[AR] Mennen en fulltime/parttime werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DemL

Mennen en fulltime/parttime werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:17

Hoe gaat dit samen? Wie heeft een menpony en heeft ernaast ook een fulltime baan? Hoe ziet jouw dag eruit?

En (ook voor de niet fulltimers) hoeveel tijd ben je gemiddeld per dag met je paard bezig?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:54

Nou volgens mij is dat echt gewoon een kwestie van plannen en organiseren hoor. Ik werk mijn hele leven al, heb mijn hele leven al paarden/ pony's. Werk nu zo'n 3 a 4 dagen per week, heb gezin, een paard en een pony. En paard wordt plm 5 per week gereden/ gemend of gelongeerd (vaak 6x). Pony 2 a 3x per week gemend.
Kan wel gedeelte van mijn werk vanuit huis doen (zeg maar 30%), dat scheelt wel een hoop vind ikzelf.
Hoeveel ben ik ermee bezig? 15 uur per week minimaal?

Ipsilonka

Re: Mennen en fulltime/parttime werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:44

Wij hebben een supermarkt, ik werk zo'n 45 uur in de week. Ik ga minimaal 6 x per week naar stal, Det doet eigenlijk elke dag wel wat.

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 07:48

Ja, dat het organiseren is leek mij ook, maar hoe organiseren jullie het? Zijn jullie voornamelijk 's-avonds op pad? Of juist 's-ochtends vroeg voor het werk?

Een gedeelte vanuit huis werken zal idd wel helpen. Dan is tijd indelen toch een stukje makkelijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:21

Ook ik heb een full-time baan, ga elke dag naar de paarden. Elke dag heb ik ze in handen om goed te poetsen. In de zomermaanden is het makkelijker om op pad te gaan door de weeks.
In de wintermaanden wordt dat wat minder door de weeks dat ik actief met ze bezig ben dan worden ze in het weekend allebei de dagen aan het werk gezet.
Het is een kwestie van goed plannen en dan kan het prima. Thuisfront moet natuurlijk er geen problemen mee hebben dat je door de week elke avond (in mijn geval dan) een aantal uren bij de paarden door brengt. Ik heb wel als voordeel dat ik kantoor aan huis heb, dan kan je overdag een aantal huishoudelijke klusjes tussendoor doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:26

Ook hier een fulltime baan (lees: 64 uur in de week) en ook hier geen problemen met de verzorging en beweging van 3 paarden.
Je moet wel prioriteiten stellen. Wat doe je liever? Lekker lui op de bank tv kijken of nog even door het donker en de kou naar buiten?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:34

ik heb een parttime baan dus ik ga meestal als ik niet hoef te werken. En het is inderdaad een kwestie van keuzes maken. Voor mij geen bank- of kroeghangen, ik ben meestal bij de paarden te vinden :D

Melle001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:59

Ik werk 4 dagen in de week en heb ook nog 2 jong kinderen. Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken. Geen TV of lui momenten voor ons. Ik heb wel het voordeel dat mijn partner ook van de paardensport houd. Hij is mijn groom.
Nadat de kinderen zijn gekomen moet ik wel zeggen dat het allemaal wat moeilijker wordt om heel veel te rijden. Je moet dan wel altijd oppas hebben. Maar dat lossen we op door te longeren en onder het zadel te rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:22

Ik werk nu nog 4 dagen en ik ga elke dag naar stal, moet zelf uitmesten etc en verzorg naast mijn eigen paard nog een ander paard op stal...

Mijn paard werkt zo'n 5 tot 6 dagen per werk, afwisselend aan de longe, lange teugel, onder het zadel en voor de wagen...
Ook wandel ik regelmatig een rondje met 'r samen met de hond, 2 in 1! :D

In de winter ben ik qua mennen iets beperkter omdat het dan snel donker is, maar dan proberen we in het weekend in ieder geval in te spannen, de andere dagen geef ik dan op een andere manier beweging...

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:33

Het probleem is meestal niet de tijd maar de mogelijkheid tot trainen.
De dagen dat ik werk (gelukkig maar 3) is het straks donker voor ik thuisben (en voor ik wegga). Heb wel een bak met verlichting maar die is vaak te zwaar om te mennen. De wei is te donker en straks ook weer te nat en glad (zware klei). Buiten de polder in is in het donker ook geen optie, en dan heb ik ook een groom nodig.

