Probleem bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:20

Hallo bokkers,

De laatste tijd ben ik mijn verzorgpaardje zo'n 2x per week aan het longeren. Ik dacht eerst dat hij het nog niet kende (hij is 3-4 jaar), maar toen ik een keer een longeerzweep erbij in mijn hand hield liep hij perfect rondjes. Ik weet niet of hij het gewoon snapte, of toch vaker had gedaan, maar hij deed het iig keurig.
Nouja, een tijdje ging het prima, de 2 kanten op. Soms met galop nog een beetje racerig maar daar waren we aan aan het werken.
Sinds gisteren doet hij echter heel vervelend als hij rechtsom moet lopen. Dit is zijn moeilijke kant.. een rondje gaat nog goed, bij kleine rondjes gaan er soms meerdere goed, maar op een gegeven moment keert hij gewoon zijn kont naar de longeerlijn, en draait zich demonstratief om... Ik heb geprobeerd zijn hoofd de goede kant weer op te trekken, gewoon weer opnieuw die kant op te lopen, hem aan het werk te houden... maar hij blijft zich maar omkeren.
Hoe leer ik dit af? en wat is de reden? (ik denk zelf dat hij het gewoon moeilijker vind, die kant, maar eerst deed hij het prima...).

Graag hulp :)

Ils_K

Re: Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:25

Je moet proberen te zorgen dat hij door blijft lopen en niet de kans krijgt om om te draaien.
Dus echt zorgen dat hij voorwaarts is, maakt niet uit of dat draf of galop is, als hij eerst maar een paar rondjes goed gaat. Zorg dat je een stuk van de bak hebt afgezet, dat je niet de hele longeerlijn uit hoeft te rollen zeg maar om te zorgen dat je bij hem kan met de zweep. Zorg dat het rondje kleiner is. ( als ik longeer heb ik nog 1,5 lus(longeerlijn) in de hand) En denk erom dat je wel schuinachter hem staat en niet te veel aan de voorkant, dat je er goed achter kan blijven met de zweep.

Als je het niet alleen voor elkaar krijgt, zal ik er iemand bij vragen die je wilt helpen.
Met 2 man kan je het sneller afleren omdat de 1 hem dan vast kan houden(longeren) en de andere met de zweep er achter kan. Waarschijnlijk probeerd hij je uit, aangezien hij het eerst wel deed, dus hij moet er even doorheen.

Longeer je los, of met iets eraan?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:27

oke dank je wel voor de tips! heb ik wat aan, zal volgende keer even vragen of de eigenaar wil helpen.
Ik longeer gewoon met een halster en verder niets (ja, longeerlijn, duh :P).

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:35

Ik zou met hoofdstel om gaan longeren, met een halster heb je vrijwel niets te vertellen.
Als hij nog geen hoofdstel gewend is, doe je eerst het hoofdstel over het halster aan, en zet je het bitstukje aan het bit en halster vast ( doe de klip van de longeerlijn als aan het halster en het bitstukje zelf aan het bit). Zo leert hij het bit kennen zonder dat hij alle druk gelijk voelt in zijn mond als je aantrekt.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:41

Een keer een dubbele longe er aan hangen?
Als je dit al doet heb ik niks gezegd haha..

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:57

dubbele longe heb ik nog niet gedaan, zal ik ook eens proberen :) dankjewel

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:19

heb je een longeer rondje of in de bak? anders als hij het weer wil doen longerklijn eraf en gewoon opjagen en als hij omdraait een goeie harde klap verkopen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:44

Dubbele longe zal ik nog niet mee beginnen als die enkel nog niet kan/wil. Als ze dan gaan draaien en jij hebt er geen ervaring mee, heb je straks alles in de knoop en raakt het paard alleen maar in paniek.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:46

Zweep erbij houden, zodat hij niet met zijn kont naar binnen kan komen. Maak een mooie taartpunt. Let ook goed op je eigen houding. Maak je groot als ie t probeert en sla de zweep uit zichting zijn achterhand en hou m voorwaarts.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:50

Zo te lezen vertelt paard jou duidelijk dat hij de oefening te moeilijk vind. Ik heb dat met mijn Fries soms ook maar dan met grondwerken en VD. Als het te moeilijk wordt kapt hij ermee en gaat demonstratief met zijn billen naar mij toe staan. Ik begrijp dat ik dan iets vraag wat te veel is. OF de oefening is te moeilijk, of te zwaar bijv omdat ik het te vaak achter elkaar vraag. Je geeft aan dat hij het met kleine rondjes doet. Wees het dan dus voor. Ga eens na bij hoeveel rondjes hij het doet. Is 3 zijn max of 4? Hou het dan bij dat aantal en vergroot het rondje weer. Niet doortrekken en doordouwen omdat jij het nodig vind dat... Geef het paard ruimte om te leren! Miss dat na 3 rondjes bijv er een verzuring optreed in een spiergroep. Dan kun je beter na 3 rondjes (dus voordat hij dat zelf bepaald) de oefening versimpelen en later nogmaals vragen. Luister naar het paard. Hij geeft met lichaamstaal duidelijke signalen af. Het is aan jou ze op te pikken en juist te interpreteren.

En nee, dit is dus niet zijn zin geven. Je moet hem dan ook voor zijn. Of als het zo ver is, bij jezelf nagaan wat je te veel vroeg aan hem. Zodat je dat de volgende keer aan kunt passen en niet weer in dezelfde valkuil loopt. En vandaaruit opbouwen. Als paard gaat merken dat jij rekening met hem houdt zal hij harder voor je willen werken en vanzelf meer geven.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:55

Heb je een ronde bak waar je los in kan longeren?

Dan kun je het ook zonder longeerlijn doen, en hem dan op lichaamstaal de goede kant op drijven. Dat werkt voor paarden natuurlijker en logischer dan aan de lijn de goede kant op gaan hangen. (Heb je ooit gezien dat een paard dat bij een ander paard deed?) Dan moet hij er uiteindelijk ook bij nadenken en het zelf doen, waardoor het gemakkelijker gaat. Van aan een longe 'hangen/trekken' spant hij zijn spieren alleen maar, waardoor hij nog minder graag de moeilijke kant op wil.
Dus hem op lichaamstaal sturen, hij moet voor je aan de kant. Het is misschien sowieso wel handig er even hulp bij te vragen van iemand met ervaring.

Edit: een ervaren persoon ziet ook of de pony misschien momenteel gewoon last heeft met lopen.