[AR] Beginnen te mennen met Mini Shetlander, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindy

Beginnen te mennen met Mini Shetlander, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:27

Hallo iedereen die mijn topic leest :)
Ik weet niet of ik het allemaal goed doe, maar ben net nieuw op bokt. Dus als het niet goed is hoor ik het wel!

Ik heb een 12 jarige shetland merrie die ik ontzettend graag voor een karretje/sulky zou willen zetten. Geen wedstrijd ambities, ongeveer 1 keer per week recreatief een klein rondje. Ik heb in het verleden met een Friese merrie een paar keer gemend, maar dit is ontzettend lang geleden. 5 jaar geleden had ik een pony in de winter voor de slee lopen, maar die is er helaas niet meer.

Nou ben ik benieuwd wat verstandiger is. Nieuw tuig kopen of niet? Wat zouden jullie doen? En de shetlander heeft voor zover ik weet nog nooit voor de kar gelopen, dus ze is ook helemaal groen.

Zouden jullie me tips en advies kunnen geven ? Dankjewel! :j

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:03

Leuk dat je wilt gaan mennen met een mini shetlander.
hoe mini is mini ??? en wat voor karretje wil je er dan achter gaan doen ?

verstandig is het wel om je goed te verdiepen in het mennen voordat je het ponytje voor een karretje zet.
er gebeuren de meest vreemde ongelukken door onkunde.

Ik zou zeggen, ga les nemen, of zoek iemand die professioneel met mennen bezig is die je gaat begeleiden, zodat je geen onnodige fouten maakt.

een tuigje is zo gekocht, maar dan ?? moet je pony alles nog leren (en jij ook) en het beste is dan onder goede begeleiding.
Succes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:45

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:47

Nou ik wilde mijn pony ook niet alleen gaan beleren, maar een koetsier bewijs gaat me eerlijk gezegd een beetje te ver gaan. Ik weet dat ik nu waarschijnlijk iets zeg wat niet iedereen met mij eens is, maar financieel e.d kan ik daar niet aan beginnen ;) Toch bedankt voor de topics!

@ Biancacoo : over een karretje heb ik nog niet serieus nagedacht. Een sulky waarschijnlijk qua gewicht, maar weet dat nog niet zeker :) Ik ga het zeker niet alleen doen, want dat kan ik ook helemaal niet haha.
We gaan ons best doen! :)
Laatst bijgewerkt door Vlindy op 05-10-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:50

oh, dus jij stapt ook gewoon in de auto onder het mom van 'ik heb geen rijbewijs, want dat gaat me toch echt een beetje te ver'? :=
Een koetsiersbewijs is niets anders dan een cursus waar je leert hoe je goed en correct moet optuigen, inspannen etc. etc. veel theorie én praktijk. Mennen is meer dan leidsels vasthouden en gaan met die banaan............

Als je daar de financiele middelen niet voor hebt, waar wil je dan een tuig en wagen vandaan gaan halen? Zal je ook enkele honderden euro's minimaal gaan kosten.
En het laten beleren van je pony is ook niet gratis..........

m.a.w. je kan je pony wel laten beleren, maar als je zelf niet kan mennen en niet beschikt over de écht belangrijke, pure basiskennis, hoe wil je dan in vredesnaam straks veilig op pad gaan?

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:45

Nou ten eerste is een koetsier rijbewijs helemaal niet verplicht en een auto rijbewijs wel :)

Ten tweede ga ik inderdaad geen €400 er aan uitgeven, maar dat is ook helemaal niet nodig. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt en ik betaal dus niet de jackpot. Dit betekent niet dat ik geen goede kwaliteit heb gekocht, maar wel goed heb gezocht.

Verder ga ik mijn pony ook niet wegbrengen om te beleren, daar krijg ik hulp mee. Mijn pony wordt hier niet door verpest, wees niet bang. Als de financiële middelen in die luxe niet aanwezig zijn moet ik iets anders verzinnen toch?

Edit : dit is niet aanvallend bedoeld maar zo moet ik het nou eenmaal doen. Ik probeer door de pony "nuttig" te maken haar te behouden van de verkoop/slacht dus moet roeien met de riemen die ik heb :) Toch bedankt voor je tips!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:57

Hoi, Ik vind ook dat het verstandiger is dat je je koetsiersbewijs haalt. Dan kun je waarschijnlijk ook beter zelf je pony begeleiden.
Als je geld in sulky en goed tuig stopt, zou het toch zonde zijn, als je een van die mensen bent die door onwetenheid, zijn pony, zichzelf, materiaal of nog erger een derde in moeilijkheden brengt.
Maar goed, mennen lijkt simpel maar is het niet. Als je het goed doet, denk ik dat je je pony beter tegen de slacht behoed.

