[AR] Welsh A Roos tijdens Koetsentocht Bathmen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welsh A Roos tijdens Koetsentocht Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 23:38

Vorige week zondag, 25 september, werd de (kermis)Koetsentocht Bathmen weer verreden voor de 21e keer, hier een dorp verderop. Heb in het verleden een aantal keer met Ot meegereden. Wegens omstandigheden heb ik vorig jaar helaas moeten afzeggen (en het jaar dáarvoor ook volgens mij). Ditmaal had ik Roos ingespannen. Voor Roos was het de eerste keer, een rit in 'optocht'.

Zaterdagavond hebben zowel Roos als ik bij xElienx gelogeerd, zodat we de volgende ochtend vanaf daar ook rustig rijdend naar het startterrein konden vertrekken (7 km. verderop). Aangezien Elien 5 km. dichter bij het startterrein woont dan mij, was dat, behalve voor de gezelligheid natuurlijk :D , wel de moeite waard.
Elien was niet alleen mijn groom, maar deed ook nog eens dienst als fotografe voor de organisatie; Menvereniging D'olde Mölle te Bathmen. Ik was haar dus regelmatig tijdens de stops even 'kwijt', maar het heeft heel wat mooie plaatjes opgeleverd. En volgens mij komt er vast nog wel een topic met de andere aanspanningen, *hint naar Elien* want het was een erg mooie, gevarieerde optocht met een breed deelnemersveld :j Uiteindelijk reden er ruim 40 aanspanningen mee. Helaas een stuk minder dan een paar jaar geleden, toen hadden ze nog een jaarlijks deelnemersveld van ruim 70(!) aanspanningen.

Bij vertrek begon Roos zich erg heet en druk te maken; dit 'kende' ik van haar wel, dat had ze tijdens de Eper Paardenvierdaagse ook wel, maar dat was met hooguit een half uurtje wel over. Nu dus niet :n ^) Normaal stappen kon ze niet meer; we kunnen zo de GP in want van piaffe, passage tot zijgangen en ja, zélfs hogeschool Levade's, alles kwam voorbij en niets was Roos te gek :') _O- Dit ging vrijwel de gehele rit zo door. Gelukkig bleef ze wel gewoon bij me, en was ze verder wel braaf. Omdat ze zich zo druk maakte, zweette ze zich ook kapot (in combinatie met het erg warme weer). Heel af en toe werd ze wel wat sterk en nam ze teveel druk op het bit, maar dat was gelukkig zo verholpen als ik even een ophouding maakte. We hebben beiden weer veel geleerd, volgend jaar zijn we zeker weer van de partij en ik hóóp dat ze dan inmiddels doorheeft dat zich zo druk maken, echt helemaal geen zin heeft, en dat het haar alleen maar meer energie kost. :(:) Gelukkig zaten er af en toe ook best wat 'normale' stapmomentjes tussen, zonder dribbelen. Ze hield het overigens wel prima uit, en was dus ook totáaaal niet moe. Gelukkig kan ze wel haar rust nemen tijdens de pauze's, en staat ze dan gewoon braaf stil, wat te dutten en om zich heen te kijken. Dan kon ze weer even 'opladen'.

Voor 5 November staat de St. Hubertusrit in Epe voor ons op de planning, al hoef je daar tijdens de rit niet in verplichte colonne te rijden. Eigen tempo uitkiezen dus, en hoop dat ze dan weer wat minder heet zal zijn.

Leerpuntje voor mezelf: Leren ontspannen in m'n handen zonder meteen ook ruimte te geven. Normaal lukt dat prima, maar als Roos heet wordt bouw ik zelf dus ook (ongemerkt) spanning in m'n handen op en dan is het erg moeilijk om weer te ontspannen, zonder Roos meteen ruimte te geven zodat die daar weer misbruik van kan maken. Tips welkom.

