbij gaat de instructeur dan met je mee op de wagen.
Succes ermee!

Dat is misschien een idee ja!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:04

1. pony laten beleren bij een menstal/professionele beleerder
2. ondertussen zelf een cursus koetsiersbewijs halen.

verder, goed leesvoer:
[AR] FAQ voor AR

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:06

JoyCiej007 schreef:
1. pony laten beleren bij een menstal/professionele beleerder
2. ondertussen zelf een cursus koetsiersbewijs halen.

verder, goed leesvoer:
[AR] FAQ voor AR

oke bedankt!
Ja daar gaat iemand me mee helpen met beleren maar was benieuwd naar jullie tips. :o
Ik zal eens gaan lezen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:10

En ondertussen je pony goed opvoeden :7
Stilstaan is stilstaan. KUn je prima oefenen op stal, langs de weg bij het wandelen en op de wei, waar dan ook.
Voorwaarts (het commando zeggen) en dan naast je laten lopen, of wat voor je. Ook gewoon aan halstertje, en dan weer afwisselen met halt (commando) enz. Kun je ook overal oefenen.
Klinkt simpel maar als ze weten wat stilstaan is, op wat voor moment dan ook. En voorwaarts (stap) ben je al een stukje verder.
Met zo'n kleintje kun je dus, als voorbereiding op naar buiten gaan, prima wandelen of fietsen, leren ze heel veel van (en het is veilig als ze weten dat ze naar je moeten luisteren).

Beleren kan bij professional, of iemand die het vaker heeft gedaan en het geduld en de ervaring heeft om jou en je pony daarmee te helpen. Ondertussen kun jij misschien bij die ervaren persoon mee op de wagen om te kijken hoe het allemaal gaat, leren optuigen e.d. Lessen nemen is nooit verkeerd (en zul je ook doen als je pony al wat beleerd is, want dat blijft toch).
Veel plezier!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:13

VanHuisUit schreef:
En ondertussen je pony goed opvoeden :7
Stilstaan is stilstaan. KUn je prima oefenen op stal, langs de weg bij het wandelen en op de wei, waar dan ook.
Voorwaarts (het commando zeggen) en dan naast je laten lopen, of wat voor je. Ook gewoon aan halstertje, en dan weer afwisselen met halt (commando) enz. Kun je ook overal oefenen.
Klinkt simpel maar als ze weten wat stilstaan is, op wat voor moment dan ook. En voorwaarts (stap) ben je al een stukje verder.
Met zo'n kleintje kun je dus, als voorbereiding op naar buiten gaan, prima wandelen of fietsen, leren ze heel veel van (en het is veilig als ze weten dat ze naar je moeten luisteren).

Beleren kan bij professional, of iemand die het vaker heeft gedaan en het geduld en de ervaring heeft om jou en je pony daarmee te helpen. Ondertussen kun jij misschien bij die ervaren persoon mee op de wagen om te kijken hoe het allemaal gaat, leren optuigen e.d. Lessen nemen is nooit verkeerd (en zul je ook doen als je pony al wat beleerd is, want dat blijft toch).
Veel plezier!

Dankjewel!! Dat is inderdaad goed om dan te gaan oefenen.
Ze rijd trouwens al wel onder het zadel.