ik heb samen met mijn zus een paardje en ze word in april alweer 24:) aangezien ze eigenlijk nog helemaal niet ''op'' is rijden wij haar nog. en longeren (los) ook nog een aantal keren in de week. ik vroeg mij af of het beter is voor haar om haar bitloos te rijden. ze schud namelijk vaak met haar hoofd en kauwt ook nogal vaak op het bit... en ik vroeg me ook af met welk bitloos hoofdstel we dat dan het beste kunnen doen.. op een halster rijden wij haar ook weleens maar dan is het eigenlijk alleen maar lekker stappen in de bak. ze reageert namelijk niet heel goed op het halster dus misschien dat een hackamore wat is? ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb:)
Groetjes!
Sassol
Geplaatst: 29-09-11 00:15
Ik zou zeer zeker niet voor een hackamore gaan.
Overigens zijn hier al heel veel topics over dus de zoekfunctie geeft je je antwoord al;) Ik zou voor een side pull kiezen.
Cassidy
Geplaatst: 29-09-11 00:58
Touwhalster is een goed begin. In combinatie met grondwerk. Verdiep je eens in Parelli? Dat betekent dat je de eerste tijd naast je paard staat om de verhoudingen recht te zetten, Maar dat je daarna in het zadel kunt. En als je niet met bit wilt rijden, hoef je niets anders aan te schaffen dan dat touwhalster
Overigens kan het schudden met het hoofd een andere oorzaak hebben. Van problemen met de tanden, via pollenallergie, naar fotosensitiviteit. Als het gebit in orde is, verdiep je eens in headshaking? Headshaking kan een pollenallergie zijn, of een irritatie van de trigeminus zenuw. En de oorzaak bepalen van dat schudden van het hoofd kan heel lang duren (en heel kostbaar zijn)
HS is het niet want ze doet het gewoon het hele jaar door tijdens het rijden.. haar gebit is natuurlijk niet meer wat het vroeger was en ze mist ook een paar kiezen. en ik weet dat een hackamore scherper is dan een sidepull of touwhalster maar is dat dan gelijk slecht?
Sassol
Geplaatst: 29-09-11 12:06
Een optoming is natuurlijk zo scherp als dat je hem zelf maakt. Ik zou persoonlijk niet weten waarom je voor een scherpere optoming zou gaan als het ook zachter kan?
Edit: als je bij een hackamore écht hard trekt kun je ook de neus breken. Je paardje zal maar net een fragiele neus hebben en jij trekt uit reflex een keer hard aan de teugels... Zou gewoon voor een touwhalster of side-pull gaan.
Het kan zeer zeker HS zijn...fotosensitiviteit gaat ook in de winter niet over.
Bitloze optoming die jij laat zien vind ik niets. Beetje met het hoofd schudden en hij valt af. Een goed passend touwhalster/hackamore heeft een touwtje onder de kaak zitten zodat hij niet af kan vallen. En weet jij hoe snel de release is?
Voor een bitloze optoming zou ik voor een touwhalster gaan/natural Hackamore, in combinatie met mecate reins. Haal de mecate eraf en je hebt een werkhalster.
Zo hoort het touwhalster te zitten.
en met mecate reins
Touwtje onder de kaak door mag hoger zitten.
Sassol
Geplaatst: 29-09-11 15:11
Ik ben ook niet zo'n fan van kin- of kaakgekruisde hoofdstellen. Omdat de release vaak slecht is.
Dan zou ik een gewoon touwhalster pakken, zit beter en jij bent de release.
ik heb haar vandaag met alleen een halstertje gereden en dit ging vrij ontspannen:) ook zonder zadel dus ik ben er wel blij mee zo:) ze heeft ook geen een keer met haar hoofd geschud!
Ik heb zelf een kaakgekruiste met rondgenaaide riempjes waarbij de release juist heel goed is . Paard loopt er super op!
3uitenbeen
Geplaatst: 07-10-11 20:20
Ben je nog steeds op zoek naar een bitloos hoofdstel, of ga je gewoon voor een halster waarmee het nu ook aardig ging. Er zijn zeer veel verschillen en werkingen, je schrijft dat je paard in eerste instantie niet heel goed reageert op het halster, dan is een sidepull wel duidelijk maar ook vrij licht. Er zijn verschillende systemen, met verschillende werkingen met verschillende drukverdelingen, een Igor bijv. (katoenen hoofdstel) heeft een vrij scherpe inwerking, maar uiteindelijk bepaald de hand hoe scherp het is. Mocht je diverse hoofdstellen willen zien, zie onderschrift. Heb je vragen, dan kun je ze stellen.
Wat bedoel je precies met dat ze niet heel goed op het halster reageert? Ik denk trouwens dat je eerst alles moet kunnen zonder aan het bit te zitten voordat je echt bitloos gaat rijden. Dus alle overgangen, stoppen en sturen op je zit ...
Met mijn verzorgpaard ben ik ook overgestapt op bitloos - onder begeleiding van mijn instructrice die bitloos les kan geven. Het paard liep er top op en ze snapte het na 2 minuten al Ik rijd met een Emiel Voest hoofdstel. Zet alleen maar druk op het neusbot en heeft een goede release. Volgens mijn instr het meest eerlijke hoofdstel voor bitloos dressuren.
Wij bieden de mogelijkheid diverse bitloze optomingen te proberen in onze rijhal, dus een veilige omgeving. De rijhal is in Aalten, 25 automin. vanaf Arnhem.
touwhalsters vind ik bagger om mee te dressuren. Mijn merrie was naar de tandarts geweest vlak voor een weekendje weg met de paarden, kies getrokken, sneetje overgehouden, afijn; bitloos zeker 2 weken was het devies! Heerlijk weekend weg geweest, gedressuurd, gecrosst en buitenritten gemaakt op mijn oude vertrouwde kingekruiste hoofdstel! Heerlijk! Paard begreep het meteen (hoofdstel is van mijn andere paard) en ik kende het al (heb ook wat lesjes gevolgt bij iemand die mij goed kon uitleggen wat het minieme verschil is tussen met bit en zonder bit rijden)
Ik ken jou en je paard niet,en kan dus moeilijk vanaf een scherm zeggen wat het beste hoofdstel is. Ik weet niet hoe fit en energiek je paard nog is. Ik weet dus niet zo goed wat ''nog niet op'' bij jou betekent.
Wat ging er niet zo goed bij het rijden met halster? Het sturen of juist het stoppen? Als het het sturen is,zou ik persoonlijk gaan voor een touwhalster. Het oppervlak is dan namelijk minder groot en de knoopjes drukken op de wang waardoor je paard de druk beter en specifieker voelt. Als het het stoppen is,zal ik kiezen voor een íets scherpere neusriem. Je moet natuurlijk niet afhankelijk worden van je harnachement,maar het kan vaak wel een hulpmiddeltje zijn om net iets duidelijker te kunnen zijn. Ik rijd zelf met een touwhalster met een soort ''leer'' op de neus volgens mij. http://94.100.124.19/1413050001-1413100 ... Za6_1.jpeg
werkt enorm goed,en je merkt dat een paard meer plezier in het rijden krijgt als hij de hulpen goed begrijpt,en daarnaast ook zekerder wordt
daarnaast kun je ook voor bijvoorbeeld de sidepull gaan,maar aangezien je paard niet goed reageert op een halster,raad ik het je niet aan,een sidepull is eigenlijk vrijwel hetzelfde volgens mij. Hij schuift alleen minder en is van ander materiaal,maar de werking is hetzelfde dacht ik.