Lang longeren slecht voor de pezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Lang longeren slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:11

Hoi mede Bokkers.

Ik kwam onderstaand citaat tegen in een ander topic. Maar aangezien ik daar wat off topic ging wil ik het maar even in een eigen topic voor leggen.
Citaat:
Ik denk dat je al goed op weg bent, maar ik zou zeker niet een uur gaan longeren, dat is veel te lang, geestdodend en ook nog eens niet al te goed voor de pezen.

Het gaat mij vooral om de stelling: Lang longeren is niet goed voor de pezen. Want dat het geestdodend is kan ik me uiteraard best voorstellen.
Ik vroeg in het topic waarom dat slecht voor de pezen zou zijn en vermeldde dat ik mijn paard soms ook wel tot 50 min longeer.

Nu kreeg ik in het topic als reactie:
Citaat:
Wanneer je longeert loopt je paard steeds rondjes. Dat is veel belastender dan rechtuit, tenminste als je het goed doet en het paard dus het binnenachterbeen verder onder zet. Dat moet het paard dan constant doen wanneer je longeert.

50 minuten longeren vind ik echt absurd lang. Ik ben met 10 minuten klaar...

Maar ik ben van mening dat je een paard niet in 10 minuten niet kan trainen. Ik heb al 10 minuten nodig om warm te stappen en dan ook nog eens 10 om uit te stappen. Dat zijn al 20min. Daartussen zit 15 min draf en een minuut of 5 galop. Dan kom ik op 40 minuten. Dat vind ik een heel normale tijd. Ik heb het dan over effectief longeren met hulpteugels zoals touwtjes, pessoa, bijzet of die nieuwe longeerhulp. En niet over gewoon je paard in de rondten laten hobbelen. Want dat is geen longeren/trainen.

Maar ik longeer niet in een speciale longeerbak. Maar gewoon in de bak. Ik loop dus erg met hem mee. Ik laat hem zo de hele bak door draven en hou hem dus niet kort op een rondje van 15m.

Wat is de mening van bokt hierover?? -:)

OdiEtAmo

Re: Lang longeren slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:14

Ik longeer hooguit 20 minuten.
Constant zo op de volte, dat ga ik geen 40 minuten doen :n

Ik stap vaak 2/3 rondjes om de stal heen over het harde, loop vervolgens naar de longeerring, stap nog 2 rondjes en ga over naar draf.
Nu richt ik haar ook niet op, maar longeer vooral lang&laag.
Met mijn pony richtte ik later iets meer op, maar longeerde ook nooit langer dan 20 minuten.
Uitstappen doe ik gewoon aan de hand, niet op de volte aan de longe.

20 minuten rondjes lopen vind ik echt lang zat. Langer lijkt me niet meer 'toevoeging' hebben.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:19

Kan je niet rechtdoor warmstappen? Zoals Pion al doet, dus niet in en uitstappen aan de longeerlijn maar over het erf, een rondje buiten het erf? En dan als ze goed warm is, de bak in, longeerlijn eraan en direct verder aan het werk? Dat scheelt weer 20 minuten op de volte!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:21

Ik heb een jonge pony, die na 20 min echt wel genoeg te verwerken heeft hoor.

Instappen doe ik lekker buiten, maar echt aan het werk, in de longeerbak, dat is hoog uit 20 min.
Uitstappen, daar begin ik aan aan de laatste 5 min. in de longeerbak, en buiten nog vaak nog zolang, wat hij nodig heeft.

50min. lang longeren, vind ik in mijn belevenis te lang.
(maar goed, iedereen deelt anders zijn tijd/training in)

Hoe het lichamelijk is, dat weet ik eigenlijk niet.
Het lijkt me wel, dat het niet goed is, om 40min. lang, gebogen en rond, over de longeercirkel te moeten lopen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:27

Hier ook iemand die nooit langer dan 20-25 min longeert. Uitstappen doe ik over de weg een rondje van ongeveer 15 min. Met longeren laat ik mijn paard ook niet te lang op de zelfde hand lopen, maar wissel regelmatig af en door veel overgangen hou ik haar er met het koppie goed bij.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:28

Ik longeer bijna nooit langer dan een half uur, dat vind ik lang zat.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:38

Zoals ik onder in mijn post vermeldde longeer in niet op een volte. Ik laat mijn paard de hele bak door lopen. Als je je paard onder het zadel traint rij je toch ook zomaar 45min. Daar hoor je toch ook niemand over. :') En mijn paard loopt tijden het longeren nagenoeg niet op een volte. Het zijn 2 rechte lijnen met aan weers kanten 2 grote bogen. Dat komt dus neer op 3e hoefslag in een 20-40 bak.

