Toch even een vraagje. Vandaag een heerlijke rit gemend met mn twee jongens in tandem. 10 km gedaan en heerlijk van het zonnetje genoten.
Loop alleen tegen een probleem aan:
Mijn voorpaard hangt heel erg op het bit. Hij wil heel graag lopen, krult zich helemaal op en hangt echt verschrikkelijk in mijn handen. Het maakt niet uit of ik hem heel dicht op mn achterpaard laat lopen of ruimte naar voren toe geef, hij krult gewoon de hals op en blijft in mn handen trekken. Daarbij, zodra hij dat geintje zat is (zoveel druk doet in zijn eigen bekkie natuurlijk ook zeer) gooit hij in een keer zn hals naar voren (pullen) en vult die ruimte vervolgens op door zich nog verder op te krullen *zucht*
In enkelspan doet hij dit heel soms, en dan drijf ik hem van achter meer actief voorwaarts naar mn hand toe, en is het met 1 scherpe ophouding op het bit ook afgelopen. Maar in tandem begint het gedram al bij het vertrek vanaf het erf en blijft hij heel de weg bezig. Actiever van achteren naar voren rijden heeft geen effect, hij dramt dan alleen maar harder tegen mn hand, OF (en das nog vervelender) hij kruipt geheel achter het bit en ik ben mn stuur kwijt.
Bit waar hij op loopt is zelfde bit als enkelspan, kinketting gaatje strakker of losser geeft geen verandering. Leidsels een gat lager gespen gaat niet, omdat de leidselstoten te dik zijn

Pony loopt overigens wel braaf aan dubbellonge en lange lijnen zonder te trekken.
Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Groetjes, lacuna