1. 08.30 u: vertrek vanaf Elien naar het startterrein, en brrrrr wat was het toen nog koud! :brr:
Afbeelding

2. Nog een sfeerplaatje onderweg naar het startterrein
Afbeelding

3. 10.00 u. Vertrek vanaf het startterrein, voorzien van goed gevulde lunchpakketjes
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. 11.00 u. Aankomst op het terrein voor de Sherrystop; netjes (natuurlijk weer op volgorde) opstellen
Afbeelding

6. Elien weer foto's maken :D
Afbeelding

7. En.... een Sherrystop is natuurlijk geen Sherrystop zonder Sh..... ehm.... Jachtbitter :D :~ (warmden we meteen een beetje van op, in combinatie met het heerlijke zonnetje die ook wat feller werd) * Ik weet 't, géén gezicht dat touwtje onder m'n kin, maar heb zo al genoeg problemen met afwaaiende hoed, zonder dat touwtje gaat helaas echt niet *
Afbeelding

8. 11.35 u. Vertrek vanaf terrein Sherrystop om de rit weer te vervolgen
Afbeelding

9. Roos had het ook meteen in de gaten dat we weer op pad gingen, begon vlak na 't nemen van de foto weer te dribbelen
Afbeelding

10. Onderweg (Roos kropte zich weer flink op)
Afbeelding

11. 13.00 u. Een uur middagpauze met drankjes, broodjes en soep, ondertussen kon het publiek alle aanspanningen vanachter het lintje goed bewonderen
Afbeelding

12. 14.00 u. Défile in optocht door het dorp, 1x rondje in stap, 1x rondje in draf. In het dorp werden we met de nodige 'oeh's' en 'ah's' onthaald door het massaal toegestroomde publiek
Afbeelding

13. Op sommige plaatsen stond het publiek echt rijen dik, hier viel 't nog wel mee. Roos deed overigens niets uit op al die drukte en het lawaai van de speaker en de kermis.
Afbeelding

14. Toen ze dan aan het drafrondje mocht beginnen, ging geleidelijk de druk van de ketel af gelukkig
Afbeelding

15. En nog 2 foto's die door een andere fotograaf zijn gemaakt van ons tijdens het Defilé
Afbeelding

16.
https://lh3.googleusercontent.com/-RHFK ... ermis1.jpg

Aangezien het topic van Elien er (nog) niet is met foto's van de andere aanspanningen, hier voor de geïnteresseerden een link naar de foto's op de website van de Bathmense Kermis, van alle aanspanningen tijdens het Defilé:
http://www.bathmensekermis.nl/fotos/201 ... ndex.html#

Na het laatste rondje zijn we in groepen weer teruggereden naar het startterrein, daar hebben we netjes opgesteld om het aandenken in ontvangst te nemen en volgde een woord van dank. Aangezien we rijdend weer naar huis gingen (weer 7 km. terug naar Elien) hebben we Roos daar een uurtje even rust gegeven, lekker wat appeltjes laten eten en zelf natuurlijk ook nog even wat gedronken.

Vervolgens heerlijk rustig stappend naar huis gereden, gelukkig was Roos helemaal niet meer druk en kon ze eindelijk weer normaal stappen. Ze was overigens helemaal niet moe, stapte lekker relaxt maar actief door. Bij Elien nog een half uurtje gepauzeerd, en vervolgens op m'n dooie akkertje (en bepakt en bezakt met logeerspullen) weer rustig naar huis gereden (5 km.) en Roos werd weer wakker :') mevrouw had er flink de pas in.

Uiteindelijk hebben we ruim 42 km. afgelegd, met de nodige pauze's tussendoor. Roos deed het super, ik vond het wel jammer dat ze zich steeds zo druk maakte (vooral omdat het voor haarzelf een stuk vermoeiender is) maar ze bleef wel gewoon bij me en was verder enorm braaf. Ben al met al erg trots op haar :+: weer wat nieuws gedaan/geleerd, en alweer ons 3e evenement samen.