En uitstappen doe ik regelmatig gewoon aan de hand over de weg. Maar instappen niet. Ik ga niet eerst 10 min in stappen aan de hand om m vervolgens in de bak gelijk "in de houding" te binden en dan gelijk te gaan draven. Ik wil graag dat mijn paard tijdens het instappen ook al licht aangebonden loopt. En dan doe ik niet terwijl ik aan de hand met m stap. :n

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:45

Ik longeer ongeveer 30 minuten, incl ongeveer 10 min instappen. Na het longeren doe ik de slof en longeersingel af en ga ik een rondje buiten uitstappen.
Het lijkt mij niet goed voor de peesen om je paard een uur op een volte van 15 meter aan het werk te zetten.. :n Maar want jij doet von, kan echt geen kwaad ! ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:59

Meestal wel een dik half uur, afgelopen zaterdag bijna een uur. Had voor de afwisseling wat balkjes neergelegd in de hoek. Zo heb ik haar eerst 20-25 min. lang en laag gelongeerd, paar keer over de balkjes (verspreiden over de bak dus ook niet alleen maar op de volte lopen), daarna hogerop stellen en na een tijdje weer een aantal keer over de balkjes. Mijn paard laat het duidelijk weten als ze het zat is, maar dit vond ze erg leuk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:03

50 minuten red ik niet, maar ik ben toch ook gauw zo'n 35 minuten bezig met in en uitstappen erbij. Ook ik longeer in de bak en laat mn pony veel rechtuit draven (oke dan kom je daarna ook weer een bocht tegen maar is toch anders dan een longeercirkel/kraal) dus dan lijkt 40 minuten me echt niet te lang. Pony loopt zonder ruiter op zn rug wat de belasting al vele malen minder maakt. En uiteraard ben je niet 40 minuten non-stop flink aan het draven met actief ondertredend achterbeen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:24

Voltewerk afwisselen met rechtuitwerk is tijdens een lange training niet verkeerd.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe er gelongeerd wordt. Als het paard de volte niet correct volgt, maar over de schouder, met het hoofd teveel naar binnen of naar buiten, achterbenen niet in het spoor van de voorbenen... oftewel scheef, dan krijg je bij elke pas een overbelasting van de gewrichten die wel naar voor en achter kunnen scharnieren, maar die geen mogelijkheid voor een roterende beweging opzij hebben. (Net als wanneer je een vinger buigt of strekt, die kan ook niet gelijk naar opzij draaien.) Dus krijg je daar dan bij elke pas een kracht op die ze niet kunnen verwerken. En dat een uur lang kan voor een overbelasting zorgen, wat weer slijtage geeft. Zelf longeer ik het liefst met de dubbele longe, in stap loop ik er dan achter zoals bij langeteugelen en in draf en galop op een volte of op een 8. De meeste zijn dan na 20 minuten werk best wel op. Een beetje rondhobbelen of stappen kunnen ze zowat onbeperkt volhouden, maar een uur lang hobbelen lijkt me erg geestdodend zoals hierboven staat. Maar als er lang in- en uit gestapt wordt, en ze voor en na het echte werk nog wat mogen `hobbelen`aan de longe, dan ben je ook al best lang bezig.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:39

Dat je ook rechtuit gaat veranderd de zaak natuurlijk wel. Je zit niet steeds op de volte.
Overigens heb ik mijn paard ook 'bijgezet' tijdens het losstappen rond de stal, maar ik heb de lijnen dan ook lang&laag.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:15

Wij longeren 20 max 30 minuten en daarna minimaal 10 minuten stappen op het harde. Wel echt op een cirkel en veel galop werk.

