Ongeduldige Pony [VD]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NagadLove

Ongeduldige Pony [VD]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:51

Hallo Bokkers!

Ik ben momenteel met mijn Shetlander bezig met het Vrijheidsdressuur, maar hij is zo ongedulig als wat en misbruikt al zijn kunstjes! Ik gebruik een clicker, maar hier heeft hij gewoon de pest aan en gaat gewoon vrolijk verder, vooral de Jambette en het Ja knikken misbruikt hij. Hij is veel te ongeduldig en gaat net zolang door tot hij een Voedselbeloning krijgt, terwijl ik hem juist wil leren dat de Click de beloning is!

Heeft iemand van jullie tips? /3

Zoniet, weet iemand dan kunstjes waarbij hij minder geduld voor nodig heeft? :D

(Wat hij al Kan:
-Ja Knikken
-Jambette
-Op het Blok
-Zweep aanpakken
-Op het Blok de Jambette
-Op het blok Ja Knikken
-Op het Blok de Zweep Aanpakken)
Laatst bijgewerkt door NagadLove op 06-10-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:55

Ik ben niet erg ervaren in het vrijheidsdressuur, maar je probleem is heel herkenbaar.
Zelf als ik iets nieuws aanleer dan is 1 x klik super goed gedaan enz. 2 x klik een voedselbeloning.

Stug blijven volhouden dat 1 x klik geen voer is. Als er uit zichzelf een oefening wordt gedaan zonder dat je gevraagd heb stug blijven negeren, niet belonen niet straffen.
Op een gegeven moment zijn ze het geschooier wel zat en stoppen ze er mee.

Juist dit misbruiken is een reden waarom mijn dieren geen jambette en stijgeren mogen leren, puur uit bescherming van de mens. En uit ervaring dat de beide zo op voer uit zijn dat ze echt alles uit de kast halen ervoor :P

NagadLove

Re: Ongeduldige Pony [VD]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:59

Ik ga Het Proberen! :D

Nog meer tips?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:04

Je zegt; ''Hij is veel te ongeduldig en gaat net zolang door tot hij een Voedselbeloning ''
Geef je hem op een gegeven moment dan een voedselbeloning voor een kunstje waar je niet om vroeg? Je kunt het beste gewoon negeren en als hier niet op gereageerd wordt kun je een duidelijke ''nee'' zeggen.

Verder vroeg ik me af of de basis er al netjes inzit. Is je paard over het algemeen ook brutaal en ongeduldig? Zoja,dan is grondwerk een hele goede oefening om dit soort problemen op te lossen.

Je vraagt wat voor kunsten je kunt aanleren waar hij geen misbruik van zal maken,dat zijn naar mijn idee toch vaak de wat lastigere kunsten zoals de spagaat,het compliment,de berggeit etc. Hier zullen ze geen misbruik van maken.

Voor verdere hulp kun je eens kijken op onze website http://naturalmove.jouwweb.nl/
succes!

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:10

Ik ben zo slim geweest om hem dan geen voedselbeloningen te geven :D
Maar hij gaat happen als hij niets krijgt, daar erger ik me dan nog het meeste aan.
En Nee zeggen werkt niet altijd, jammer genoeg.

En ja, over het algemeen is hij ook brutaal, vooral tijdens het rijden.
Dan vind hij het erg leuk om vanuit de galop ineens stil te gaan staan. -:(-
En dan gaan die oortjes vrolijk naar voren en probeert hij de bak uit te rennen.

Ik zal me eens verder gaan verdiepen in het grondwerk! Ik zal eens op de site kijken!!
Dankjewel!!!!!! _/-\o_

-Nog meer Tips? :P -

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:33

Je moet je pony erg duidelijk maken dat JIJ de baas bent over het voer. Gebedel mag je bestraffen met je pony achteruit zetten, wegsturen, een tik geven of wat dan ook werkt voor je paardje. Daarnaast zou ik wat respect oefeningetjes doen, zoals keurig wachten tot jij iets aangeeft, netjes afstand houden en VOORAL niet aan jouw zakken/tasje/brokken/voer te komen... Want dat is jou ruimte, jij bent de baas van het voer en daar mag jouw pony niet aankomen, want die is lager in rang.

Kunsten waarvan minder makkelijk misbruik van word gemaakt... Dat is een goeie := Silke (mijn schimmeltje) vind het erg leuk om als je haar geen aandacht geeft achter me te gaan liggen/zitten en zo aandacht op te eisen. Vienna vond het erg leuk om je kusjes te geven en gekke bekken te trekken en Silke wilde ook zweep jatten op demo's etc. Dus dat kun je niet echt zeggen, een paard zal altijd proberen voer te verdienen, dus elke oefening kan een object van misbruiken zijn.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:38

Dat heb ik dus ook aan de hand met een paard die komt te dicht op mij staan voor de beloning
hij weet goed wat hij moet doen als ik het commando zeg maar dan vliegt hem op mij af
het commando niet eten kan hij zelfs goed hij kan dat zelfs al 10 tellen maar dit helpt niets om hem rustig te houden

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:41

Hardstikke Bedankt VisibreTeam!

