.Mijn paard staat 24/7 buiten in kuddeverband. Op een terrein zonder elektriciteit, verharding etc. in de directe omgeving van de paddock. Ik voer hem bij en zal dat ook heel de winter moeten blijven doen om hem voldoende gewicht en energie te kunnen bieden. Nu werk ik elke dag tot 17.00 uur dus als straks de klok achteruit gaat dan kom ik bij het terrein aan als het helemaal donker is... Er liggen wel huizen omheen maar dat licht is niet afdoende. Het voerhok (onverlicht) ligt in een andere paddock dus ik vermijd het liefst de situatie dat ik in het donker tussen de andere kudde door voer moet gaan klaarmaken.
Ik moet dan vanaf het parkeerterrein ook nog een eindje lopen voordat ik bij de paddock ben. Ik voer geweekte grasbrok met spelt en wortel (en heel klein beetje muesli, die moet op
) dus het heeft ook nog even bereiding nodig
. Eigenlijk denk ik erover om de grasbrok, spelt en muesli in de auto gaan zetten in kleinere emmers zodat ik alles bij de auto klaar kan maken en alleen nog met de bak erheen hoef te lopen. Ik ga deze week ook even kijken bij de Beversport voor een fatsoenlijke lamp die ik makkelijk kan gebruiken en die me genoeg licht biedt om mijn paardje uit de kudde te vissen. (Heb al eentje op het oog).
Ik vraag me af hoe andere "naturals/bokkers" dit doen die hun paard 24/7 in een weiland hebben staan zonder voorzieningen zoals electra en verharding en overkapping etc. Misschien dat ik nog blij word van tips/trucs waar ik zelf nog niet aan gedacht heb..
.
. Ik kan dus niet zelf garanderen dat er elke nacht hooi genoeg is tot aan de volgende ochtend en dat hij genoeg ter beschikking heeft daar ze met meerderen staan... Daar ga ik natuurlijk wel vanuit maar ik zie niet wat er over is 's ochtends. Hij heeft veel last gehad van de verandering van eigenaar, omgeving en kudde (staat ook onderaan) en heeft daardoor aardig gewicht en weerstand ingeleverd de afgelopen maanden. Natuurlijk werk ik daaraan en gaat het nu al een stuk stabieler maar ik wil niet dat hij meer gewicht gaat verliezen en in de winter valt hij sowieso nog af. Vandaar mijn keuze (en op advies van pensionstalling) om bij te voeren. Maar dat is natuurlijk een ander (ook interessant
Ik heb hem een paar jaar geleden online besteld. Deze is 5 bij 3 meter. Groot genoeg voor mijn paarden. Maar je hebt ze nog groter. Hij doorstaat stormen, regen, rukwinden etc omdat de onderkant goed verankerd is en ik heb er nog een extra zeil overheen gespannen. Mijn paarden staan er graag in. Ik heb nu standaard de achterkant dicht en de voorkant open.
Groene zeil lag hier nog niet goed..
Kan je in het weiland niet iets maken dat je hem heel makkelijk even alleen kan zetten door een draadje te spannen?