[AR] tuig tweespan, remmen op de broek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

tuig tweespan, remmen op de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:22

Wij hebben een tuig en koets die zowel voor enkelspan als tweespan kan gebruikt worden.
we hebben echter nog niet veel in tweespan gereden, en merkten vandaag dat we amper kunnen remmen, de kar loopt op de hakken van de paarden.
de strengen én de disselboom staan op het langste, de riemen die aan de dissel hangen op het kortste, maar bij het halthouden (paarden zijn ook nog niet zo gewend in tweespan, dus het gaat allemaal nogal abrupt soms :D) schiet de dissel door, trekt de borstriemen vooruit en de kar loopt op de hakken
we hebben wel een broek, maar die hangt enkel vast aan het schoftje, en met twee riempjes aan de strengen, dus heeft eigenlijk geen enkel nut.
we raken er niet echt uit hoe het nou precies moet?

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:30

normaal maak je de broek vast aan het borsttuig waardoor het borsttuig en de broek als het ware om het paard heen zitten. de stelregel die vaak gebruikt wordt is dat de broek zo strak moet zitten dat je 1 vuist tussen de broek en de billen van het paard moet kunnen houden.

maar gezien jou verhaal is het ook niet verkeerd om te overwegen een langere boom te maken / te kopen

Duhelo

Re: tuig tweespan, remmen op de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:55

dan waren we toch juist, het hielp wel, maar was nog niet perfect.
bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:58

De broek moet inderdaad wel goed vast zitten aan het borstuig met de omlopers en hij moet gewoon net zo strak als bij het enkelspan (dus 1 vuist). Maar toch rem je met een tweespan naar mijn idee vaak wat minder effectief op de broek en moet je eigenlijk vaker bijremmen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 09:12

het bijremmen doen we al, maar dan nog mag de kar toch niet op de hakken kunnen lopen?
als we een omloop maakten liep de kar nog op de hakken, maar mss zat alles nog te los.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:57

Als je op de broek wilt remmen moet je zorgen dat de dissel niet te kort is. De paarden moeten op ca 60 cm met hun benen van het zweng af staan als de strengen aangetrokken zijn.
De dissel steekt dan nog tot ongeveer de neuzen van de paarden voor de borst uit. Hierdoor lopen de disselriemen schuin naar voren.
De broek zit met de omloper onder de strengen aan het borsttuig gegespt en inderdaad een handbreedte ruimte achter de kont.
Op deze manier zou de wagen niet op de hakken moeten kunnen lopen. Sommige paarden trekken zich er niet veel van aan maar ik ben er wel eens vreselijk mee door aan de haal gegaan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:08

BlackDevils schreef:
Als je op de broek wilt remmen moet je zorgen dat de dissel niet te kort is. De paarden moeten op ca 60 cm met hun benen van het zweng af staan als de strengen aangetrokken zijn.
De dissel steekt dan nog tot ongeveer de neuzen van de paarden voor de borst uit. Hierdoor lopen de disselriemen schuin naar voren.
De broek zit met de omloper onder de strengen aan het borsttuig gegespt en inderdaad een handbreedte ruimte achter de kont.
Op deze manier zou de wagen niet op de hakken moeten kunnen lopen. Sommige paarden trekken zich er niet veel van aan maar ik ben er wel eens vreselijk mee door aan de haal gegaan!

bedankt voor de "afmetingen!"
ik bedenk me net, de tuigen hebben een iets langere riem aan de broek, deze kunnen we wel vastmaken aan de oversingel (?) van het schoftje, maar niet rechtstreeks aan het borsttuig. het borsttuig hangt wel aan die oversingel vast dacht ik (ikzelf ben complete menleek, ik ga enkel mee voor het geval er iets misgaat ik kan helpen :D), maar dat zou ik nogmaals moeten checken
is dit dan goed, of zouden er echt ringen aan het borsttuig zelf voorzien zijn voor de broek?
het is trouwens een tuig dat ombouwbaar is van enkel naar dubbelspan

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:31

Een tweespan broek hoort, in plaats van de dunne broekriempjes voor enkelspan, voorzien te zijn van een brede riem. De is ongeveer net zo breed als de strengen en die gesp je dus bij in de gesp waar de strengen ook aan zitten. Zilco heeft er wel ringetjes aan zitten waar de broekriemen aan kunnen.
Dit zal waarschijnlijk bij jullie tuig niet het geval zijn. Daarom probeer maar of je de broekriemen zo vast kunt maken aan de gespen van het borsttuig, desnoods verlengen met (nylon) touw maar in geen geval aan het schoftje!
De buitensingel hoort ook heel losjes te zijn omdat anders de broek zijn functie niet meer uit kan oefenen.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:36

er zit een brede riem,
hoe leg ik dat makkelijk uit, euhm, aan de broek, de onderkant hangt een ring, daaraan hangen er twee riemen, een losse dunnere riem, en een riem dat je volgens mij in een lus kunt gespen, of mss wel los kan gespen.
heeft er iemand een plaatje hoe die brede riem dan aan het borsttuig vast zit?
we hebben hem niet aan het schoftje zelf gemaakt, maar aan de riem waar het borsttuig aan hangt dacht ik, dus die lossere oversingel.

edit:
wij hebben een andere uitvoering blijkbaar, het borsttuig en de strengen zijn een geheel, maar ik denk dat er aan het borsttuig een riempje hangt die vasthangt aan het schoftje zegmaar. die grote gesp hebben wij niet dacht ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:40

