scheef paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:13

Hallo,
Ik heb even een vraag. Mijn haflinger is een tijdje geblesseerd geweest. Hij heeft bijna 2 maand helemaal stil gestaan(op de wei). Hierna mocht ik heel kort longeren en nu mag ik 20 min stappen en 10 min draven onder de man, voor zijn conditie longeer in ook nog.
Ik ree hiervoor eigenlijk niet zo veel in de bak( 1x per 2 weken) ivm dampigheid.
Nu is hij echt mega mega scheef. Met longeren gooit hij zijn hoofd naar buiten en zijn kont naar binnen. Ik wil liever niet met een bijzet longeren omdat ik bang ben dat zijn blessure terug komt omdat hij toch vrij lang heeft stil gestaan.
Nu dacht ik dus aan een dubbele longe, maar hoe zorg ik er dan voor dat hij zijn kont naar binnen doet?
Iemand een Tip of iets anders?
Bedankt!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:08

Niemand?
Ik bedoel natuurlijk in de laatste zin zijn Kont naar buiten(naar binnen lukt hem prima)
Laatst bijgewerkt door nova_zodiax op 20-09-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:10

Je mag toch maar kort longeren? Dan zou ik eerder onder het zadel aan het rechtrichten werken.
Mag ik vragen wat de blessure is geweest?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:11

dubbelle long zou ik je zeker aanraden,
zo kun je contrastelling pakken binnen stelling zo heb ik mijn draver ook kunnen rechtrichten.als hij de kont na buiten heeft lopen kun je met contrastelling je paard na binnen gaan krijgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:13

Je kunt gaan grondwerken met een academische kaptoom (en les nemen in grondwerk / rechtrichten, niet zelf maar wat gaan proberen)
Er zijn legio oefeningen die je kunt doen om je paard goed te laten ontspannen, buigen en recht te laten worden. Wellicht voorkomt het recht maken van je paard de blessure die hij gehad heeft.

Met dubbele longe kun je nog wat beter corrigeren in het hele lichaam, maar je moet hiervoor wel geoefend zijn.

Zoek anders eens op rechtrichten hier op bokt, er is heel veel over te vinden, incl. diverse manieren en stromingen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:14

Ik mag nu ongeveer 30 a 40 min longeren. Gezien de tijd dacht ik daarom aan longeren. Hoe krijg ik dat onder het
Zadel het beste voor elkaar. In stap lukt het aardig maar in draf is er geen beginen aan. En ik rij maar heel kort( nog geen 20min).
Ik bokt nu mobile ik zal zo even mijn computer aan zetten dan leg ik uit wat voor blessure
Laatst bijgewerkt door nova_zodiax op 20-09-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:16

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:47

Hier dan even hoe de blessure gekomen is.
Twee jaar geleden ben ik met hem gevallen in de bak, ik was aan het galopperen( zonder zadel) en hij struikelde en viel op zijn knieën, probeerde gelijk op gestaan maar omdat ik ook viel lukte dat niet. Hij is toen op mijn knie beland. Hierna liep hij kreupel, op zich niet heel vreemd. Ik had de DA gebeld en die adviseerde rust. Maar na 1,5 week liep hij nog steeds niet goed, de DA is toen langs geweest en dacht dat hij een spiertje in zijn borst had verrekt. Metacam voor gehad en rust. Hierna liep hij weer goed. Later merkte ik af en toe dat ik hem toch niet helemaal zuiver vond maar ook niet onregelmatig. Dit jaar liep hij weer niet goed. DA adviseerde rust. Dit gedaan maar hij bleef kreupel. Hij is toen op de foto geweest( uitverdoven). Hier uit bleek dat het bij zijn kroonrand zat en niet bij zijn borst. Hij maakt een soort extra kalk aan en hier heeft hij last van, dit is eigenlijk volgens de DA heel normaal omdat elk paard dit doet maar die van mij heeft dat blijkbaar last van. Weer metacam gehad en nu loopt hij weer goed. Hij heeft een stukje rubber tussen ze ijzer( alleen tussen het ijzer dus niet zo als bij hoefcontrol een heel stuk).

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:48

sammy1 schreef:
zo kun je contrastelling pakken binnen stelling zo heb ik mijn draver ook kunnen rechtrichten.als hij de kont na buiten heeft lopen kun je met contrastelling je paard na binnen gaan krijgen.

Als ik het goed begrijp: als hij dus zijn kont naar binnen doet, stelling naar buiten vragen en andersom

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:54

als je paard de kot na binnen doet kun je stelling na binnen vragen anders gaat hij helemaal scheef lopen als je het hoofd ook na buiten doet.
als hij nu met de kont na buiten loopt kun je met contrastelling hem ook rechtmaken,
is moeilijk uit te leggen van hieruit,
en dubbelle long moet je wel kunnen,er kunnen ongelukken gebreuren als je daar geen kennis mee hebt.
succes met je paardje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 01:25

nova_zodiax schreef:
sammy1 schreef:

Als ik het goed begrijp: als hij dus zijn kont naar binnen doet, stelling naar buiten vragen en andersom

Nee.
Precies andersom.
Zorg ervoor dat het lijf recht blijft, maakt niet uit waar dat koppie zit.
Maar in het kort komt het er op neer dat als hij zijn achterhand naar binnen zet, je de schouders ervoor moet zetten. Dat doe je door stelling naar binnen te vragen, maar daarbij gelijke druk op beide teugels te houden.
Moet niet zo zijn dat je het hoofd naar binnen trekt. Paard moet wel los kunnen laten in de rug.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:58

ik zou een instructrice zoeken die jou kan helpen bij het rechtrichten, en je het werken met de dubbele longe kan leren je kunt van alles lezen op internet maar als je in de bak bezig bent is er niemand die zegt of je het nou daadwerkelijk goed of fout doet, waardoor de kans bestaat dat het probleem groter word.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:06

Ik heb even iemand in mijn omgeving om hulp gevraagd.
Ik raak helemaal in de war anders, ik wil ook niet zomaar wat aan rommelen.
Iedereen bedankt voor de hulp en tips

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:10

Nee.
Precies andersom.
Zorg ervoor dat het lijf recht blijft, maakt niet uit waar dat koppie zit.
Maar in het kort komt het er op neer dat als hij zijn achterhand naar binnen zet, je de schouders ervoor moet zetten. Dat doe je door stelling naar binnen te vragen, maar daarbij gelijke druk op beide teugels te houden.
Moet niet zo zijn dat je het hoofd naar binnen trekt. Paard moet wel los kunnen laten in de rug.[/quote] ja dat bedoel ik foutje