Bij deze nog grote dank aan Elien voor het zéer geslaagde en gezellige weekend (en ook wel vermoeiend), alle gastvrijheid en voor het groomen tijdens de rit. En natuurlijk ook voor deze foto's. :D

:wave:

Suzan_bobar

Re: Welsh A Roos tijdens Koetsentocht Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:43

Wauw, mooie fotos weer. De Hubertusrit komt vast goed! En anders rem je maar op mijn aanspanning whahahahaha! Roos ziet er goed uit en ik vind je combinatie met deze kleding die je aan hebt erg mooi staan :j Super!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:18

Dat ziet er gezellig uit, prachtige combinatie en de foto's zijn ook mooi geworden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:21

Ik ben normaal helemaal niet zo van het aangespannen rijden maar die foto's van jou en Roos laten het aardig kriebelen bij mij. Leuk hoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:48

Hier nog een foto die ik ergens op inet vond; vertrek vanaf het lunchterrein voor het Defilé:
Afbeelding

@ Suzan: Dankjewel :D Roos oogt overigens wel wat voller op de foto's dan ze in werkelijkheid is. Kleding is mijn dressuuroutfit. Er reden ook veel verschillende authentieke wagens mee, al waren de 'recreatiewagen' en 'marathonwagen' wel weer in de meerderheid. Toch vind ik dat je óók met een marathonwagen je best netjes in stijl kan kleden. En weet wat je zegt hoor, hahaha Roos is dan wel niet zo groot maar die wil je vast niet bovenop je sulky hebben :+

@ ilovemoney: Dank, was ook érg gezellig, 't is altijd ook erg leuk om mee te rijden met deze tocht. En zoals gezegd, ook voor de inwendinge mens wordt goed gezorgd. En dat voor relatief weinig inschrijfgeld ( €7,50 per persoon), vind ik dat toch erg netjes.

@ troi: Hahaha, nou pas maar op dan, want 't is aardig verslavend kan ik je vertellen hoor :D

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:02

Wat een prachtige combinatie!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:09

Leuk dat je weer lekker fanatiek aan het rijden bent. Roos is een mooie pony, staat goed voor je wagen!

Jammer dat je met haar colonne gaat rijden. Er zijn maar weinig pony's die dan hun rust en kalmte weten te bewaren. Ik heb hier al vele pony's door verpest zien worden. Er zijn pony's die nooit meer normaal leren stappen voor de wagen als ze andere aanspanningen zien. Waak daarvoor, want dat zou echt zonde zijn.
Veel plezier nog met elkaar!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:45

Wat een mooi plaatje! En ontzettend leuk zo. Zou alleen niks voor mij zijn al dat stappen enzo haha.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:55

Je kan er bijna onderdoor met Roos haha en remmen op Bobar? Denk dat je er weinig rem aan hebt ;)
Trek je dit ook met de Hubertusrit aan?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:46

Wat een mooie en leuke foto's joyce, zat toevallig laatst aan je te denken dat ik je nog weinig tegen kwam op bokt en zie hier tadaaaa met foto's en al ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 23:44

@ v33ri3: Dankjewel :o heeft ook het nodige poetswerk gevergd hoor, de dag van te voren. Wagen mooi gewassen (zat onder de bagger :') ) tuig netjes gepoetst en ook Roos haar beentjes en staart gewassen.
@ Ipsilonka: Dankje, 't is idd erg leuk en gezellig om te doen. 'Dat stappen' valt op zich nog wel mee hoor, tuurlijk is het altijd anders dan dat je je eigen tempo kan bepalen, maar we hebben toch ook nog best wel flinke stukken gedraafd hoor. Denk 60% draf 40% stap oid
@ Suzan: :') ohja, jou sulk was nog best hoog ja, klopt! Ja, was dit ook van plan aan te trekken tijdens de Hubertusrit. Alleen dan waarschijnlijk nog een extra thermolegging onder m'n broek, en dan het menschort. En extra thermoshirtjes onder m'n blouse. Dit is overigens mijn standaard 'dressuuroutfit' :j Is in stijl genoeg toch, voor die rit?
@ Laura: Dankje :D Ja klopt, ben even tijdje niet zo actief geweest omdat ik het erg druk had. Maar ondertussen rijden we lekker verder hoor :j en daar horen natuurlijk ook foto's bij!

sumic schreef:
Leuk dat je weer lekker fanatiek aan het rijden bent. Roos is een mooie pony, staat goed voor je wagen!

Jammer dat je met haar colonne gaat rijden. Er zijn maar weinig pony's die dan hun rust en kalmte weten te bewaren. Ik heb hier al vele pony's door verpest zien worden. Er zijn pony's die nooit meer normaal leren stappen voor de wagen als ze andere aanspanningen zien. Waak daarvoor, want dat zou echt zonde zijn.
Veel plezier nog met elkaar!