Ik ga Het morgen, en anders overmorgen al jullie tips gelijk uitproberen en post het resultaat!
Dankjullie Wel!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:31

Ik heb ook een tijdje hier last van gehad, en een break ingelast. Hij misbruikte de kunsten niet echt, maar was wel erg happerig (dit was in de zomervakantie). Ik ben toen op een NH-ponykamp gegaan, en heb daar héél veel geleerd. Toen ik terug was, heb ik zegmaar wat ik daar heb geleerd bij mijn pony 'toegepast'. En dat hielp onwijs! Wat dat vooral was, was je eigen ruimte beschermen. Als hij hapte naar mijn hand, dan was ik consequent (goed geschreven?) en kreeg hij ook echt een tik. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat jij duidelijk / de leider blijft. :)
Je kan anders ook tijdelijk stoppen met voedselbeloningen en belonen met een aai ofzo.

Weet je pony wel goed: "click = goed" ?
Verder ben ik 't eens met Nikki :j

Succes!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:40

NagadLove schreef:
Hallo Bokkers!

Ik ben momenteel met mijn Shetlander bezig met het Vrijheidsdressuur, maar hij is zo ongedulig als wat en misbruikt al zijn kunstjes! Ik gebruik een clicker, maar hier heeft hij gewoon de pest aan en gaat gewoon vrolijk verder, vooral de Jambette en het Ja knikken misbruikt hij. Hij is veel te ongeduldig en gaat net zolang door tot hij een Voedselbeloning krijgt, terwijl ik hem juist wil leren dat de Click de beloning is!

Heeft iemand van jullie tips? /3

Zoniet, weet iemand dan kunstjes waarbij hij minder geduld voor nodig heeft? :D

(Wat hij al Kan:
-Ja Knikken
-Jambette
-Op het Blok
-Zweep aanpakken
-Op het Blok de Jambette
-Op het blok Ja Knikken
-Op het Blok de Zweep Aanpakken)

mijn shet maakt ook misbruik maar ik let er gwn niet op hij krijgt een beloning als ik vraag om het te doen. en anders zoekt ie het maar uit,
heb jij nog leuke kunstjes die ik me shet kan leren? wil je dat in dit topic zette? [GVL] Compliment ik moet namenlijk een showtje aan de oude eigenaar geven en wil wel wat leuks neer zetten :D

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:50

Jammer genoeg blijft hij ongeduldig doen :(
En mijn clicker is dood :o !!!!!
Verdorie, nu moet ik een nieuwe gaan halen :S

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:37

grondwerk is heel goed om te doen, ook om respect te krijgen zodat hij zulke dingen niet meer doet.
En heel consequent zijn natuurlijk!

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:47

:)
Tips ga ik zeker gebruiken, meer tips zijn daarom natuurlijk welkom :D

-Oeh, ik moet Mouse echt meer beweging gaan geven, hij wordt te dik :o -

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:14

Met de Shet waar ik VD mee doe doet dat meestal ook met jambette of nee schudden.. Ik negeer haar dan gewoon of loop weg etc.
Soms wilt ze ook bij het voer komen en dus komt ze in mijn ruimte, dan stuur ik dr gelijk weg en zet dr ook achteruit etc. Zo heeft ze wel respect gekregen voor me :) Gewoon een tijdje volhouden en dan lukt het.
Succes! :)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:19

Hee;),

Zelf heb ik 2 pony's waar ik vrijheidsdressuur mee doet, en geef zelf ook diverse vrijheidsdressuurlessen.
Allereerst wanneer je met je pony lekker wil gaan trainen is hem eerst lekker even los gooien.
Dit kan zowel in paddock,bak en weide ect. Hierdoor kan hij direct even zijn energie los laten.
Die helpt bij sommige pony's wel. Leer hem ook eens het kunstje voedsel weigeren, zo leert hij rust en geduldig op de beloning te wachten, in plaats van schooierig te doen (of misschien zelfs wel happen.)
Zodra hij misbruik maakt van een kunstje (of kunstje vertonen zonder dat jij daar opdracht voor gaf); ga je absoluut niet voor belonen, zelfs geen aai. Je spreek terug dat het niet mag; duidelijk, en hard. Blijft hij door gaan is een tikje voldoende. je moet leren om je paard niet te straffen maar te corrigeren. Ook bij het aanleren van een kunstje kan er ook voordeel uit halen. Stel; je neemt het leren van de jambette. en op een gegeven moment slaat ie hem prachtig uit; zo goed, dat je zelf nog nooit heb gezien. Maar... jij vroeg het commando niet. Toch beloon je hem; hier zie je een voorbeeld; wat helaas, toch nog weleens in de beugel valt. Per paard verschilt op hij het nu wel netjes op commando doet, maar ook paarden die het ineens ook zonder toestemming doen. Kijk voor meer uitleg even op mijn site: www.thenaturalway.tk

Ik hoop dat je er wat aan heb!

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:31

Dankjullie wel <3 <3 <3