Wij zouden graag onze bak op stal vaker slepen en aangezien een aantal pony's bij ons aangespannen lopen, leek het ons handig om dit met de pony te doen. Alleen zijn we er nog niet uit hoe dit het handigst is. Ik weet dat er soms pallets gebruikt worden, maar deze zijn voor onze kleine pony's behoorlijk zwaar als die veel zand moeten verplaatsen. We zaten ook te denken aan van die dingen waarmee je op de tennisbaan het gravel sleept, maar zou dat wel werken in het zand ? Onze vraag is dus:
Wat gebruiken jullie om de bak te slepen en hoe hebben jullie dit geschikt gemaakt om door een pony getrokken te worden ?
Wij deden dat altijd met een eg achter de pony. Kleine egjes kun je nog wel kopen op internet. De eg maakten we dan vast aan het borsttuig. Alleen als de bak erg zwaar is kan dit wel zwaar zijn voor de pony.
TS er zijn zelfs speciale baksleepjes te koop in verschillende maten en gewichten om met pony/paard de bak te slepen, ik weet zo de site even niet maar google is uw beste vriend succes! En leuk idee ook hoor, dan hebben de pony's ook een taak/werkje
Piietjuh
Geplaatst: 21-10-11 10:27
Je hebt ook lichtere pallets! Deze kun je evt. voor als de bak niet zo zwaar is iets zwaarder maken, Meestal zijn deze pallets ook iets minder groot. De EG is ook een goed idee!
Wij hebben een stuk van zo'n vlechtwerk op de bouw gevraagd en daar sleepte we de bak mee. Verzwaard met een balk voorop. En dat werkte prima. Licht om te dragen en goed om mee te slepen. Wij hangen hem nog wel eens achter de quad van mijn zoon als hij teveel gaten in mijn bak heeft gereden. Nu hebben wij een echte sleep achter de tractor, dus hoeven de paarden niet meer te slepen.
Een houten pallet vangt inderdaad veel zand en daardoor wordt de pallet steeds zwaarder. Wij hebben een plastic pallet met een vlakke kant en een kant met 'balkjes' net als een gewone houten pallet. Vooral de vlakke kant is goed te trekken voor onze pony's. Onze a' en b'tje kunnen dit goed aan.
De bak is best mul zand, dus we willen het liever niet eggen, omdat dan iedere keer als de grond wat aangestampt is en de bak dus beter te rijden, de eg de bovenlaag weer lostrekt. Het gaat er vooral om dat de gaten eruit gevlakt worden.
Waar heb je dat plastic pallet gekocht, bontegevaar ?
En hoe hebben jullie de pallet en vlechtmat zo gemaakt dat je er een pony voor kon zetten ? Ik denk dat er dan eerst nog wat geknutseld moet worden of niet ?
Die echte sleepjes zijn prachtig, maar ook duur, en aangezien het de bak van de stalhouder is willen we zo'n investering niet zelf doen.
Mijn man heeft de pallet van zijn werk meegenomen. Als je op google 'plastic pallet' invoerd zie je een aantal voorbeelden. Zijn vast wel ergens te koop denk ik... Ik heb een los ijzeren knuppeltje/oosterhoutje die ik aan de ene kant vastzet aan de pallet en aan de andere kant kan je panieksluitingen bevestigen. Strengen lekker lang, zodat het knuppeltje niet tegen de benen kan slaan en slepen maar
Heb net even op marktplaats gekeken en daar zijn ze op verschillende plekken wel te koop. Zie net dat ze 1 kilometer hier vandaan ze al voor een tientje verkopen. Misschien zijn ze ook wel bij jullie in de buurt te koop.
Anoniem
Geplaatst: 22-10-11 21:41
Ik heb er zo een,heel fijn. Wij hebben een paardensleep van 40 kg,had eigenlijk de ponysleep van 25 kg moeten bestellen,deze is net wat te zwaar voor mijn Shet,vandaar dat ik hem nu altijd achter de zitmaaier hang
myhorsesss
Geplaatst: 23-02-13 17:19
Heee hoi!
Ik weet niet wat voor ras pony's je hebt! Wat ik zal het doen met de meest ruigste pony(bedoel ik de sterkste) En liever een soort werkpaard! Want zon warmbloed krijgt daar zeker wat mee aan de pezen!
Ik heb zelf 3 paarden 1 Fjorden veulentje van 9 maande! Een Arabier! En een fjord van 5 daar sleep ik de bak mee!
En dan met een autoband! Hoe zwaarder je het maakt hoe onprettiger het voor je pony is!(Dat wil je niet)
(_)(_)(_)
jowien
Geplaatst: 23-02-13 17:24
Zorg in ieder geval voor een zweng, want je gaat veel bochten maken.
Je kunt een flinke rubberen deurmat (met van die ronde gaatjes) gebruiken, die slepen best aardig. Of, wat ik meestal doe, een paar oude autobanden met strotouwtjes aan elkaar: bv 2 of 3 naast elkaar en dan 2 rijtjes achter elkaar. Zeker zo met autobanden kun je het makkelijk lichter of zwaarder maken, je doet er gewoon wat banden bij of af. Werkt best goed. Als jet qua gewicht zwaarder moet, kun je telkens twee banden bovenop elkaar doen. Of een kind erop laten zitten.
Ik heb laatst dit topic geopend. Omdat het bij mij meer om het land gaat. Een pallet vind ik eigelijk weer net niets. Het gaat wel alleen het resultaat mag meer. [VSW] Welke weidesleep voor achter het paard?
myhorsesss
Geplaatst: 23-02-13 17:28
hoi goed ideee jowien! alleen wel met een koudbloed doen! en dat verhaal met dat kind dat zou ik absoluut niet doen! dadelijk komt zijn voetje of handje er tussen(effe denken) x