Voordeel rijring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cherellie

Voordeel rijring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:22

Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Met mijn leasepony (die ik nog ongeveer 3 jaar rijd) ben ik begonnen om zonder hoofdstel en met halstertouw te rijden. Dit gaat redelijk alleen af en toe kan hij nog wel erg trekken en gewoon zijn eigen ding doen. Nou is dat waarschijnlijk nog een kwestie van oefenen. Alleen nou kwam ik op internet een rijring tegen, hebben mensen daar ervaring mee en heeft het ook echt een meerwaarde voor jullie?

Voor de mensen die het verhaal nog wat duidelijker willen hebben hoe ik met mijn leasepony rijd:
Ik rijd me leasepony 3x per week. En hij loopt zo'n 2/3x per week mee in beginnerslessen op de manage. Hij loopt al jaren alleen maar op bitloos. In de beginners lessen op leren halster en als ik op hem rijd met Dr. Cook-hoofdstel.

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk genoeg is en dat jullie me wat meer kunnen vertellen over de rijring en of dat in mijn situatie iets zal oplossen.

Mvg,

Sassol

Re: Voordeel rijring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:30

Ik neem aan dat je met rijring een neckrope bedoelt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:33

Ik denk dat je een halsring bedoelt die steviger is als een halstertouw (zoals in deze link: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... JJFQSwP_EQ) ? Het voordeel daarvan is dat je gemakkelijk de ring iets hoger aan de nek kan leggen om daar een stuurhulp te geven. Ook kan je net wat makkelijker iets druk zetten zonder je hand veel te moeten verplaatsen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:38

Sassol, met een neckrope/cordeo wordt over het algemeen een 'slap' touw bedoeld, met een rijring een ring die vormvast(er) is doordat er een kern in zit van metaal of hout. [Edit: Angela is me voor :D ]

Je kunt best aan de slag met een rijring/halstouw, maar als je pony nog graag 'zijn eigen ding' doet, doe dan tevens een hoofdstel om. De rijring is een 'open deur', dat is heel fijn, maar je moet zorgen dat je die open deur wel even 'dicht' kan doen zodat je pony niet leert dat bewust ongehoorzaam zijn loont.

Ik geef ik de voorkeur aan een vormvaste ring, omdat je er preciezer mee kunt zijn en je hem makkelijker hoger op de hals kunt leggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:45

Aah ja, natuurlijk. Gebruik zelf zo'n ding niet dus was er niet opgekomen.

Maar als je wilt oefenen kun je ook prima een halstertouw gebruiken. Vind je het dan wat, kun je altijd nog zo'n halsring aanschaffen.

Cherellie

Re: Voordeel rijring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 22:50

Het probleem is dat als ik zijn hoofdstel om hou en bijvoorbeeld de teugels even in een knoop leg en op zijn hals, en dan een halstertouw om zijn nek doe dan reageert hij helemaal niet meer op mijn hulpen. Maar als ik de teugels in mijn handen hou, maar er niet mee stuur dan reageert perfect op mijn been/zit. Het probleem bij hem is gewoon dat hij lekker eigenwijs kan zijn ondanks zijn 26! jaar. Ik heb nu 2x zonder hoofdstel gereden en eerste keer ging eigenlijk gewoon prima heb zelfs paar gebroken lijnen en voltes kunnen rijden. Alleen de tweede keer zij ik rechts ging hij links dus weet niet of hij gewoon een verkeerde bui had of echt vaker dit gaat doen. Daarvoor moet ik het gewoon nog is proberen.
Maar wel bedankt voor de tips en ik vond die rijring die ik gezien had best wel duur dus denk dat ik (voorlopig) nog op halster touw blijf oefenen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:51

Dat ging bij mij in het begin ook niet goed hoor. Ze had prima door dat ze kon doen wat ze wou.
Ik ben daarin gewoon meegegaan. Dus als ik naar rechts wou, en zij naar links, veranderde ik m'n hulpen naar linksaf wenden.

Je moet voor jezelf een knop omzetten dat je alleen kan vragen, als je dat gelukt is, rij je er eigenlijk zo mee weg.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:14

Sassol schreef:
Dat ging bij mij in het begin ook niet goed hoor. Ze had prima door dat ze kon doen wat ze wou.
Ik ben daarin gewoon meegegaan. Dus als ik naar rechts wou, en zij naar links, veranderde ik m'n hulpen naar linksaf wenden.

Jouw paard heeft jou wel heel snel opgevoed. ;) Dat is geen rijden zo, maar is meeliften op een bewust ongehoorzaam paard.

Het gaat erom dat je de open deur 'dicht' kunt doen om succeservaring bij bewuste ongehoorzaamheid te voorkómen. Linda Tellington heeft een goede uitleg over hoe je kunt kunt leren met de halsring te rijden: http://www.ttouch.com/Print/liberty.htm

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:24

Elanor schreef:
Sassol schreef:

Jouw paard heeft jou wel heel snel opgevoed. ;) Dat is geen rijden zo, maar is meeliften op een bewust ongehoorzaam paard.

Het gaat erom dat je de open deur 'dicht' kunt doen om succeservaring bij bewuste ongehoorzaamheid te voorkómen. Linda Tellington heeft een goede uitleg over hoe je kunt kunt leren met de halsring te rijden: http://www.ttouch.com/Print/liberty.htm

Ik kan nu prima zonder teugels rijden hoor, links is gewoon links en rechts is gewoon rechts. Er leiden meerdere wegen naar Rome hè ;)

Cherellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:00

Ben niet zo goed in engels dus is niet echt te lezen voor mij.
Ik ga vooral zelf blijven oefenen :) En een zweep helpt ook wel eens om die tegen de schouder te leggen zodat hij dan niet die kant op gaat. (dus sla er niet mee ;) )