Longeren met een touwtje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Longeren met een touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:59

Op advies van de osteopaat: Voorwaarts Neerwaarts is de bedoeling. Zit het touwtje zo strak genoeg naar jullie idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:01

Iljaaa

Re: Longeren met een touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:30

nee niet strakker idd dan kan ze niet lekker 'voorwaarts; lopen.
De tip van de ideale longeer hulp van ninajojo lijkt me idd een goeie!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:34

Ja die heb ik in mijn handen gehad laatst bij EJ! FF op stal gevraagd of iemand daar ervaring mee had, maar reacties waren niet echt positief. Vandaar nu het touwtje.

Is het ook mogelijk om hem van de bovenste ring op de singel, eerst door de zij ringen te halen? Loopt ze dan lager? Of zet ik haar dan te veel vast?

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:09

ik longeer alleen zo (als op de foto) als ik de paarden opgericht aan de teugel wil laten lopen .. dat doe ik bijna nooit.. ik longeer de paarden altijd lang en laag zodat ze ontspannen over de rug gaan lopen ..
dus haal de touwtjes (bijna) altijd door de zijringen :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:10

Wat waren de reacties dan? Ik ben namelijk van plan hem zelf ook te kopen ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:15

heb ie mand laatst op de manege zo zien longeren met haar paard en die was er erg pos. over te spreken.
ik vond het er ook relaxt uit zien.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:19

ik doe het net zoiets, maar anders: touw over de schoft leggen, van achter naar voor tussen de voorbenen door en dan naar de bitringen: werkt als een soort gogue. Ik doe hem niet te strak; zo loopt mijn paard mooi met haar neus op de loodlijn..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:21

Wat ik altijd doe is het touwtje door de ring op de singel onder de buik halen en als die ring er niet zit gebruik maken van een leren lus met een ring er aan die je om de singel kunt schuiven en dan knoop ik de uiteinden vast aan de onderste ring aan de zijkant van de longeersingel.
Zo kunnen ze er niet in gaan hangen en zet je ze ook niet vast want de ring onder de buik fungeert als een geleider voor het touwtje.
Wel goed actief houden van achter want anders loop je het risico dat traag worden met het achterbeen en dan kunnen ze wel laag lopen maar heb je geen goed rug gebruik.
Veel succes!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:24

Bij mij op stal zijn ze er ook over te spreken. Ga het binnenkort ook uitproberen bij mijn verzorgpaard.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:26

Ik heb dezelfde longeerhulp als Ninajojo in de link laat zien, allevier mijn paarden lopen er super op, lekker ontspannen lang en laag. Je kan hem verstellen in lengte, dus ideaal. Ik wil niet anders meer naast de pessoa. Ik wissel het af.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:26

ninajojo schreef:
Niet strakker in ieder geval ;)
Anders kan ze (?) niet genoeg voorwaarts.

Dit lijkt me ook wel een ideale longeerhulp voor jullie: http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2280009

Je kunt ook een slof gebruiken of 2 halstertouwen, scheelt je in de aanschaf.
Ik vind het fijn werken.

Edit: Vaak zijn de sloffen te lang dus dan maak je een knoop boven op de rug in de gewenste maat.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:29

ik heb ook een goede ervaring met die longeerhulp. Mijn paard heeft kissing spines, bij haar belangrijk om idd ontspannen lang en laag te lopen, Ze loopt er super relaxed op, lekker los in haar lijf! Waar ik het ook mee afwissel op advies van de fysiotherapeute: is een slofteugel tussen de voorbenen door naar de zijkanten, werkt ook super en je kan je paard wat beter instellen: aan de zijkanten met een paardenknoop, evt. iets naar binnen laten kijken voor de buiging.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:13

ajesca123 schreef:
Wat ik altijd doe is het touwtje door de ring op de singel onder de buik halen en als die ring er niet zit gebruik maken van een leren lus met een ring er aan die je om de singel kunt schuiven en dan knoop ik de uiteinden vast aan de onderste ring aan de zijkant van de longeersingel.
Zo kunnen ze er niet in gaan hangen en zet je ze ook niet vast want de ring onder de buik fungeert als een geleider voor het touwtje.
Wel goed actief houden van achter want anders loop je het risico dat traag worden met het achterbeen en dan kunnen ze wel laag lopen maar heb je geen goed rug gebruik.
Veel succes!

Als dit beter is voor het voorwaarts neerwaarts dan denk ik dat ik het morgen zo eens probeer.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:15

martine2610 schreef:
ik heb ook een goede ervaring met die longeerhulp. Mijn paard heeft kissing spines, bij haar belangrijk om idd ontspannen lang en laag te lopen, Ze loopt er super relaxed op, lekker los in haar lijf! Waar ik het ook mee afwissel op advies van de fysiotherapeute: is een slofteugel tussen de voorbenen door naar de zijkanten, werkt ook super en je kan je paard wat beter instellen: aan de zijkanten met een paardenknoop, evt. iets naar binnen laten kijken voor de buiging.

Ja maar dan zet je ze vast, en kan een paard wat geblesseerd is dus niet zijn hoofd wegdraaien als het hem te veel pijn doet. Met zo'n touwtje zet je hem maar op 1 punt vast, dan heeft hij meer vrijheid. Dus dan VRAAG je hem naar mijn idee meer, dan dat je hem DWINGT.

Of klopt deze gedachte niet?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:24

Foto ziet er wel ontspannen uit.
Zelf hou ik helemaal niet van touwtjes om te longeren/rijden. Om 1 reden... ze breken niet. Stel je paard gaat op ze plaat dan ligt je paard daar aangebonden. Dat is ook meteen de reden waarom ik alleen met dubbele lijnen of elastiek longeer.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:21

@rensiepensie: in plaats van dat je het touwtje bovenop vast zet, zet je op mijn manier de slofteugel aan de zijkanten vast, bv door de onderste ringen, en natuurlijk niet heel kort. (Vroeger deed ik dat dus met het touwtje, maar ik vond het met de slof handiger.) Ik moest het doen, omdat mijn paardje moet leren dat ontspannen lang en laag juist fijn is. en als ze lang en laag en ontspannen loopt, heeft ze geen pijn, omdat de wervels dan uit elkaar gaan. Als ze met haar hoofd omhoog loopt, kan ze er weer last van krijgen. Ik hou ook absoluut niet van dwingen, maar ik moet haar als het ware helpen. Het resultaat is, dat ze nu vaak uit zichzelf al die ontspanning zoekt, ook als ik de slof heel los zet en dat is heeeeel fijn. die andere longeer hulp (touw over de rug) werkt ook heel goed hoor, alleen kan je ze dan iets minder goed instellen. eigenlijk is met dubbele longe ook heel goed, maar dat moet je wel kunnen. er zijn best veel manieren, je moet zelf kijken wat je het prettigst vindt en waar je paard lekker door gaat lopen. Ik wissel rijden af met longeren. meestal 2 dagen rijden, longeren etc. hangt ook van het weer af, als de longeerbak erg nat is, gaan we rijden ;)

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:28

Schattie,

zal ik je dit weekend effe hellupeuh\?