Ik kwam onderstaand citaat tegen in een ander topic. Maar aangezien ik daar wat off topic ging wil ik het maar even in een eigen topic voor leggen.
Citaat:Ik denk dat je al goed op weg bent, maar ik zou zeker niet een uur gaan longeren, dat is veel te lang, geestdodend en ook nog eens niet al te goed voor de pezen.
Het gaat mij vooral om de stelling: Lang longeren is niet goed voor de pezen. Want dat het geestdodend is kan ik me uiteraard best voorstellen.
Ik vroeg in het topic waarom dat slecht voor de pezen zou zijn en vermeldde dat ik mijn paard soms ook wel tot 50 min longeer.
Nu kreeg ik in het topic als reactie:
Citaat:Wanneer je longeert loopt je paard steeds rondjes. Dat is veel belastender dan rechtuit, tenminste als je het goed doet en het paard dus het binnenachterbeen verder onder zet. Dat moet het paard dan constant doen wanneer je longeert.
50 minuten longeren vind ik echt absurd lang. Ik ben met 10 minuten klaar...
Maar ik ben van mening dat je een paard niet in 10 minuten niet kan trainen. Ik heb al 10 minuten nodig om warm te stappen en dan ook nog eens 10 om uit te stappen. Dat zijn al 20min. Daartussen zit 15 min draf en een minuut of 5 galop. Dan kom ik op 40 minuten. Dat vind ik een heel normale tijd. Ik heb het dan over effectief longeren met hulpteugels zoals touwtjes, pessoa, bijzet of die nieuwe longeerhulp. En niet over gewoon je paard in de rondten laten hobbelen. Want dat is geen longeren/trainen.
Maar ik longeer niet in een speciale longeerbak. Maar gewoon in de bak. Ik loop dus erg met hem mee. Ik laat hem zo de hele bak door draven en hou hem dus niet kort op een rondje van 15m.
Wat is de mening van bokt hierover??