Dankjewel! :)
Ik probeer haar overigens zo'n 3 tot 4x per week te rijden/trainen, en dat lukt vrij aardig; soms wat meer, soms wat minder. En hoop dat ik v/d winter nog evt. wat indoortjes kan meepakken.

Ik kan je reactie volkomen begrijpen, en ben het er (deels) ook wel mee eens. Heb ook gerust een tijdje zitten twijfelen hoor, maar ik besef me wel degelijk waar ik mee bezig ben. Van Ot weet ik dat de 1e x ook echt een rámp was (die wordt écht heeel erg sterk in de mond en op mijn handen) maar de 2e x was ze echt superfijn te rijden en totaal niet meer heet. Precies 't zelfde met de Paardenvierdaagse in Epe (al is dat geen colonne) 1e x een dráma, 2e x werkte ze super mee en was er niets aan de hand, die heeft daar ook naartoe moeten groeien en dat moeten leren (en thuis ook oefenen om achteraan in een groepje te rijden bijv.).

Overigens zijn dit voor mij dingen die ik hooguit 1x per jaar oid doe. Voor zowel mij als Roos was het weer een mooi leermoment, en ik ben stiekem toch wel benieuwd hoe ze het volgend jaar zal doen, want wie weet gaat het dan nog weer een stuk beter.
Het zelfde eigenlijk met '(bos)crossen' tijdens een rit; je kan ze er door verpesten, door ze soms eens lekker te laten gaan in galop in het bos, maar als je het bewust en consequent doet en goed 'uitkijkt' kan het juist ook weer wat extra afwisseling zijn, zonder dat het in iets negatiefs hoeft om te slaan. Roos heeft dat verschil veel beter door dan Ot bijv.

Daarnaast is het natuurlijk fijn oefenen met andere aanspanningen aangezien ik Elien (en haar vader) hier vlakbij heb, dus daar oefen ik ook wel eens mee, met het achteraan of juist vooraan rijden.

Kortom; dankjewel voor het goede advies, ik zal er zéker voor oppassen en aan denken, want ze is eigenlijk altijd zo vreselijk fijn te rijden, dat wil ik idd niet graag verpesten :n En dit soort dingen staan ook zeker niet regelmatig op de planning bij ons. Een keertje is leuk, maar kan me voorstellen dat je sommige pony's toch erg snel verpest hebt als je dit met regelmaat rijdt.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:59

Ik wist niet dat je meedeed ik had graag willen kijken maar moest helaas werken :( Leuk dat ik nu nog beetje kan kijken hoe het er allemaal uitzag :D Maar niet drinken he als je nog moet rijden :p

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:29

Deze outfit is zeker in stijl. Ik heb helemaal geen outfit. Ga gewoon basic denk ik, momenteel zit het er niet in een mooie outfit aan te schaffen. Zal de kast eens uitpluizen en kiek´n wat het wordt,...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:31

Daar is Roos weer en twee mooie meiden! Wat een leuke combi zijn jullie zo en zo mooi in stijl van de rest van de groep.
Voortaan je pink omhoog bij de sherrystop, Joyce. ;) Hum, Kruidenbitter :9

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:14

Wat gezellig zo'n groepsmentocht :)
Mooie foto's ook & leuk dat jullie er veel van geleerd hebben!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:25

Ik ben echt enorme fan van roos. Wat een super pony.

Lijkt kruising tussen die van mij de hoge witte benen en doorzettingsvermogen van Ferro en de bles
sierlijkheid en de kleur van Robijn.

Ga je er ook dressuur mee rijden? Denk dat je best ver kan komen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:42

Wat een onwijs leuke pony zeg! :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:22

Zijn jullie dit jaar weer van de partij?

Was aan het zoeken naar een topic van de koetsentocht in Bathmen voor dit jaar en kwam toen dit topic tegen. :D

Zie dat mijn opa en oma in de middagpauze naast je stonden (zwarte paard voor de tonneau).

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:29

wat een leuk paardje :)