[AR] gewicht langboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

gewicht langboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:24

hallo allemaal!
ik heb een tijdje geleden een nieuwe marathonwagen gekocht, helaas miste alleen de langboom, maar aangezien ik er wel 2 span mee wil rijden moet er toch 1 aan..
nu rij ik bij een koetsen handelaar en hebben we daan een langboom gekregen alleen deze is te lang en er moet een stukje af, papa is aan het klussen gegaan en kwam bij me, moet dat ding zo zwaar zijn?
dus ik ben even mee gelopen en het was echt niet normaal, het waren 3 buizen in elkaar waardoor de langboom dus steeds iets smaller word maar die buizen van het smalle stuk lopen door tot het einde waardoor je op het einde dus 3 buizen in elkaar hebt, gigantisch zwaar, wel stevig maar is het nou echt nodig om dit zo zwaar te maken en zoveel gewicht mee te slepen?
aangezien ik 2 mini's voor de wagen heb en geen shires lijkt dit me niet nodig, ik vroeg aan papa wat er met deze buis zou gebeuren als er 1000 kilo op zou springen hij keek me aan en zij, niks? dit is zo dik.

enige tips zijn welkom!

Keet

Re: gewicht langboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:11

Mijn langboom voor mijn wagen kan ik met 1 hand optillen. Is dus niet erg zwaar. Gewicht wordt opgevangen door de vering, niet door de pony's. Denk dat ie iets van 10 kilo weeg ofzo.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:10

ja precies, ik weet idd wel het allemaal zit maar vroeg me af of er een rede was waarom deze zo zwaar was..

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:41

die boom zal wel van een koets voor grote paarden komen,en buis in buis zal wel gedaan zijn om het krom rijden tegen te gaan,als je in de marathon een hindernis of boom raakt is de kans dat je langboom krom rijd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:44

Je kan de langboom ook van hout maken, dat is veel lichter. Kies dan wel een sterke buigzame houtsoort bijvoorbeeld essen of oregon-pine.