Dus de dagen dat ik werk wordt er niet gemend (zomers wel want dan is het licht), maar vermaken we ons maar met longeren of een dagje rust/massage. (rijd mijn paard niet onder het zadel dus die afwisseling kan ik hem niet geven).

Dus een beetje hetzelfde idee als bij Nouvel (ook ik verzorg hem zelf, ga dus min 3x per dag naar mijn paard)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:53

Ik werk ook 40upw. Een dag per week heb ik een bijrijdster (zij rijdt onder het zadel). Meestal krijgt mijn pony wel 1 dag vrij per week, of rijdt mijn groom onder het zadel, beetje rondhobbelen. De andere 5 dagen rij ik meestal 3 onder het zadel en 2 voor de wagen. Door de weeks 's avonds (ook in het donker), in het weekend overdag. Soms een dagje extra vrij. Ze staat toch overdag buiten met vriendjes en een grote paddock (ik schat 30x15m, met hun 3-en), dus kan als ze wil genoeg bewegen.
En ja, het kost veel tijd, doordeweeks heb ik vrijwel geen tijd voor andere afspraken naar werk+paard+huis. Ik heb geen kinderen, dat scheelt wel denk ik.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:38

Ik werk 4 dagen. Die dagen ga ik s'avonds naar stal. Nu het vroeg donker is doe ik de stallen en
longeer ik er een. Als ik vrij ben dan zet ik ze voor de kar.

ma,di,wo,do longeren en vr,za,zo voor de wagen. Ook heb ik 1x in de 2 weken menles op woensdag
avond. Ik heb 2 pony's en allebei train ik ze 3 tot 4x per week. En heel af en toe sla ik wel eens een
dagje over :o Ze staan bij mijn ouders dus komen niets tekort.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:02

ik werk 4 dagen in de week en heb 2 Ponys waar ik alles zelf doe. Ik train momenteel 2 a 3x met de wagen. Voorheen was dit veel fanatieker maar ik had de lat zo hoog gelegd dat ik moest gaan minderen ook ben vaak het weekend weg. Dan hebben ze vrij en lopen ze nu nog 24/7 buiten. De rest van de dagen longeer ik met bijzet of zonder, vrijspringen, lange lijnen en noem maar op. Ook heb ik 1x in de week een vriendin die ze verzorgd.

Zelf ben ik geen type die thuis hangt en ben ik soms wel uren op stal. (dit lukt ook omdat mijn vriend in brabant woont en ik dus veel tijd heb doordeweeks.

Tinus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:25

Ik heb eerst 38 uur in een winkel gewerkt en daarnaast 2 paarden, dan reed,mende of longeerde in ma ochtend, doordeweeks s`avonds en in het weekend op zondag.
Nu werk ik 32 uur in de zorg en heb dus of vroege of late diensten, nu heb ik dus nog veel meer tijd.
Ik vind het heerlijk en ik heb geen dag geleefd zonder dat ik iets heb gedaan met de paarden, Gelukkig doet mijn vriend ook veel in huis en met mij samen de paarden dus ik heb en krijg zo ook wel de mogelijkheid. (we hebben geen kinderen dus dat scheelt)
De paarden staan aan huis of een stukje verderop in de staat op de wei dus ik moet wel alles zelf doen maar ook hier heb ik de tijd voor, je moet alleen wel ff plannen en je ook aan de planning houden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:47

Denk dat het niet veel anders is of je ment of gewoon rijdt.
Wat voor een soort werk je ook hebt, je moet het gewoon goed inplannen.

Ik werk momenteel maar 2,5 dag, dus kan wel makkelijk het mennen overdag inplannen.
Toen ik fulltime werkte, mende ik ook gewoon in het donker, met fietslampjes op de wagen.
En mezelf en de pony uitgerust met reflectiebandjes en knipperlichtjes...erg kerstachtig!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:56

Ik werk 40 uur, ga een dag naar school en ga vijf avonden per week naar stal. Amoroso rijd ik drie keer per week, thirra vier keer per week en sinds kort staat mijn menpony er ook bij. kwestie van plannen inderdaad. Belangrijk om een goed vast ritme aan te houden. Dat is zowel voor jou als het paard fijn!