Afbeelding
dit is het tuig, maar wel nog gebouwd tot enkelspan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:42

BlackDevils schreef:
Die brede riem steek je net als de streng in de gesp van het borsttuig. Hierin komen dus 2 riemen op elkaar te liggen.
Zie foto boven.

maar wij hebben geen zon gesp, borsttuig en strengen zijn een geheel, en de oversingel gaat gewoon over de strengen heen blijkbaar (toch in enkelspan, in dubbel zit er een ander stukje op die oversingel, maar dat zie ik effe niet voor me :D)
zoals ik al zei, totale leek dus :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:43

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:52

oh, oke, nu snap ik hem :D
ik vis morgen nog eens goed uit hoe het boeltje in elkaar zit :D

heeft er iemand een site met vuistregels kwa aanpassing?
(de eigenaar kan enkel en tweespan mennen, maar kent niet veel van de tuigen)
tijdens het beleren heeft er iemand met verstand de tuigen goed gezet voor de merrie, maar die is de laatste maanden weer een stukje gegroeid (shire van 5, beest blijft groeien :D) en ik merkte dat de broek al zeker te hoog ging, maar ik ken er zelf ook niet zo heel veel van, en er kan niet direct een prof er naar kijken, vandaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:07

als je ment moet je toch ook wel een beetje wat van de tuigen af weten is wel zo makkelijk.dan kan hij wel enkel en 2 span rijdenmaar het tuig is toch ook zeker erg belangrijk,want je wilt niet dat je koets op de hielen van je paarden loopt.ook zou ik derem eens na laten kijken,want de meeste mensen die 2 span rijden,rijden meestal zonder broeken,dus als de boom lang genoeg is en de rem werkt goed heb je de broeken niet eens nodig.ik zelf vind het wel fijner en rij er dan ook mee maar mijn koets loopt dus absoluut niet op de hielen.laat een profecional kijken misschien is jullie koets wel te klein voor deze paarden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:22

keona schreef:
als je ment moet je toch ook wel een beetje wat van de tuigen af weten...
Als je typt moet je toch ook wel iets van het toetsenbord afweten. Spaties en hoofdletters zijn blijkbaar moeilijk te vinden....
Spatie is die brede balk onder de letters en als je Shift indrukt tijdens het typen krijg je hoofdletters. Af en toe een Enter er tussen door gooien maakt het ook wel leesbaar.

Verder is de toon ook wel afwijzend. Iedereen moet toch ergens beginnen en het word toch gevraagd omdat men zelf ziet dat het niet goed zit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:32

ik type altijd zo,en je hebt het toch kunnen lezen dus prima toch.ik vind het gevaarlijk.kijk wat er nu gebeurt is gelukkig zijn het brave paarden geweest.maar er had ook wat anders kunnen gebeuren.en ja als je enkel en 2 span kunt rijden moet je toch ook weten hoe een tuig in elkaar zit,dat ts dat niet weet dat vind ik niet raar maar kom op hij zou geen beginner zijn
BlackDevils schreef:
keona schreef:
als je ment moet je toch ook wel een beetje wat van de tuigen af weten...
Als je typt moet je toch ook wel iets van het toetsenbord afweten. Spaties en hoofdletters zijn blijkbaar moeilijk te vinden....
Spatie is die brede balk onder de letters en als je Shift indrukt tijdens het typen krijg je hoofdletters. Af en toe een Enter er tussen door gooien maakt het ook wel leesbaar.

Verder is de toon ook wel afwijzend. Iedereen moet toch ergens beginnen en het word toch gevraagd omdat men zelf ziet dat het niet goed zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:13

De tuigen werden iedere keer door iemand aangepast, maar nu kon dat effe niet. eigenaar is een recreatieve menner, eenmaal het tuig past, hoeft daar niks meer aan veranderd te worden.
ondertussen is het allemaal passend gemaakt, dus iedereen bedankt voor de reacties! :D

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:00

Er zijn losse broekriemen te koop van Zilco voor tweespan,
je maakt ze aan de broek vast en het uitende gaat door de doorn van de gesp.( waar ook de streng in zit)
Dit kan bijna bij elke broekriem, dus misschien ook wel met die van jullie.

Mocht je meer willen weten, stuur maar een mailtje naar mij via zilcotuigen.nl
MVG

Edwin Stok

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:02

EdwinStok73 schreef:
Er zijn losse broekriemen te koop van Zilco voor tweespan,
je maakt ze aan de broek vast en het uitende gaat door de doorn van de gesp.( waar ook de streng in zit)
Dit kan bijna bij elke broekriem, dus misschien ook wel met die van jullie.

Mocht je meer willen weten, stuur maar een mailtje naar mij via zilcotuigen.nl
MVG

Edwin Stok
Edwin, dit tuig had doorlopende strengen. ;)
Het begint een beetje commercieel te ruiken. :P

Maar ik ben wel benieuwd hoe het nu opgelost is!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 02:36

Wij hebben ook combituigen waarvan de strengen gewoon doorlopen dan heb je toch helemaal geen extra ringen nodig oid?? Het is een combituig daar zou je toch verder niet aan moeten verbouwen?

Bij die van ons zit er een soort gesp aan de buitensingel voor het dubbelspan hierdoor haal je je streng (waar een paar gaten inzitten ter hoogste van de singel) en de omloper en voila broek en borsttuig zijn verbonden :Y) . De oudere combituigen van ideal werken allemaal zo :Y)