Vlindy

Re: Beginnen te mennen met Mini Shetlander, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:04

Nou misschien neem ik het wel in overweging. Bij ons thuis is gewoon best wel moeilijk. Mijn ouders houden helemaal niet van paarden dus dat is best lastig om dan alles alleen te doen. Ik werk wel op een paardenstal/handelsstal waar ze ook een pony voor de kar hebben gehad dus die zouden me ook goede begeleiding kunnen geven gelukkig :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:09

Je moet zoizo een passend tuigje hebben. Of dit nieuw is of niet maakt niet zoveel uit hoor ;) hij moet gewoon passen en goed zijn. Dan kun je eerst een keer een wandeling maken met het tuig op, zodat ze aan de staartriem enz kan wennen. Als dit goed gaat ga je haar beleren aan de lange lijnen. Gewoon mennen zonder karretje zeg maar. Pas in het begin goed op dat ze je niet kan trappen. Je moet hier ook veel gedult voor hebben want veel ponys vinden dit moeilijk. Oefen hier ook alvast de draf mee. Als ze prima te sturen is, op je stem gaat stappen en aandraaft en natuurlijk kan halthouden en langzamer gaan dan kun je beginnen met slepen. Sommige mensen slaan deze stap over, dat kan ook. Hierna zou ik even hulp vragen van iemand met ervaring, omdat ponys soms heftig kunnen reageren als de lamoenen tegen de kont enz aankomen, ze kunnne hiervan op hol gaan. Dit dus zeker niet in je eentje proberen! Het beste is gewoon een zeer ervaren iemand erbij te halen :D Ik zou als ze eenmaal voor de kar staat lessen nemen zodat je de basis onder de knie krijgt. Menbewijs kan ook handig zijn, vooral als je in een stad woont :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:15

ik heb een mini (74cm) voor de kar beleerd samen met een zeer ervaren iemand dit ging echt heel goed 2 weken tijd was ze klaar! verkeersmak goed te sturen rem gas stap draf! en mooi dat ze het vond! helaas heb ik het maar kort gedaan omdat je altijd met 2 moet zijn inspannen enzo. en ik ben zwanger dus dat wil ook moeilijk. had wel iemand willen hebben die er wat mee deed maarja is niet geworden. had zelfs iniemini ijzers eronder! hoeven sleten te hard! ik stuur je een foto via pb!

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:13

Ok leuke antwoorden! Loveidefix leuk om te lezen hoe je dit hebt aangepakt. Zo had ik het ook een beetje voor ogen hoe ik het wilde doen. Sowieso ga ik niks alleen aanpakken, want dat komt niet goed. En inderdaad lessen eenmaal voor de kar zou misschien wel leuk zijn! Ik zal ook niet direct beginnen met een karretje want moet ook eerst aan haar conditie gaan werken :) Maar echt leuk om zo te lezen! Zo weet ik een beetje waar ik kan beginnen.
@ Lisch, leuke foto! Ik dacht echt dat mijn paardje te klein zou zijn maar dat valt dus wel mee.. ze is rond de 86 cm! Leuk zo je paardje :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:50

Ik vind een koetsierbewijs ook niet perse nodig. Verkeersregels kun je ook uit een boekje leren en die 400 euro kun je beter besteden aan goede lessen. Zelf heb ik ook geen koetsierbewijs (komt er ooit wel, als ik het geld over heb), maar mijn instructeurs/begeleiders hebben me wel geleerd hoe ze het bij het koetsierbewijs willen zien. Veilig mennen staat bij beide voorop, dus dat hebben ze me ook ingepepert. Helaas ligt het mennen nu stil, maar zodra ik weer wat tijd heb ga ik zeker weer lessen.

