Trainen achterbeenspieren d.m.v. longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maraike

Trainen achterbeenspieren d.m.v. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:44

Hoi,

mijn merrie is 19 jaar, E-pony, en heeft al ruim 2 jaar een blessure aan haar achterbeen (die niet meer over zal gaan volgens de vee-arts). We mogen op haar rijden, maar alleen stappen en 1,5 jaar geleden mochten we het draven opbouwen, maar niet te lang. Dit heb ik alleen niet doorgezet, omdat het een pittige tante is en toen ze eindelijk weer mocht draven was ze moeilijk weer rustig te krijgen... Dus we stappen eigenlijk alleen. In de paddock kan ze wel lekker los!

Goed, maar op moment sleept ze erg met haar achterbenen waardoor haar hoeven vierkant zijn gaan afslijten. Ook zakt ze erg veel door haar achterbenen heen. Hoe kan ik haar haar benen laten optillen, sterker maken/trainen met longeren & rijden (voornamelijk stappen en kleine beetje draven) en aan de hand stappen? Ze is door die blessure erg veel verleerd, ze is veel spieren verloren en slingert enorm tijdens de draf. Ze voelt dan aan als een groen jong paard, terwijl ze vroeger M-dressuur heeft gelopen en fantastisch kon springen...

Ik ben vandaag begonnen met longeren met een dubbele lijn, en dacht ook aan strijklappen gebruiken? Maar ben zo bang dat ze hieraan gaat wennen en dat ze uiteindelijk weer begint met slepen en alles weer verslapt...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:51

Ik zou eerst willen weten waarom zo is gaan slepen? ataxie? Ernstige artrose? (wat goed mogelijk is bij een paard dat al een blessure heeft) voordat ik je adviezen wil geven. Als het paard namelijk ataxie heeft of artrose heeft kan je dit niet corrigeren, en doe je eerder kwaad dan goed.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 10-10-11 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Johanna59

Re: Trainen achterbeenspieren d.m.v. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:53

Zo'n paard ging ik zeker niet longeren.
Als ze een blessure heeft, die niet meer overgaat, is longeren een zware belasting.
En dan weer een training opbouwen?
Ze is negentien. Laat haar lekker gewoon in het land.

Maraike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:57

Ik begrijp jullie reacties, maar volgens de vee-arts kan ze het prima aan en is haar been sterk genoeg geworden om ons te dragen met draf. De eerste 5 maanden van haar blessure had ze stalrust. Daarnaast kan ze helaas niet in het land in de winter hier, i.v.m. het klei in de omgeving. Als ik dat zou willen moet ik voor haar een plekje in het oosten of noorden van het land zoeken, denk ik. De boer waar ze nu staat wilt de paarden ook niet buiten hebben in de winter, helaas, ik had het graag anders gezien... Het is verder wel een goed idee om eerst te onderzoeken waarom ze is gaan slepen! Ik dacht eigenlijk dat dat kwam omdat ze gewoon lui is geworden van deze hele zomer buiten staan... Bedankt voor jullie reacties!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:02

Maar wanneer heb je haar voor het laatst laten nakijken? Nadat ze is gaan slepen met de achterbenen? als je DA er geen weet van heeft kun je zijn advies op de lange baan zetten en hem nogmaals consulteren. Een blessure bij een oud paard is verraderlijk, dus dan geld nog altijd dat je eerst fysieke oorzaken die in combinatie met je werk aan de longe schade kunnen aanrichten uit te sluiten.

Als alle fysieke oorzaken zijn uitgesloten zou ik als ik jou was met haar gaan wandelen of fietsen (afhankelijk van hoeveel je kan draven) of steppen, dat is makkelijker als je veel moet stappen. Daarbij belast je de achterbenen minder dan aan de longe, zeker als de bak wat mul is. Dan kan je haar wel het beste lekker vlot voorwaarts laten lopen, dan komen die achterbenen in principe vanzelf mee. Wat je ook kan doen is grondwerk met blakjes, om haar op de achterbenen te attenderen, maar longeren, en zeker longeren in bijzet/pessoa oid zal ik met zo'n oude geblesseerd paard niet meer aanraden.

Maraike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:19

Goed, bedankt! Ik zal de Uithof vragen om een nieuwe afspraak. Toendertijd, anderhalf jaar geleden was de laatste keer, zijn er in 5 maanden tijd 3 foto's gemaakt waarop steeds meer verbetering te zien was. Erg uitzonderlijk voor een paard van haar leeftijd hadden ze gezegd. Ik maak me nu wel een beetje zorgen hoor ;-). Het is zo'n energiek vrolijk slank beest dat ik me gewoon niet kan (en wil) indenken dat het dit is voor haar...