[AR] Waarmee oefenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Waarmee oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:55

mijn fjord merrie van inmiddels 21 jr heeft vroeger heel veel voor de kar gelopen, nu wil ik dit langzaamaan weer een beetje oppakken al verwacht ik geen problemen met haar ze is super verkeersmak etc.

maar hoe kan ik gaan oefenen?

kun je daar een longeersingel voor gebruiken?

( om achter haar te lopen en oefenen met sturen etc) sorry voor de domme uitleg maar weet de termen niet :P hopelijk snappen jullie me :P

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:59

Met haar verwacht je geen problemen , maar zelf weet je niets van aangespannen werk?

Eerst jezelf laten beleren dan wijst de rest zich vanzelf.

SecretLIN

Re: Waarmee oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:37

nee, een kennis van me ment wel heel veel.. ik wil eigenlijk eerst gewoon met haar bij de weg oefenen met het er ( schuin) achter lopen kijken of ze bitloos zo ook goed reageerd

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:22

Ik zou het dan in eerste instantie aan die kennis van je overlaten. Afkijken is veel makkelijker dan via schrift uitleggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:23

Mee eens met DemL, kijk wat die kennis doet, vragen stellen en direct een goede uitleg krijgen is veel meer waard dan alles via bokt leren.
Heeft die kennis niet de juiste spullen om eens te kijken wat je fjord doet?
Goede spullen zijn wel het halve werk en veiliger.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:32

Wat leuk dat je met je fjord wilt gaan mennen!
Ik zou ook aanraden eerst zelf het een en ander te leren bij je kennis. Ga een paar keer met hem mee als hij met zijn paard gaat mennen. Vraag vanalles, hoe het tuig moet zitten, hoe je het op maat maakt, waar je op moet letten, etc etc. Nog leuker en beter is om een mencursusje te doen, of zelfs je koetsiersbewijs of menbewijs te gaan halen. Dan kun je echt veilig op weg.

Mijn fjord (17) had 6 jaar niet voor de wagen gestaan maar liep er zo mee weg. Ik had zelf al wel heel wat menervaring en degene van wie ik toen de kar+tuig leende hielp me met wat ik niet zeker wist. Inmiddels heb ik zelf een leuke wagen, tuig en het menbewijs gehaald. Heerlijk om zo op stap te kunnen!

Wat je nu al kunt doen met je eigen paard is inderdaad 'droog' mennen: erachter lopen met lange leidsels of 2 longeerlijnen. Kun je longeren met 2 lijnen? Want dat is best een goede oefening, dan kun je ook stukjes draven.
Wees goed streng met stoppen en stilstaan. Dat zijn de belangrijkste dingen voor een recreatie-menpaard!
En leer jezelf en je paard duidelijke stemcommando's; stap, draf, langzamer, sneller, stilstaan, stapje achteruit, totdat ze alles op alleen stem doet.
Check ook dat je paard er tegen kan dat er een keer een touw (ipv streng) tussen zijn benen komt. Laat je paard door iemand vasthouden en haal een touw tussen de benen door, beetje trekken, beetje schuren. Daar moet ze tegen kunnen, niet van in paniek raken.

Bitloos mennen.... daar is een flink topic over hier op bokt. Kijk maar eens bij het aangespannen-subforum. Ik zelf ben er geen voorstander van, maar de meningen zijn verdeeld.