Ervandoor aan de longe & slechts kant...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Ervandoor aan de longe & slechts kant...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 14:36

Dag bokkers,

Ik zit met een probleempje.
Een week geleden ging ik voor het eerst mijn verzorgpaardje
longeren. Ik heb al heel wat ervaring maar voor hem was het
de allereerste keer. Ik nam dus de zweep er nog niet bij. Ik
maakte een riempje vast aan het bit (geen idee hoe dat noemt ;p)
en begeleide hem naar het einde van de piste ik loste langzaam meer
en meer koord zodat hij steeds mooier in een cirkel liep. Plots ging hij
er zonder enige aanleiding vandoor en moest ik hem dus lossen. Hij
liep wel 5 toeren in volle gallop door de piste. Hij heeft dus teveel energie.
Het was dus wel degelijk mijn bedoeling hem een beetje lichaamsbeweging te
geven totdat mijn pols uit het gips is. (volgende week dus)
Ook is hij vroeger opgeleerd als een hondje zeggen wij zo , nooit zal hij links
van je lopen , jij moet altijd links van hem staan. Nu neemt hij dit ook over
aan de longe want hij wil echt niet de andere kant op... Veel geprobeerd maar
geen resultaat. Op het einde liep hij wel goed aan de longe maar dus nog steeds
dezelfde kant. Hij reageert nu op mijn stemcommando van stap, draf en galop.

Iemand tips? Ga straks weer gaan longeren dus...

Groetjes Nouckie_

Elles

Re: Ervandoor aan de longe & slechts kant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:50

RT-P >> GVL

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:09

Hey nouckie....

Eén grote tip: herhalen herhalen herhalen en nog eens herhalen...

Hij zal vast en zeker nog eens zo'n sprint trekken :)
Dit is een kwestie van vertrouwen. Je vraagt iets nieuws aan dit jonge paardje dus; hij zal je nog niet meteen snappen. Wanneer een paard iets niet snapt of anderzijds overvraagd wordt blokkeren ze... Dat blokkeren heeft vele vormen ( stilstaan, steigeren, bokken, ervandoor gaan... noem maar op). Wat niet altijd inhoud dat een bokkend paard blokkeerd nee, ze kunnen ook van vreugde een bokje doen...

Je kunt dit oefenen door zoals je nu al probeert eerst een stukje meelopen en zo steeds meer afstand tussen jou en hem inbouwen. Zweep kan je hierbij helpen. NIET OM TE SLAAN NATUURLIJK! maar om je bedoeling te verduidelijken namelijk; beste meneer/ mevrouw paard, ga maar eens proberen op je eigen beentjes te lopen ipv tegen mij leunen... :)

Dit zal even stress op roepen. Jonge paarden zijn gewend aan contact, nabijheid... Dat is veilig vertrouwd en vergroot de kans op overleving in de vrije natuur...

Als hij zo'n sprint maakt en zoch los trekt. Laat hem uitrazen ( let op dat de longeerlijn niet kan blijven haken aan iets!!!) pas wanneer hij rustig stil staat loop je vriendelijk en rustig pratend naar hem toe en vergeet je gewoon wat er gebeurd is, je begint opnieuw... met een rustige en vriendelijk vragende energie...

Niet belonen, niet te veel praten, niet al te zeer hem zielig vinden... gewoon opnieuw beginnen...

Nogmaals, hij zal vast nog wel eens een sprint inzetten. Hij leert iets. Let op het moment waarop hij gaat rennen. Dit kan je iets zeggen over hetgeen wat jij doet. Dat je net iets te veel vraag of iets te snel van hem vraagt... Hoeft niet, kan wel...

Toch nog een tweede tip? Bewaar je rust en geduld... Alleen een rustig en geduldig iemand krijgt respect en vertrouwen van een jong paard. En dan ben je meteen zn 'leider'... Erg handig als een paard je als leider ziet hoor... ;)

Succes!

