Idefix (shet) @ Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Idefix (shet) @ Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:40

Ik heb idefix gister voor de 4e keer serieus getraint.
Ik heb mijn camera op een bult zand gezet toen ik ging filmen dus het is niet zon
best filmje, maar geeft een goede indicatie :D

http://www.youtube.com/watch?v=aud9KUhgpRI

Kijk en geniet :o <3

Opbouwend commentaar kan ik erg waarderen, maar gelieve mij alleen af te kraken
als je er verstand van hebt :+

Isegrim

Re: Idefix (shet) @ Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:42

Volgende keer even wachten tot je video helemaal verwerkt is voordat je een topic opent. :P Hij doet het nog niet. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:48

Isegrim schreef:
Volgende keer even wachten tot je video helemaal verwerkt is voordat je een topic opent. :P Hij doet het nog niet. ;)

nu weer wel hoor ;)
ziet er leuk uit :D
alleen de volgende keer in een wei/bak doen, want stenen zijn slecht :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 12:20

Weide/bak is wel beter, maar stenen zijn niet zo slecht toch? bedoel hij gallopeerd niet :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:08

in het wild lopen paarden toch ook op stenen te draven?
ik heb echt nog nooit gehoort dat dat slecht is :o
van gallopeeren wist ik het wel, maar beetje draven?
zolang de hoeven niet teveel slijten lijkt mij het geen porbleem toch?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:19

Dat kan uiteraard helemaal geen kwaad voor een gezond paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:22

Ziet er heel netjes uit al hoor +:)+
Al zou ik wel de voorkeur hebben om op gras te trainen, idd zou het geen kwaad moeten kunnen maar je belast de spieren al behoorlijk veel met het lange teugel-werk, dus zou het voor je paard uiteindelijk wel fijner zijn om op gras te trainen denk ik.
Als je hulp nodig hebt, mn pb-box staat open he ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:35

dankjewel ! :o

Mm.. daar heb je wel een punt mee ja. Ik heb ook wel beschikking over een bak, maar ik vind dat zo zwaar voor hem lopen. Ik zit nu net te denken dat de buren van waar Idefix staat een stuk grag hebben waar ze op springen, en dat is heel egaal en ''hard'' :D ik zal hen even vragen of ik daar met idefix mag rijden ;)

Edit: bizzybijtje, dankjewel, daar ga ik zeker een keer gebruik van maken :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:35

Zelf train ik ook liever op gras dan in een zandbak hoor :D die zijn eigenlijk ook gemaakt voor paarden dus voor shets zijn ze meestal wel erg zwaar ja. Succes!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:42

Ziet er al heel netjes uit hoor! Wel vind ik hem nog wat strak in zijn lijf ogen. Probeer ook in je draf wat meer af te wisselen in zijn hoofd/halshouding. Ik zie nu eigenlijk dat je hem steeds op dezelfde lengte laat lopen, en het lijkt alsof hij dan zijn rug en kaak net niet helemaal lekker ontspant. Door af te wisselen met lang laag en rond, en dan weer wat passen op te pakken verleng je heel mooi zijn rug en halsspieren en wordt hij daar leniger en losser in. Het oogt nu allemaal nog wat stijfjes. Ook in de stap lekker aan de gang gaan met voltes 10 meter en wat schouderbuitenwaarts. Hier maak je hem ook leniger en soepeler mee wat je ook weer in je draf terug gaat zien.

Wat de stenen betreft, in principe kan het geen kwaad, zeker nu je nog veel basiswerk doet is het niet erg. Een zware/modderige bak is vele malen belastender en slechter voor de pezen en spieren. Wanneer ik thuis zelf een natte of te zware bak heb werk ik ook op het erf. Dan let ik er wel op dat ik een wat rustigere training doe, want zijgangen en meer verzameling is wel belastender. Bij die oefeningen en ook de galop is het wel heel belangrijk dat de bodem mee kan 'veren'. Stenen veren niet mee en dan worden de klappen op de pezen te groot waardoor je blessures in de hand gaat werken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:34

Eliine schreef:
Ziet er al heel netjes uit hoor! Wel vind ik hem nog wat strak in zijn lijf ogen. Probeer ook in je draf wat meer af te wisselen in zijn hoofd/halshouding. Ik zie nu eigenlijk dat je hem steeds op dezelfde lengte laat lopen, en het lijkt alsof hij dan zijn rug en kaak net niet helemaal lekker ontspant. Door af te wisselen met lang laag en rond, en dan weer wat passen op te pakken verleng je heel mooi zijn rug en halsspieren en wordt hij daar leniger en losser in. Het oogt nu allemaal nog wat stijfjes. Ook in de stap lekker aan de gang gaan met voltes 10 meter en wat schouderbuitenwaarts. Hier maak je hem ook leniger en soepeler mee wat je ook weer in je draf terug gaat zien.

