[AR] Tandem vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Tandem vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:09

Hallo,

Toch even een vraagje. Vandaag een heerlijke rit gemend met mn twee jongens in tandem. 10 km gedaan en heerlijk van het zonnetje genoten.
Loop alleen tegen een probleem aan:

Mijn voorpaard hangt heel erg op het bit. Hij wil heel graag lopen, krult zich helemaal op en hangt echt verschrikkelijk in mijn handen. Het maakt niet uit of ik hem heel dicht op mn achterpaard laat lopen of ruimte naar voren toe geef, hij krult gewoon de hals op en blijft in mn handen trekken. Daarbij, zodra hij dat geintje zat is (zoveel druk doet in zijn eigen bekkie natuurlijk ook zeer) gooit hij in een keer zn hals naar voren (pullen) en vult die ruimte vervolgens op door zich nog verder op te krullen *zucht*

In enkelspan doet hij dit heel soms, en dan drijf ik hem van achter meer actief voorwaarts naar mn hand toe, en is het met 1 scherpe ophouding op het bit ook afgelopen. Maar in tandem begint het gedram al bij het vertrek vanaf het erf en blijft hij heel de weg bezig. Actiever van achteren naar voren rijden heeft geen effect, hij dramt dan alleen maar harder tegen mn hand, OF (en das nog vervelender) hij kruipt geheel achter het bit en ik ben mn stuur kwijt.
Bit waar hij op loopt is zelfde bit als enkelspan, kinketting gaatje strakker of losser geeft geen verandering. Leidsels een gat lager gespen gaat niet, omdat de leidselstoten te dik zijn :+

Pony loopt overigens wel braaf aan dubbellonge en lange lijnen zonder te trekken.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Groetjes, lacuna

hafjelinger

Re: Tandem vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:30

Mijn paard doet dit ook wel eens. Hij zet dan daarbij ook nog eens zijn hals compleet vast waardoor ie heel sterk is.
Ik los dit op door hem simpelweg niks te geven waar hij op kan hangen/aan kan gaan trekken. Ik laat de teugels loshangen en ik rijdt hem op de stem en rem terug. Ik weet niet of het op de rem terugrijden bij een tamdem ook lukt. Als Zorro rustig wordt en netjes een tempo blijft lopen ga ik de teugels langzaam weer oppakken. Als ie weer gaat hangen gaat we gewoon een stapje terug.
Soms is Zorro wel eens heel erg heet, en daarbij ook minder controleerbaar. Dat is iets wat ik echt niet duld. Dat ga ik meteen halthouden, wachten we een tijdje en gaan we aan de lange teugel stappen tot dat meneer is afgekoeld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Iig succes!!! :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:56

Als ik het spul op de rem terug zou rijden, komt hij inderdaad in de strengen te staan en trekt hij aan de achterpony; das nou net niet de bedoeling. daarbij... als ik de rem intrap merken de paardjes daar nauwelijks wat van, daar is mn wagentje veel te licht voor... Gebruik m ook alleen bij steile afdalingen of stilstaan op een helling ofzo, verder heeft ie totaal geen functie :+ Voorpony loopt eigenlijk net als met het langelijnen-werk compleet los van de wagen en alleen op het bit.

Het stappen aan de lange teugel, das ook nog een klein beetje een issue; hij blijft in principe keurig stappen hoor, maar als hij in zo'n bui is, stappen we wel zo'n 6,5 tot 7 km per uur... En dat houdt de achterpony niet bij, dus die draaft dan aan, waarop Sun weer denkt "hey, draf" en dan zitten we dus weer in draf :+
In enkelspan heb ik dat probleem niet, want dan kunnen we rustig aan 7km/u stappen en blijft hij ook gewoon stappen tot hij inderdaad afgekoeld is en weer normaal doet. Maar omdat Stormpje aan moet draven om het bij te houden, gaat Sun ook in draf en dan is het stap-effect een beetje weg :P

haha, tis gewoon lastig, maar wel een leuke uitdaging.
Groetjes, lacuna

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:59

ik heb je foto topic even bekeken en zou je er niet iets op kunnen verzinnen (met een haakje of zo) zodat je wel de leidsel een gat naar beneden kan zetten ik denk namelijk dat dit voor jou in je handen heel veel gaat schelen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:15

Dan laat je hem toch gewoon in de strengen lopen, dat is bij klassiek tandem rijden volgens Achenbach gebruikelijk. Voor een wending uit de strengen halen en na de wending gewoon mee laten trekken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:43

@Albert: maar als ik dat wil doen, dan trekt hij het borsttuig van Storm aan gort ben ik bang.
Dan zou ik hele lange strengen moeten hebben, zodat ik hem ook aan de zweng vast kan maken. Het kan voor Storm ook niet echt comfortabel zijn als Sun steeds aan zijn borsttuig trekt lijkt mij.

@Lanouska: stom, dat hád ik natuurlijk moeten bedenken.Ik heb altijd sporenriempjes bij me op de wagen (mocht er onderweg iets stuk gaan) en die kunnen wél door de bitsleuven heen. Als ik daar mn leidsel aan vast maak gaat het natuurlijk wel! :)*

Groetjes, lacuna

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:06

ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan precies gaat, want volgens mij moet je met ophoudingen toch van die druk af moeten komen.
ik heb er ook een die af en toe het bit vast pakt en dan opkrult en erg sterk word, maar dat doet hij alleen als ik even iets te lang mijn hand stilhoud!
zolang ik maar blijf "spelen" met mijn handen is het heel erg goed te doen. elke keer als hij druk vraagt geef je wat weg, meteen ophouding maken en weer ontspannen... dat is wat ik meestal doe

misschien werkt dat bij jou ook, of hebt je dat al geprobeerd?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:26

Heb je de pony's al een keer omgewisseld? Sun als achterpony en Storm vooraan.
Misschien is hij juist wat 'gejaagd' doordat Storm hem op de hielen zit.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 08:53

haha, ja heb vorige week de pony's omgewisseld...
Toen kwamen we niet eens van het erf af, want mijn jonge, onervaren Stormpje dacht na een meter of 5, "WHAAA... ik loop hier ALLEEN...." ging stilstaan en bleef staan :+
En dan heb ik niet de ervaring, noch de handigheid om hem weer in beweging te krijgen én ondertussen Sun met 4 benen aan de grond te houden, want die werd behoorlijk opgefokt van het onnodig stilstaan, want ja, we moesten toch voorwaarts?!

heb nu smalle riempjes die wel door mn bitsleuven kunnen en daar doe ik mn leidsels weer aan vast. Heb nu 1 keer op het 2e gat gereden en toen was het gedonder na 1 ophouding meteen over. Maandag op het normale 1e gat gereden, en toen ging het ook prima, dus geloof dat we de oplossing wel gevonden hebben.
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Groetjes, lacuna