[AR] Menpony scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Menpony scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 23:37

Hoi menners,

Ik heb een vraagje, mijn pony heeft alweer een redelijke vacht, ondanks dat hij onder een deken staat. Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat? Scheren jullie de ponys/ paarden? Zo ja, scheren jullie helemaal, of een patroon? Of stappen jullie gewoon langer uit de winter dag?

Vorig jaar hadden we de ijslander van mijn schoonzusje de hele hals en schouder geschoren. Deze had last van zijn onwijs dikke vacht en liep daarna veel beter. De mijne heeft geen last van zijn dikke vacht, maar zweet wel enorm nu.

Ipsilonka

Re: Menpony scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:51

Det gaat binnenkort ook kaal, dan denk ik wel helemaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 06:48

Wij scheren niet en geen dekens. Ze staan s avonds en s nachts op stal. Ze heeft eigenlijk alleen last van de warmte als wij binnen lessen. Dat doen wij maar 1 dag in de week en daarvoor ga ik haar niet scheren. Wij rijden verder altijd buiten en ze staat ook de hele dag buiten; dan heeft ze haren meer dan nodig.
Ik vind dat ze anders veel te koud wordt.
Vorig jaar hebben als experiment alleen haar hals uitgeschoren. Wij zijn er nog niet uit of we dat dit jaar weer doen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:37

Dat was mijn idee ook, om bijv alleen de hals te scheren, misschien gedeeltelijk. Helemaal acheren doe ik zowiezo niet. Hij loopt 24/7 buiten en we rijden ook niet dagelijks in de winter.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:42

mijn paarden heb ik nu in een jacht model geschoren voor het eerst. Riv zweet heel veel en kan aardig de warmte kwijt staat sneller droog. Voorheen schoor ik ze helemaal maar riv had een paar keer zo last van de kou (ondanks dekens ) dat ik dit ben gaan proberen. Hij kan altijd nog helemaal kaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:51

Hier lopen ze ook 24/7 buiten, dus wil ik ze niet helemaal scheren en geen dekens op doen.

Ik doe al jaren alleen de hals scheren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:33

Ik scheer het lijf meestal helemaal, zonder de benen en zonder de voorkant van het hoofd.
Met koud weer heb ik er dan een dekentje op voor de wagen...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:29

wij scheren hem helemaal incl bovenbenen. Onderbenen niet omdat het behang natuurlijk heilig is bij een Cob of sectie C. In plaats van de wintervacht komt er een deken extra op

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:29

Ik heb mijn shetlander nu in een jachtmodel geschoren. Want ze heeft zo'n dikke vacht ze zweette zich kapot. Het jachtmodel is een hele verbetering, ze zweet veel minder. En ze kan evengoed zonder deken buiten. 's nachts staat ze binnen. Overdag buiten, en als het regent met een regendekentje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:11

Ik heb mijn mini´s wel geschoren, alleen de benen niet. Ze lopen overdag buiten en snachts binnen, hebben wel dekens op.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:19

Schoor Sun voorgaande jaren altijd halve hals, schouder en borst en dan tot net tussen de voorbenen waar de singel ligt.
Dit jaar beide jongens helemaal geschoren behalve de benen. Sun moet komend voorjaar naar de keuring, en het half-geschoren patroon staat er heel de winter in, en daarmee hoef ik zéker niet op de keuring aan te komen. Nu hoop ik dat hij tegen die tijd weer voldoende in vacht zit.

Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:30

Bente blijft tot nu toe prachtig dun in het haar (ligt sinds 2 weken 0-grams dekentje op, dag en nacht, staat paar uur per dag buiten, rest op stal met open bovenluik).
Snuit zat al erg vroeg dik in het haar en zweet ook altijd flink. Die heb ik dekenmodel geschoren, denk maandje terug, maar dan met opzet op scheerapparaat stukken buik/flank van 6 mm, borst/hals 3 mm dus dan is hij niet zo ongelovelijk kaal en kan zonder deken gewoon buiten staan (staat samen met Bente buiten). Maar nu is het alweer flink aangegroeid en zijn eigen vacht is nog dikker dus dit weekend gaat het scheerapparaat er gewoon nog eens overheen, zelfde behandeling.
Bevalt ons prima. Hij is veel eerder droog (gewoon met uitstappen dus droog). Deken erop hoeft niet, heb ik vorige jaar wel even gedaan maar toen werd hij juist verkouden dus we doen het zo. Daarbij kan hij na het werk op tochtvrije stal, dus dat scheelt ook een hoop.

Heb ook een haflinger gehad die ik de hals/borst schoor, was ook al heel fijn voor hem in de winter. Vooral omdat ze dan gewoon eerder droog zijn en ze hoeven als je zo'n strook scheert geen deken op (ook wel handig dus :7 ).

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:33

Het ligt bij ons aan de pony.
Mikmak komt ondanks vroeg dekens op toch dik in het haar, dus haar scheer ik.
Penny blijft met een deken ook dun, dus die scheer ik niet.