Ik heb dus hulp gezocht, samen met Arie Dibbits heb ik Grietje beleerd. Hij heeft me bij alles vertelt waarom hij het zo doet en daarna heb ik onder zijn toezicht de longeerlijn/teugels zelf overgenomen. Daarna heb ik mijn shet Hans zelf beleerd, omdat Arie het heel druk had met zijn eigen wedstrijden en lesgeven. Inspannen uiteraard wel hulp bij gevraagd van een vriendin. Daarna wilde ik ook graag tweespan gaan rijden.Toen heb ik een ervaren tweespanrijder en beleerder gezocht en die heeft mij geholpen om ze in het tweespan te zetten. Uiteraard moet ik nog veel leren, dus zodra ik tijd heb ga ik weer lessen, maar het was sowieso leerzaam om bij het proces van beleren aanwezig te zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:09

koetsiersbewijs vind ik zeker niet nodig,je kunt alles leren van een ervaren menner.succes.
en niet iedereen heeft helaas een geld boom dus begrijp best dat ts die 400,- spaart,daar kan ze beter een goed tuig/sulky voor kopen.ts succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:48

Uiteraard doelde ik niet (alleen) op een koetsiersbewijs, en natuurlijk kan je van een mencursus/menles van goede instructeurs e.d. veel leren. Daarom spreek ik ook over mencursus/cursus koetsiersbewijs. In iedergeval; goede begeleiding van een deskundig persoon. Of dat nou koetsiersbewijs is of iets anders, 't zal vaak toch altijd wel wat geld kosten.

Maar om zonder verdere ervaring zelf maar te gaan 'prutsen' vind ik wel not-done ;)

anj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:51

Laat je goed begeleiden door een ervaren iemand. Overigens is dat koetsiers bewijs ook een stukje verzekering voor als je toch brokken maakt.
Denk er goed over na, voor de wagen heb je je pony 'anders' in de hand dat aan een halster!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:53

zonder men bewijs ben je ook verzekerd,even langs de verzekering gaan en melden dat je rijd met de koets.ik heb geen menbewijs en ik ben zelfs verzekerd in nl/de/be
anj schreef:
Laat je goed begeleiden door een ervaren iemand. Overigens is dat koetsiers bewijs ook een stukje verzekering voor als je toch brokken maakt.
Denk er goed over na, voor de wagen heb je je pony 'anders' in de hand dat aan een halster!

Melle001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:03

Persoonlijk zou ik zodra je pony goed aan de lange lijnen loopt haar ook over de streng heen laten stappen en dat de strengen tussen haar benen aan lopen komen. Veel pony's vinden dit eng. Het is erg belangrijk dat ze daar niet meer op reageren. Wij slepen ook altijd een stukje met de benen over de streng heen. Dit moeten ze echt zonder problemen goed vinden. Wat mocht er wat gebeuren zodra ze voor de kar loopt en ze krijgt dan de strengen tussen haar benen en ze schikt ben je heeeel ver van huis.

Manon260

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:46

Ik lees hier even mee, wil namelijk ook leren mennen met onze mini's !

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:47

Hallo,
mijn mini is 8 maanden.
In de toekomst wil ik ook met haar mennen.
Als ze wat ouder is.
Maar ik heb een vraagje: Waar of hoe vind je iemand in mijn regio die ment met paarden?
Of waar je koetsierbewijs kunt halen?

gr

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:50

Google. En verder heb ik de plaatselijke menvereniging benaderd voor iemand die me kon helpen met beleren. En je kunt op marktplaats een advertentie zetten. Maar je hebt nog wel even om iemand te zoeken voordat je pony oud genoeg is :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:51

pippaimane schreef:
Hallo,
mijn mini is 8 maanden.
In de toekomst wil ik ook met haar mennen.
Als ze wat ouder is.
Maar ik heb een vraagje: Waar of hoe vind je iemand in mijn regio die ment met paarden?
Of waar je koetsierbewijs kunt halen?

gr

Hier vind je veel info en leesvoer:
[AR] FAQ voor AR

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:54

En wat betreft de rode letters die in beeld kwamen toen je antwoordde op dit topic, volgende keer niet negeren, ze staan er neit voor niets

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:56

Echwel schreef:
En wat betreft de rode letters die in beeld kwamen toen je antwoordde op dit topic, volgende keer niet negeren, ze staan er neit voor niets

Oeps, hij kwam ineens omhoog in 'mijn berichten' gezien er dus al gereageerd was. En ik loop er nog dom achteraan ook nog :')

Eigenlijk moeten ze die waarschuwing niet alleen voor de 1e die reageert er neer zetten, maar dan voor iedereen die nog reageert.