Manieren van bevestigen hulpteugels/bijzet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Manieren van bevestigen hulpteugels/bijzet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 22:38

Misschien heb ik er overheen gekeken maar ik kan nergens een goed topic vinden met foto's en uitleg over de verschillende manieren om bijzet te gebruiken bij het longeren.

Ik wil naast het rijden ook op een andere manier gaan werken aan de manier van lopen van mijn pony. De bedoeling is dus dat ik door middel van het longeren mijn training onder het zadel kan ondersteunen. Momenteel heeft mijn pony nog wat moeite met stelling dus dat is een punt waar ik ook daar de longeerlijn aan wil werken.
Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op de verschillende manieren van bevestigen van een bijzet bij het longeren.

Wie heeft er tips etc. voor mij wat betreft het gebruik van hulpteugels/bijzet bij het longeren?

_Pleasure_

Re: Manieren van bevestigen hulpteugels/bijzet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:51

Nou, Josien, :P

Ik vind zelf longeren met Pessoa heel fijn, dan moeten ze hun achterhand ook gebruiken, en anders kun je bijzetteugels vastmaken aan het bit en aan een longeersingeltje. Begin nooit te kort en te hoog, bouw dit geleidelijk op. Let op dat ze mooi op de loodlijn blijven lopen, met een bijzet ben je snel geneigd om te kort te maken...en leer longeren met dubbele lijnen!! Dit werkt mooi voor stelling en buiging!

Wat ik ook deed met de mijne was de binnenste bijzet iets! korter maken, maar dan heb je snel dat ze over de buitenschouder weglopen, dus dan moet je proberen in een longeercirkel of in een vierkant afgezet in de bak of wei van 20 bij 20 m dan kunnen ze minder snel weglopen over de schouder...of met dubbele lijnen, dan kun je de achterhand ook begrenzen, en mee naar binnen zetten!

Zooo...voor meer info PB maar :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:37

Ik heb helaas geen beschikking over een longeercirkel, ik maak gebruik van een openbaar ruiterterrein dus ik kan wel enigszins een cirkel maken met tonnen of balken maar ik denk niet dat ze het op prijs stelen als ik daar met prikpaaltjes etc. bezig ga :D .

Zelf zal ik eerst beginnen met bijzet in de vorm van touwtjes en als ik dat een beetje onder de knie heb wil ik wel met dubbele longe gaan werken.

Thanks voor de tips! Heb toevallig ook foto's van de bevestiging ?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:51

Met de pessoa vind ik altijd het nadeel dat ze toch altijd een rukje in de mond krijgen. Hetzelfde geldt voor de dubbele longe die je achterlangs hebt lopen. Zelf vind ik met de dubbele longe het veel fijner om de buitenlonge over de rug te laten lopen.
Ik wil zelf nog eens gaan proberen een bandage aan de longeersingel te knopen en die achter de billen langs te laten gaan. Dan heb je wel de ondersteunende werking, maar niet het getrek in de mond. Heb ik zelf nog nooit geprobeerd, want daar is mijn pony nog niet aan toe.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:05

Bedankt voor de tips!