Dubbele longe en lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Dubbele longe en lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:54

Hai

Ik had laatst een longeerlijn gewonnen, dus dacht laat ik een gaan longeren met dubbel.
maar hoe moet dat nou precies en wat is er anders aan? :+

En ook lange lijnen, kan dat ook met 2 longeer lijnen?
Dat wil ik doen met een shetlander maar hoe?
*D

Jolliej

Re: Dubbele longe en lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:38

Ik vind dubbele longe best moeilijk, heb het 1 keer onder begeleiding gedaan.
Ik weet dat het wel belangrijk is om gelijke druk op de lijnen te houden, misschien iets naar binnen, vanwege de buiging. Maar verder weet ik het niet zo goed meer.
Zelf lijkt het me ook wel wat om beter te leren, maar ik zou het niet zomaar zelf doen, misschien wel een beetje begeleiding vragen van iemand die het vaker gedaan heeft.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:26

lange lijnen kan gewoon met 1 longeerlijn. dus klip aan ene bitring, handvat kun je een musketon aandoen en dan aan andere bitring. kan ook een knoop, maar dat werkt minder fijn. dubbele longe weet ik niet

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:13

je kan je paard beter laten inbuigen en je hoeft bv hem niet bij te zetten
Maar door te spelen met je bitje kan je hem laten ontspannen!

Dubbelen lijnen moet je doorhebben
en handiger met een paard/pony die goed voorwaarst is
Want je heb beide handen nodig voor je lijnen!

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:59

vraag het best eens iemand die je kan helpen waarschijnlijk ben je er in 1 keer mee weg, maar als je het verkeerd doet, en je paard slaat op hol heeft hij straks een trauma

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:50

Chantal33 schreef:
je kan je paard beter laten inbuigen en je hoeft bv hem niet bij te zetten
Maar door te spelen met je bitje kan je hem laten ontspannen!

Dubbelen lijnen moet je doorhebben
en handiger met een paard/pony die goed voorwaarst is
Want je heb beide handen nodig voor je lijnen!

Als je een beetje handig bent kun je nog best de longeerzweep beet houden voor tempo.

Zelf longeer ik al een jaar met dubbele longe, heb hier in het begin hulp bij gehad wat erg fijn was.
Het is een super methode om goed te trainen, mits je er mee over weg kan. Zo probeert mijn paard nog vaak over het buitenschouder te vallen en dan is het nog best lastig om haar erbij te houden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:53

Ik vind zelf dubbellongeren het fijnste met een trainingssingel. Zo kun je vanuit verschillende standen je paard longeren en blijft je longeerlijn ook mooi van de grond.

Lange lijnen werk doe ik of met de trainingssingel, dus op wat langer afstand waarbij ik dan ook wat cirkelwerk (of tewel dubbel longe werk) mee pak of zonder trainingssingel maar dan vanaf een dichtere positie op het paard, vanuit de klassieke dressuur methode.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:27

En als je geen singel kan of wil kopen gebruik je gewoon het zadel! Hang de beugel naar beneden op een hoogte dat ze ong. bij de ellebogen van het paard hangen en bindt ze aan elkaar vast door een halstertouw onder de buik door te halen. Dan haal je vervolgens gewoon je lijnen door de beugels heen en klik je ze vast aan het bit!