spelen met pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

spelen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:32

Hallo,

Ik wil met mijn verzorgpony een goede band krijgen, en ik merk dat dat aardig aan het lukken is (komt enthousiast op me af als ik naar de wei ga enz.),
maar volgens mij komt dat vooral omdat ik aan het eind van "werken" even met hem speel. Heen en weer rennen en dat hij achter me aan rent, opeens stoppen, bochtjes maken, jullie weten vast wel wat ik bedoel.
Maar...Tot nu toe is dat allemaal prima gegaan, hij blijft vrij rustig en ik blijf voorzichtig. Hij legt zijn oren altijd een beetje naar achteren (niet plat in de nek ofzo, maar wel wat naar achter), en dan ben ik nog wel eens bang dat als hij niet optijd voor me stopt, hij me een (speelse!) hap in mn arm gaat geven ofzo. Soms maakt hij ook een soort schijnbeweging om dat te doen en dan zie ik dat aankomen en geef ik een tik op zijn neus, maar hoe zorg ik dat dit veiliger wordt? dat hij niet happig gaat doen? of hoort dat er gewoon bij als paarden spelen..?

Misschien heeft het te maken met "persoonlijke ruimte".. hij heeft nog nooit 'door me heen' gelopen en stopt altijd als ik stop, maar het is wel dicht bij me dat hij dan stopt.. Maar als ik die afstand wil vergroten, hoe dan? want met een zweepje of tik dat wil ik liever niet want dat schrikt hem alleen maar af en het spelen moet juist leuk voor hem zijn/een band scheppen..

Ben benieuwd wat jullie adviezen zijn!

Nista_RX

Re: spelen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 07:38

Spelen doe ik ook vaak met mijn pony's :)

Als eerste, zoals je zelf ook al zegt, kan je het beste met grondwerk duidelijk maken wat je "persoonlijke ruimte" is. Mijn pony Sita was in het begin ook érg dominant, en dit bleek een goede oefening. Verder heb ik mijn paarden geleerd dat als ik mijn hand (met soms een zweep erin) omhoog doe, dat ze moeten wachten, of in dit geval moeten stoppen. Sita is een erg wild paardje met het spelen, bokken, rengalop, springen, etc. Als ze tussendoor naar me toe komt, weet ik dat ze stopt, maar geef ik toch mijn commando voor het stoppen (hand omhoog en zeg "hoooo"). Dit heb ik van tevoren in stap, draf geoefend, dit was vooral toen ze nog erg dominant bezig was. Hopelijk heb je er wat aan, want ik ben tot nu toe nog niet geraakt of in echt gevaarlijke situaties gekomen. :)

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:38

Zorg wel dat hij niet dominant word!
En wel blijft inzien dat jij de baas blijft, :)

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:38

met mijn verzorgveulen van 1,5 speel ik ook wel is.
happen is gewoon speels gedrag, dat doen (wilde) paarden ook!
(kun je ook zien door ze een keertje optejagen
en als ze dan rennen,happen ze ook)
als je met een zweepje ofzo gaat slaan, krijgen ze er geen leuk gevoel bij
en als je dat vaker doet als hij bijt,
wil die misschien ook niet meer spelen, want hij heeft daar geen zin in...
wat je kunt doen is gewoon hetzelfde doen als hem, door te klappen
(bij zijn gezicht want daar schrikt die dan van en dan weet hij: oei, zij doet dat ook, ik moet oppassen!)

en HOE hapt hij dan?
want als ze de kaak open houden en dan een beetje met hoofd scheef gaan, is dat een teken van onderdanigheid. en dat is juist goed, want dan ziet hij jou als zijn leider!

veel plezier nog ;)

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:07

Ah, misschien is het wel dat laatste inderdaad, onderdanigheid dus.. maargoed, tot nu toe is het ook meer schijnbeweging dan echt happen, maar ik voel me er toch soms een beetje aangevallen bij. Moet echt op blijven letten merk ik, hij ziet me volgens mij gewoon als een vriendjespaard waarbij speels happen kan :P, en tja, tot nu toe heb ik steeds optijd "NEE" ofzo gezegd, of hand richting zijn hoofd gezwaait als waarschuwing, maar ik heb niet het idee dat hij het af gaat leren eerlijk gezegd, dus volop rennen/spelen wordt het dan niet, want ik wil wel voorzichtig blijven en die dingen voorkomen (en het komt steeds als hij echt enthousiast aan het worden is..).

@Princess 13: ik snap dat dat belangrijk is, maar hóe laat ik hem dat merken?

@Nista_RX, hoe oefen je dat precies met grondwerken?

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:59

Spelen is leuk, maar zorg er idd voor dat hij niet de baas wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:21

Tja, ik ben dus geen voorstander van spelen met een paard. De adrenaline van een paard gaat omhoog door de opwinding en dan kan het vrij gemakkelijk gebeuren dat hij te veel opgaat in het spel. Een volkomen normale en begrijpelijke reactie, waar hij vervolgens dan weer een standje voor krijgt.

Spelen is iets wat paarden onderling kunnen doen.
In de omgang met mensen, vind ik het belangrijk dat er oplettendheid is en dat het paard het duidelijke verschil kent tussen omgang met soortgenoten en omgang met de mens.

Dat betekent echt niet dat je geen leuke dingen kunt doen. Wat dacht je van wandelen? Tussendoor pauze op een heerlijke grasplekje? Misschien beetje joggen aan de hand met de pony waarbij hij wel meteen leert om netjes bij je te blijven?
Of misschien spelletjes in de zin van vrijheidsdressuur, maar je dan wel van te voren goed inlezen/les nemen want verkeerd clickeren/werken met voer werkt ook problemen in de hand.

Chasing the tiger is een wat wilder spelletje wat je ook vrij veilig kunt doen, mits je een 'tiger' gebruikt die op ruime afstand van jezelf is en je stopt als de pony te wild wordt.(zoek maar even op you tube)
Op die manier voorkom je dat je op het punt komt waar de pony een tik/standje krijgt voor gedrag wat van hem uit gezien volkomen natuurlijk en begrijpelijk is.

Er zijn enorm veel leuke dingen die je met de pony kunt doen, zonder dat je je op gevaarlijk terrein begeeft.
Maar goed... dat is dus puur mijn mening
weet dan menig die niet delen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:08

Als ik speel met mijn (nog jonge) pony, heb ik altijd een dressuurzweepje bij me. Als ze te dichtbij komt, kan ik door even heen en weer bewegen van de zweep haar op voldoende afstand van me houden. Ik sla er niet mee, maar gebruik het als verlengstuk van mijn arm om mijn ruimte voldoende groot aan te kunnen geven.
Er is nog nooit wat raars gebeurt en ze walst ook niet over mijn heen, maar het is puur uit voorzorg voor mijn eigen veiligheid.
Wat hiervoor werd opgemerkt, paarden raken er soms behoorlijk opgewonden van. Voor mij geen reden om het niet te doen (mijn pony vind het echt super leuk), maar wel om extra op mijn eigen veiligheid te letten.