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:29

De vorige keer heb ik pas op het laatste de zweep erbij genomen en hij bleef
heel rustig daarbij. Om hem aan te sporen om over te gaan was een woord en
een keertje draaien met de zweep genoeg :D
De vorige keer was idd gevaarlijk ; was heel bang dat hij op de koord zou lopen en
vallen, gelukkig is het goed afgelopen. Straks laat ik 'em eerst eens goed uitrazen en
dan longeren. Hoe je de sitiuatie na het razen beschrijft wel zo heb ik het dus ook de
vorige keer gedaan ; dus pluim voor my *\o/*
Ook dit laatste probeer ik zoveel mogelijk op te bouwen en moet zeggen dat het al
aardig lukt tussen ons. Natuurlijk hoop ik dat onze band alleen maar sterker en sterker
wordt. Bedankt voor je reactie rhian! :D

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:49

Net terug van het longeren en héééééél tevreden! De andere kant is dan toch
eindelijk gelukt! We bouwen dus langzaam op! Galop ging ie wel de bokkerige
kant op maarja ;p over het algemeen zeer tevreden! Aangezien ik zelf met mijn
gips niet kon longeren heeft een vriendin goed mijn bevelen opgevolgd! :D
Vanaf maandag kan ik weer zelf aan de slag! :D

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:52

Super! Veel succes.... ;)

ZoOra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:37

Ik heb sinds kort ook een verzorg paard wat niet gewoon is dat je rechts van der loopt :p Nu zet ik de poetskoffer steeds rechts van der zodat ik telkens rechts moet gaan staan voor een andere borstel. Opzadelen doe ik nu ook even langs rechts. Zodat ze er gewoon aan raakt. Tijdens het longeren wil ze ook niet graag die kant op maar het gaat steeds beter. Idd een stukje mee lopen en de afstand groten maken werkt echt! De stukjes worden steeds kleiner en ze doet het nu al veel beter. Dan niet telkens van de eerste keer maar dan schep je even duidelijkheid met de zweep zoals rhian zei en dan snapt ze wel wat ik bedoel. veel succes !! :)

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:50

Wat komt mij dit bekend voor!
Ook heeel veel problemen met longeren gehad, paard draaid zich om tijdens longeren.
Enzovoort.

Als ik zou was zal ik de zweep er wel bij nemen, niet om te drijfen. Maar als verlening van je arm.Als het paard begint te rennen,kan je de zweep voor hem houden als een blokade,zonder zweep kan je dingen met je zweep vragen en trekken.Als ze goed dwars zijn kan je niets met je trekken, en de meesten zullen dwarser worden.

Mocht het paard echt begin dwars worden en beginen te rennen, en reageert niet op de zweep(de blokade) en op niet op stem.Zet je hem stil,des noods in een hoek.ho is ho.
De hoek in drijven doe je meestal door de andere door gang te blokeren, met de zweep,je wil zelf niet de doorgang voor een dwars paard blokeren, dat is ook gevaarlijk.
Zodra het paard stil staat, braaf,GOED met je stem belonen. En daarna vraag je of hij wil stappen, eerst zal het paard waar schijnlijk weg rennen,herhalen.

Met dit soort dingen moet je rustig blijfen, duidelijk zijn wat je wil.Doen ze het goed belonen, doen ze het niet goed herhalen.En blijfen herhalen.
Belangrijkste is dat jij ten alletijden de baas blijft!!

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:45

Ik had vandaag ook met mijn paard dat ie er ineens vandoor schoot. Hij was een 30 seconden aan het galopperen en ineens ging haar staart de lucht in en begon als een gek rondjes te rennen. Halverwege ging ze nog een keer bijna onderuit. Ik ben heel rustig gebleven en heb haar na 2 rondjes weer in draf kunnen krijgen. Heb daarna de draad weer opgepakt en heb gedaan alsof er niks aan de hand was.

Ik vermoed dat het bij mij paard te maken heeft dat ze aan 1 kant een beetje 'vast' zit. Ze heeft het namelijk al een keer eerder gedaan: ik liet haar los in de bak en met de zweep liet ik haar heel ontspannen een paard rondjes stappen en draven. Als snel wilde ze alleen maar linksom, wat harstikke goed ging. Maar ik wil ook dat ze rechtsom ging. Dit ging dan zo'n beetje 1 rondje goed en vervolgens ging haar staart de lucht in, begon ze hard te snuiven en te bokken en galopperen als een gek. Ik dacht dat het kwam omdat ze gewoon moet wennen aan haar (nieuwe) omgeving. Nu weet ik dat het waarschijnlijk te maken heeft dat ze rechtsom gewoon 'vaster' zit.

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:45

Mooi dat het beter gaat!
Mijn paard doet het ook wellis vanuit het niks.
Ik laat hem dan hard doorlopen omdat hij moet weten dat ik bepaal.
Uiteindelijk laat ik hem ontspannen en dan luistert hij weer perfect en kan ik makkelijk verdergaan.