Slecht voor de pezen? Weet ik niet, maar als je goed longeert heb je echt echt geen uur nodig. Dan valt je beest gewoon om, ook al heeft hij een goede conditie. Blessures zijn er zelden.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:21

ik longeer ook maar 20 minuten ongeveer. ik moet eerst nog stuk naar de bak lopen, dus dat is een mooie warming-up. ;)
ik heb ook een keer gehoord dat je eigenlijk ook maar 3 minuten je paard op de volte kan laten lopen en dan moet je wisselen van kant.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:39

Waarom om de 3 min wisselen van kant? Ik doe op advies van osteopaat na even instappen 10 minuten draven op goede kant, daarna 3 rondjes galop. Daarna 10 minuten draven op de slechte kant ( dan is ze goed opgewarmd voordat we daarmee beginnen) en weer 3 rondjes galop. Ik longeer met bijzet, (touwtjes, voorwaarts neewaarts) en op de volte. Galop moet wel worden uitgebreid uiteindelijk.

Ben begonnen na het kraken, met een sukkeldrafje, 5 minuten op elke kant, ook met bijzet.

Uitstappen doe ik vaak buiten, ff relaxen en een stukkie wandelen.

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:24

Als je steeds lang op de zelfde kant blijft longeren is het niet goed maar als je het gewoon afwisselt is het prima !
Ik longeer ongv. 30 minuten dus het hoeft ook niet altijd heel lang!

Manon260

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:56

Longeren is inderdaad niet fantastisch goed voor pezen en dergelijke, waarom in hemelsnaam 50minuten longeren ?? Kan je beter rijden, toch ?

Longeren dient imo om een paardje even wat beweging te geven, meer niet.
Ik longeer, jonge paarden, max 15min per kant, meestal zelfs maar een 20minuten in totaal én, ipv in een longeerring te longeren, gebruik is een piste, en longeer met gebruik van de hele piste, is niet moeilijk en is véél beter en minder ééntonig voor de paarden ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:18

Manon260 schreef:
Longeren is inderdaad niet fantastisch goed voor pezen en dergelijke, waarom in hemelsnaam 50minuten longeren ?? Kan je beter rijden, toch ?

Ik longeer, jonge paarden, max 15min per kant, meestal zelfs maar een 20minuten in totaal én, ipv in een longeerring te longeren, gebruik is een piste, en longeer met gebruik van de hele piste, is niet moeilijk en is véél beter en minder ééntonig voor de paarden ;)

Nouja als je longeert zit er niemand op de rug van het paard en kun je hem dus onbelast toch een goede training geven. Dus ik begrijp zeker waarom mensen ervoor kiezen om een of meerdere keren per week hun paard aan de longe te zetten ipv erop te klimmen, maar dan wel langer dan een half uur bezig zijn.

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:31

ik laat mijn paard 10min instappen dan werk ik 20min aan de longe (beide kanten) en dan laat ik hem 10min uitstappen
ik maak ook heel vaak overgangen dat hij het niet beu word!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:13

Manon260 schreef:

Zoals je kan lezen gebruik ik tijdens het longeren de hele bak. ;) En ik longeer niet om hem wat beweging te geven. Maar om hem echt te trainen. Ik ben nl nogal een zwaar persoon. (90kg en 1.80 lang) Dus ik ga er niet alle dagen op zitten. Door hem met bijzet, dubbele longe of touwtjes te longeren kan ik hem goed trainen. En vooral lekker onbelast die rugspieren trainen door hem lang en laag te laten draven.

En ik heb mijn wedstrijd loopbaan al achter de rug met hem. (Hij is 17) Dus ik zie ook niet in waarom ik er altijd op zou moeten stappen. Maar ik wil toch dat mijn paard soepel blijft en dat z'n rugspieren goed sterk blijven om mij te kunnen dragen.

En even 15 min longeren ga ik mijn paard niet mee vervelen. Tegen die tijd is hij net warm en los. Dan begint het werk pas. Net als onder het zadel....

@ Eliine: Kijk, jij en ik zitten duidelijk op 1 lijn!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:51

Ik denk niet dat dat zo is. Je rijdt toch ook 'lang'?
En longeren is bij mij max 25 minuten.