[AR] raggen en flossen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

raggen en flossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 16:19

Ik rijd wel eens mee aan niet KNHS marathons en waar ik me ontzettend over verbaas is dat het schijnbaar erg normaal is (of gevonden wordt) dat een paard soms het parcours door gesleurd, geragd en gemept wordt. Ik lees dan wel in het reglement dat een paard netjes gemend dient te worden, maar waar ligt de grens? Mijn moeder is een keer met haar kwade kop het secretariaat binnen gestormd na een flinke ragpartij en de menner in kwestie heeft een waarschuwing gekregen achteraf maar later kom je hem gewoon weer op dezelfde manier tegen in een andere wedstrijd. Sport moet toch ook een beetje eerlijk blijven tav het paard of ben ik nu een 30+ Penny?
Zijn de KNHS wedstrijden wel strenger mbt grof mennen en paarden in baggerconditie die toch meedoen?
In de spanning van het moment kan best wat minder zacht gemend worden maar waar ik op doel is het echte rag en floswerk waar je kiespijn van krijgt als je het ziet :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:21

vervang nu marathon door springparcours :+ (MAW; zulke dingen zijn over alle disciplines te zeggen toch???)
elke menner hier zal het toch met je eens zijn dat er zo netjes mogelijk gemend moet worden?
En sja, dat je eens heftiger inkomt bij negeren van een hulp of afstormen op een paal.. logisch lijkt me? :)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:10

Ik vind inderdaad dat er soms meer toezicht moet zijn, maar dat geldt niet alleen voor het mennen maar ook voor andere disciplines zoals Naaltje terecht zegt.
Ik doe zelf altijd mijn best om netjes door het parcours heen te sturen. Sommige mensen zijn zo fanatiek dat ze volgens mij niet eens meer bewust aan het rijden zijn. Ik denk dat een goede dressuurbasis ook erg belangrijk is om netjes en paardvriendelijk door de hindernissen te sturen.
Ik vind zeker dat er meer controle moet zijn op de conditie van paarden en kwaliteit van rijtuigen en tuigen. Vorig jaar liepen er verschillende combinaties mee waarbij conditie en kwaliteit ver te zoeken waren. Ik vind zeker dat daar meer toezicht op zou moeten zijn.

hafjelinger

Re: raggen en flossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:04

En daarom is de KNHS tegen de zwarte wedstrijden.

Eerlijk gezegd vind ik het raggen en trekken toch wel een beetje een kenmerk voor zwarte wedstrijden. Niet iedereen doet dat hoor, maar sommige springen eruit. Op KNHS-wedstrijden zie je het namelijk nooit, terwijl ik het op de zwarte wedstrijden vaak zie.
Ik ben het eens met Romy_tessa, de dressuurbasis is meestal ook wat minder.
Helaas kun je er eigenlijk weinig aan doen, je kunt die verenigingen niet tegenhouden om zwarte wedstrijden te organiseren..

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:06

Wat ik me ook vaak afvraag is waarom het met een enkelspan in de marathon/indoor niet verplicht is met broek te rijden. Ik snap dat als je een rem hebt een broek niet noodzakelijk is, maar ik zie het regelmatig gebeuren dat iemand een verkeerde poort in duikt en dan zonder broek toch zijn paard achterwaarst zet. Ik vind dit eigenlijk belachelijk en vind dat een broek in de marathon verplicht zou moeten zijn.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:20

terug te vinden in elke discipline, ongeacht wilde of knhs wedstrijden. Toch gaat het overgrote deel gewoon netjes met de paarden om. Eerlijkheid duurt uiteindelijk toch het langst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:49

Eens met bovenstaande reacties. Zelf rijdt ik ook (nog) niet officieel, en af en toe pak ik dan wel eens een 'zwarte/wilde' wedstrijd mee. Ik heb mensen idd ook wel eens op zo'n manier door de hindernissen zien raggen. En nee, dat is niet normaal en absoluut ook niet kenmerkend voor 'de sport'. Aan de andere kant zijn er méer dan genoeg (hobby)menners die echt heel netjes rijden, en voor de zwarte wedstrijden kiezen omdat ze soms de middelen niet hebben om officieel te starten (geld, materiaal, vervoer, etc. etc.)

Ik heb nu dan eindelijk een wagen die voldoet aan de gestelde eisen, en de pony ook volgens mij, maar ik zit altijd erg moeilijk met vervoer, daarnaast rijdt ik niet zo héel veel wedstrijden, misschien eens 3 á 4 buitenwedstrijden hoogstens. Dan moet ik me nog aanmelden bij een vereniging, startkaart aanvragen, lid worden van KNHS, kost ook weer allemaal geld. En dan vind ik het zonde als je zo weinig wedstrijden rijdt. + dat ik er de tijd en de middelen ook niet voor heb om vaak te starten.

Ook ken ik wel een voorbeeld van een menner die wel officieel rijdt, maar zijn pony's letterlijk met ijzeren hand rijdt, mondjes aan gort trekt en dan worden ze dus ook weer verpest en al doorverkocht. Die zit dan wel niet zichtbaar in die monden te raggen tijdens de wedstrijd, maar je wil niet weten hoe die beesten gereden worden; als ik mijn pony flink in z'n mond hang en een sperriempje om knup zodattie z'n mond niet open kan doen, is het toch een stuk lastiger te zien....

Er zijn overigens ook zat verenigingen die 'zwarte wedstrijden' organiseren en dat soort gedrag dus ook gewoon echt niet tolereren.
En........... hoe mensen thuis trainen, kan niemand zien/weten..... geld net zo goed voor de officiele wedstrijdmenners.
Verder vind je idd in iedere tak van sport wel rotte appels, helaas. Hoe vaak valt wel niet op regionale springwedstrijden te zien dat een paard niet goed springt, in de ring al flink wordt aangepakt maar daarna in de inrij/uitstap bak nog eens extra op z'n falie krijgt....

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:53

Ik denk ook niet dat het uitmaakt of je hobbyklasse of officieel start en of het een officiele wedstrijd is of een zwarte wedstrijd. En idd zoals JoyCiej zegt zijn er ook (hobby)menners die heel netjes rijden