Wat de stenen betreft, in principe kan het geen kwaad, zeker nu je nog veel basiswerk doet is het niet erg. Een zware/modderige bak is vele malen belastender en slechter voor de pezen en spieren. Wanneer ik thuis zelf een natte of te zware bak heb werk ik ook op het erf. Dan let ik er wel op dat ik een wat rustigere training doe, want zijgangen en meer verzameling is wel belastender. Bij die oefeningen en ook de galop is het wel heel belangrijk dat de bodem mee kan 'veren'. Stenen veren niet mee en dan worden de klappen op de pezen te groot waardoor je blessures in de hand gaat werken.

Dankjwel voor de tips! :D ik zal aan die verschillende houdingen proberen te werken :) lager wil hij wel, maar ik heb nog niet geprobeert om hem dan daar rond in te rijden. Moet ik hem dan gewoon langer geven en dan gewoon weer in mijn handrijden en verder loswerken (voltes enz)? Dit is toch wel kort genoeg? of kan ik hem nog meer oprichten? ik heb het idee dat hij als ik hem dus meer op probeer te richten gespannen word, maar dat kan ook komen doordat ik het niet goed doe natuurlijk :+

Galop heb ik nog niet geprobeert maar dat ga ik natuurlijk ook niet op stenen doen haha. Van schouder binnen/buiten wist ik niet dat dat slecht was op de stenen, goed dat je dat zecht! :o ik heb mijn buurvrouw al gemailt of ik bij hun achter het huis kan, hun hebben een hele vlakke en sterke grasmat :D Nu ben ik met idefix echt nog in de begin fase van schouder buiten dus dat neem ik nog niet mee onder het rijden, maar doe ik dan gewoon echt als oefeningetje zeg maar.

Welke oefening is het makkelijkste om te doen na het schouder buiten? Salsa kan dit namelijk al best goed en ik wilde als het zo goed blijft gaan eens kijken of ik met haar het volgende oefeningetje kan gaan doen. Ik denk dat schouderbinnewaards of wijken wel een mooie is? al heb ik van wijken geen idee hoe dat moet aan de lange teugel :o

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:44

Zoals je in mn topic al opmerkte, mag je je pony inderdaad dus best wat ronder en lager rijden. Je probeert je pony jouw (binnen)hand te laten volgen naar beneden zonder dat je daar je stelling en buiging verliest. Het is dus niet de bedoeling dat hij zn neus eruit drukt maar mooi bol in de hals en de rug blijft. Dan pak je hem weer een paar passen op, wederom zonder dat je je stelling, buiging en lossigheid verliest. Merk je dat hij weer wat strakker wordt, dan laat je hem weer zakken en ontspannen. Op die manier krijg je een heel fijn los en ontspannen paard.

Na de schouderbuiten kun je inderdaad de schouderbinnenwaarts gaan oefenen. De oefening is in principe hetzelfde, maar doordat je nu geen begrenzing van het hek meer hebt is het heel belangrijk dat je je buiging in de gaten houdt. Wat ik veel doe is eerst een volte 10 meter rijden en van daaruit de schouderbinnenwaarts inzetten. Dan kun je namelijk op de volte je stelling en buiging voor elkaar krijgen en als die goed is zet je de schouderbinnenwaarts in. Het wijken is ook een leuke oefening om je pony gehoorzaam te krijgen om netjes zijwaarts te gaan. De meningen zijn er over verdeeld of deze oefening wel of niet thuishoort in dressuur aan de lange teugel, maar ik vind het zelf gewoon een prettige oefening om even te checken of ze ook netjes voor druk willen wijken. En tevens heb je daar weer profijt van als je later de appuyementen gaat oefenen. Het wijken kun je een beetje op dezelfde manier aanleren als je als het goed is bij het schouderbuitenwaarts hebt gedaan. Alleen nu begin je op de A-C lijn en zorg je dat je pony mooi recht en voorwaarts blijft terwijl hij zijwaarts gaat.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:26

Dankje voor de uitleg :D , ik snapte precies wat je bedoelde! :D (dat is bij mij nogal zeldzaam :o )

Ik ga er aanstaande vrijdag mee aan de slag en dan zal ik proberen om een beetje een duidelijker filmje te krijgen (camera op een voetstukje neerzetten ofzo), die post ik dan ook wel hier weer, als jij dan mij nog een beetje zou willen corrigeren/helpen? :D

Ook nog leuk, zaterdag komt het ruitertje van Idefix voor de 1e keer. Dit word voor hem dan ook de 1e keer echt ''rijden''. Hij kent het hobbelen in stap en draf in het bos al wel, maar is nog nooit bereden ;) Ik denk dat het dan al helemaal makkelijk is dat ik aan de lange teugel met hem werk, dan kan ik het haar ook makkelijker maken doordat ik met hem kan werken aan problemen en kan weten hoe Idefix voelt in wendingen en in spannen enzo :D