Ik scheer altijd helemaal, alleen paarden die hele dagen in de wei lopen, laat ik vaak de benen zitten.
Een graatmeter voor mij, is ook hoe snel het haar terug groeit.
Als het haar snel teruggroeit heeft het dier het koud gehad en is het management niet goed (te dunne deken/koud geworden bij het rijden).

Als het echt koud is stap ik beide pony's los met een deken.
Bij het rijden over de weg als het vriest houd mikmak dan haar deken op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:00

ALs je hebt geschoren blijft het haar dat je hebt geschoren minder lang dan de niet geschoren vacht. Bij ons is het de keus dat ik Snuit niet onder een deken wil zetten. Hij heeft het echt niet koud hoor, vacht is gewoon nog niet tot maximale wintervacht gegroeid. Als je zo vroeg scheert, wat wij nu hebben gedaan, is het logisch dat je nog een keer moet scheren, althans dat is mijn ervaring.

Als je ze rond 15 november zeg maar scheert, kun je met een keer scheren meestal goed vooruit.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:05

Ik scheer mijn paarden niet. Ik heb een haflinger van ouderwets typ en dan nog 2 gelderse tuigpaarden. Bij mijn staan ze in de winter stil en mogen ze soms lekker even de bak in. maar dan strijken we de bak eerst helemaal glad voordat het begint te vriezen. Maar dat gebeurd niet vaak. in de winter hebben wij altijd e1 stal vrij, die is groot geneog voor hun drietjes eventjes, om de stallen goed uit te kunnen mesten. Mijn haflinger krijgt zijn wintervachtje ook al en het word zo echt een zachte knuffel beer. Heerlijk!! Hahah.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:15

Roosje gaat dit jaar, net als de afgelopen 2 jaren, weer in jachtpatroon. Dus hals, buik en flanken kaal en de rest laten we zitten.

Ik merk dat Roos het snel warm heeft, zowel voor de wagen als onder de man, en ze kan slecht haar warmte kwijt waardoor ze traag wordt. Ik wacht nog 1 of 2 weekjes en dan gaat het eraf.

Ze staat dan trouwens wel onder een deken, nu nog lekker zonder, t'is echt een enorme teddybeer momenteel!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:54

Bij ons gaan ze alle 3 helemaal kaal, benen, hoofd, alles eraf, ze staan wel 24/7 buiten met inloopstal, maar wij hebben Bucas dekens, die zijn heel de winter prima voor de pony;s.
Nu zijn het net shetlanders, vooral 2, de ene gaat nog wel, volgende week gaat het eraf, nu lopen ze nog bloot, dan is het klaar en gaan de dekens erop.
Vorig jaar maar 1x geschoren, dan gaan ze mooi over in de zomervacht in het voorjaar.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:09

Ik scheer ze ook. Robijn al begin september geschoren die moet nu weer. Ferro 2 weken geleden geschoren en
die hoeft waarschijnlijk ook niet meer. Ik laat de onderbenen zitten. Hoofden gaan ook kaal maar dat
heb ik nu nog niet gedaan.

Heb verschillende losrijdekens en als het heel koud is blijven die er een hele rit opliggen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:15

Ik scheer ze ook, behalve de benen.
De benen doe ik niet, omdat ze de hele dag buiten staan met een schuilstal.
Heb gemerkt dat mijn pony paar jaar geleden toen ik wel de benen gedaan had en een paar uurtjes buiten stond, toch last had van de kou.
Vandaar de benen niet meer, met rijden hou ik wel een tijdje een deken op (fleecedeken).
De ene pony heeft een bucasdeken en die werkt idd. de hele winter prima voor de pony`s zoals mammaslamma zegt. Voor de ander heb ik net andere dekens gekocht onderdeken + regendeken kon geen bucas 2e hands vinden. Even kijken hoe deze pony het dit jaar doet, is de eerste keer scheren.
Ze worden in november geschoren.
Ik ga nog wel even voor de pony die nog niet geschoren is goede onderleggers voor onder me tuig kopen.
Ze is cremello en die hebben vaak een gevoelig huidje deze dus ook ;)

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:39

Mijn shetlandpony staat ook voor de kar en is helemaal kaal. Gewoon lekker dekentje opdoen. Hij was zo blij dat hij zijn vachtje kwijt was dat hij uren bokkensprongen heeft staan maken in de wei.

xxx

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:05

Schuurt het tuig niet als je de pony de borst ook scheert?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:06

Ik heb daar iig geen last van, nog niet iig Suzan, heb nu 2x gemend met kale borstjes.
Alhoewel het me met een borstbeschermer toch wat fijner is misschien nu met die kale huidjes, heb ze wel voor de schoft iig. :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:07

Ik heb van die neopreen beschermers eronder zitten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:08

Hmm ja ik heb gewoon stoffen dus die zijn lekker zacht (van paardenonderleggers, van iemand op bokt ben ff naam kwijt). Maar geen ervaring met neopreen eigs.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:10

Thanks Melanie, goed om ervaringen te lezen met verschillende dingen. Ik heb inderdaad ook al eens naar stoffen beschermers gekeken. Ga ik zeker in mijn achterhoofd houden ;)